Lauantaina haaveista tulee hetkeksi totta, kun henkilöjuna ajaa Rauman ja Kokemäen väliä

Sunnuntaina museojuna nähdään Porin ja Kokemäen välisessä liikenteessä.

Dr12-sarjan museodieselveturi vetää viikonloppuna puukorisia matkustajavaunuja Rauman ja Kokemäen sekä Kokemäen ja Porin välillä.

25.11.2022 18:48

Henkilöliikenne palaa Rauman rautatielle päiväksi, kun Haapamäen museoveturiyhdistys liikennöi museojunalla lauantaina 26. marraskuuta Rauman ja Kokemäen välisellä radalla. Matkaa tehdään 1950-luvun puukorisilla matkustajavaunuilla, joita vetää Dr12-sarjan dieselveturi 1960-luvulta. Kalusto oli käytössä arkiliikenteessä 1990-luvun alkuun saakka.

Sunnuntaina sama juna liikennöi Porin ja Kokemäen välillä, ja päivän päätteeksi museojunan kyydissä pääsee Tampereelle asti.

Haapamäen museoveturiyhdistyksen asiakaspalvelupäällikkö Miko Rautiainen kertoo, että yhdistys järjestää vastaavia ajoja eri puolilla Suomea noin kymmenenä viikonloppuna vuodessa. Satakunnassa yhdistys järjesti museojuna-ajon viimeksi vuosi sitten lättähatulla. Se onnistui Rautiaisen mukaan hyvin.

Satakunnassa viikonloppuna nähtävä juna koostuu veturista ja seitsemästä vaunusta, joista neljä on matkustajien käytössä. Junassa on tilaa noin 310 matkustajalle.

Lauantaina ensimmäinen juna lähtee Raumalta Kokemäelle kello 10.30. Lähtöpaikka on vanha tavara-asema Karjalankatu 23:ssa. Kokemäen rautatieasemalta juna lähtee paluumatkalle kello 11.40. Iltapäivällä juna lähtee Raumalta Kokemäelle kello 14.30 ja Kokemäeltä paluumatkalle kello 15.40.

Rauman radan väliasemilla juna ei pysähdy.

Sunnuntaina museojuna ajaa Porin ja Kokemäen väliä – ja pysähtyy myös Harjavallassa. Ensimmäinen vuoro lähtee kello 10.30 Porista ja paluumatka Kokemäeltä alkaa kello 11.35. Iltapäivällä juna lähtee Porista kello 12.40 ja lähtee paluumatkalle Kokemäeltä kello 13.50. Kello 15.18 juna lähtee Porista Tampereelle, jolloin on mahdollista matkustaa myös Kokemäen ja Tampereen välisille asemille.

Juna on nimetty Joulupukin museojunaksi eli joulupukki on mukana matkalla. Liput nostalgiamatkalle myydään suoraan junasta.

Museojuna ajaa noin 65–80 kilometrin tuntinopeudella, kuljettajana on VR:n eläkkeellä oleva veturinkuljettaja, jolla on 20 vuoden kokemus Dr12-veturin ajamisesta.

Miko Rautiainen laskeskelee, että viikonloppuna tarvittaisiin 400 matkustajaa, jotta yhdistys saa kulunsa katettua. Museojunat ovat tärkeä osa yhdistyksen varainhankintaa, kohonneet sähkön hinnat rasittavat senkin taloutta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut