Löytyykö maailman nopein vakioauto Ylöjärveltä? Kauppias Sami Sivosen rakentama 1 500 hevosvoiman Audi vaatii rauhallisen kuljettajan

Ylöjärveläinen Sami Sivonen on rakentanut hurjan rata-auton yhdessä tiiminsä kanssa. Sivosen tavoitteena on voittaa Time Attack -kilpailun maailmanmestaruus Australiassa lokakuussa. Jos titteli irtoaa, hän voi sanoa ajavansa maailman nopeinta vakioautoa.

Janne Ruotsalainen
Löytyykö maailman nopein vakioauto Ylöjärveltä? Kauppias Sami Sivosen rakentama 1 500 hevosvoiman Audi vaatii rauhallisen kuljettajan

Audin puikoissa häärii Sami Sivonen (oik.). Mekaanikkoina toimivat Mikko Ahola (vas.), Kalle Tyrkkö ja Mervi Pirkkala. Ryhmäkuvasta puuttuu kisainsinööri Jyrki Repo.

Sami SuojanenYlöjärvi

Kilpa-autoilija Sami Sivonen kytkee virran päälle. Kuuluu jyskytystä. Paineilmapumput nostavat vaihdelaatikon paineet ja viisi bensiinipumppua valmistaa polttoainejärjestelmän moottorin käynnistystä varten.

Mekaanikko Kalle Tyrkkö kehottaa siirtymään pois pakoputkien vierestä.

Sivonen painaa käynnistysnappia.

Wrooooooom!

Kymmensylinterinen ja 1 500-hevosvoimainen moottori ärjäisee. Moottoriuskovaisen korville 5,2-litraisen koneen ääni on musiikkia.

Sivonen pujottelee ulos kilpa-autonsa Audi R8:n ohjaamosta. Hän jättää moottori käymään, koska kisavireeseen vedettyä kaksoisturboilla varustettua voimanlähdettä ei kannata sammuttaa ennen kuin se on saavuttanut normaalin käyntilämpönsä.

Hetkeä ennen käynnistystä valokuvaaja Janne Ruotsalainen on kysynyt, mistä Sivonen ja Tyrkkö ovat erityisen ylpeitä tässä autossa.

–Moottorista. Se on ominaisuuksiltaan uskomattoman hieno. Se, kuinka se mukava sillä on ajaa, Sivonen kertoo.

Janne Ruotsalainen
Sami Sivonen kilpailee seitsemättä kauttaan rata-autoilla. Lokakuussa mies tavoittelee Time Attack -luokan maailmanmestaruutta.

Sami Sivonen kilpailee seitsemättä kauttaan rata-autoilla. Lokakuussa mies tavoittelee Time Attack -luokan maailmanmestaruutta.

Tässä yhteydessä ajomukavuus tarkoittaa muun muassa sitä, vääntöä on vaikka muille jakaa ja nykytekniikan ansiota kuljettajan ei tarvitse pumpata turbojen ahtopaineita kaasulla. Kun kuljettaja antaa käskyn mennä, niin tämä auto myös menee.

Vääntöä on 1 000–1 100 newtonmetriä. Koneesta saisi vääntöä ulos enemmänkin, mutta sitä on rajoitettu vetoakselien säästämiseksi. Perheautoissa vääntöä on perinteisesti 150–300 newtonmetriä.

 

Melkein kaikki käy

Sivonen kilpailee Time Attack -nimistä ratasarjaa. Hänen autonsa kulkee 320 kilometriä tunnissa. Moottorin ja alustan puolesta kyytiä voisi olla enemmänkin, mutta raja tulee vastaan vaihdelaatikon välityksistä.

Time Attack on jaettu kolmeen luokkaan. Sivonen ajaa Unlimited-luokkaa, jossa autoa on lupa virittää rajattomasti. Ainoa rajoitus tulee siitä, että lähtökohtana on oltava sarjavalmisteinen auto.

Sarjassa ajetaan kelloa vastaan. Autot ovat radalla yksi kerrallaan ja nopeimman kierrosajan ajanut voittaa.

Lokakuun 13.–14. päivänä ratkaistaan Time Attackin maailmanmestaruus Sydneyssä Australiassa. Sivosen tavoitteena on tulla kotiin maailmanmestarina ja maailman nopeimman vakioauton kuljettajana.

Sarjassa moottorin kokoa ei ole rajoitettu, auto saa keventää vaikka kuinka paljon, runko voi olla vaikka putkikehikko, mutta turvavarusteiden on täytettävä kilpatason vaatimukset. Alkuperäinen auto pitää tunnistaa. Autossa on oltava katteet, myös renkaiden päällä.

–Tässä meidän autossa alkuperäistä ovat kehikko sekä ohjaus- ja hammastanko, mutta kumpikaan tanko ei enää ole alkuperäisellä paikallaan.

Hevosvoima joka kilolle

Siis hetkinen!

Audi R8 on tehty hyvinkin urheilulliseksi ajoneuvoksi. Se ei ole koskaan ollut massatuote. Tässäkin R8:ssa on tehtaalta lähtiessä ollut neliveto, automaattivaihdelaatikko ja 4,2-litrainen V8-moottori.

Nyt Sivosen autossa on uusi moottori, se vetää pelkistä takapyöristä ja kuusivaihteinen vaihdelaatikko toimii manuaalisesti. Luulisi työstään ylpeää Audin insinööriä harmittavan.

Sivonen osti kilpa-autonsa aihion Saksasta. Se on kolariauto, joka oli korjattu ratakäyttöön harjoitusautoksi.

–Olimme palaamassa kotiin kaksi vuotta sitten kilpailumatkalta Euroopasta. Plakkarissa oli hävitty EM-hopea. Vuotta aiemmin tuli kultaa. Selailimme netistä myynnissä olevia Volkswagen-konsernin kilpa-autoja, kunnes löysimme tämän Audin.

Siitä käynnistyi Audi R8 1:1 -niminen projekti. Suhdeluku viittaa siihen, että moottorissa on hevosvoimia saman verran kuin auton painossa on kilogrammoja.

–Tavoite on saavutettu tai oikeastaan pantu hieman paremmaksikin. Hevosvoimia on nykyisellä 1,5 ahtopaineella noin 1 500 ja painoa kuskin kanssa noin 1 400 kilogrammaa.

Janne Ruotsalainen
Audi R8:n takapäässä on suuri siipi ja pohjalevyssä isot ilmanohjaimet, joilla pyritään parantamaan takapyörien pitoa. Putkikehikkoa käytetään auton nostamiseen tunkilla.

Audi R8:n takapäässä on suuri siipi ja pohjalevyssä isot ilmanohjaimet, joilla pyritään parantamaan takapyörien pitoa. Putkikehikkoa käytetään auton nostamiseen tunkilla.

Jotta näinkin huimaan suhteeseen on päästy, Ylöjärvellä tallilla on paiskittu töitä lukuisina iltoina. Sivonen ja hänen avopuolisonsa Mervi Pirkkala ovat opetelleet osien valmistuksen hiilikuidusta. Esimerkiksi yhdestä ovesta lähti painoa 36 kiloa, kun alkuperäinen metalliovi korvattiin hiilikuituisella ovella.

–Katosta on aika monta hiilikuituversiota varastossa. Ihan jokainen yritys ei onnistunut.

Sivosella rata-autoilu on koko perheen harrastus. Vaimo on tiiviisti mukana auton rakentamisessa ja kisamatkoilla.

–Joku mökkeilee ja joku veneilee. Me vietämme karavaanarielämää moottoriradoilla.

200 000 euron paketti

Vapaasti viritettävä kilpa-auto vilisee yksityiskohtia. Audissa niitä on esimerkiksi tiimin itse ohjelmoimassa moottorin ohjausjärjestelmässä ja mittaristossa tai vaikka jousituksessa.

Ulospäin yksi näyttävimmistä osista on Audin hurja takasiipi. Kaksimetrinen siipi on kymmenen senttiä leveämpi kuin auto. Se on kiinteä, eikä siinä ole formuloissa käytettävää aukaisutoimintoa.

–Kun Sami ajaa 250 kilometriä tunnissa, niin auton takapäähän kohdistuu noin 900 kilon voima. Siitä 800 kiloa tehdään siivellä. Jotta tuo on mahdollista, siiven on oltava oikeassa paikassa ja sen kiinnikkeiden on kestettävä kovaa rasitusta, mekaanikko Mikko Ahola kertoo.

Kun Sivonen, Ahola ja Tyrkkö kertovat autosta, tämän tästä puheessa vilahtelee yksittäisten tiimin ulkopuolesten osaajien tai yhteistyökumppaniyritysten nimiä. Sivonen sanoo, että viiden ihmisen ydinryhmän lisäksi toiminnassa on mukana tavalla tai toisella 25–30 ihmistä.

Apua, osaamista ja vinkkejä on hankittu tiimin ulkopuolelta, mutta koko projektin punainen lanka on siinä, että autoa on rakennettu itse. Hiilikuitutöiden lisäksi tiimin jäsenet ovat opetelleet muun muassa tig-hitsaamista. Sitä taitoa on tarvittu alustan rakentamisessa.

Oman työpanoksen ansiosta auton rakentamiskulut ovat pysyneet siedettävinä. Sivonen laskee, että Audiin on mennyt rahaa 200 000 euroa. Summassa on mukana aihion ostaminen Saksasta.

Janne Ruotsalainen
Matalimmillaan Audin pohja viistää maata kolmen sentin korkeudella. Australian kisoja varten maavaraksi on nostettu viisi senttiä tapahtuman sääntöjen takia. Australiassa on pakko ajaa kuviollisilla kisarenkailla.

Matalimmillaan Audin pohja viistää maata kolmen sentin korkeudella. Australian kisoja varten maavaraksi on nostettu viisi senttiä tapahtuman sääntöjen takia. Australiassa on pakko ajaa kuviollisilla kisarenkailla.

Vinkit varikolta

Audi on nyt valmiina Australian kilpailua varten. Se on säädetty ja testattu. Auton osia on jopa soodapuhallettu, jotta niiden mukana ei menisi suomalaista maa-aineista Australiaan.

Kuten mekaanikko Ahola tiivistää osuvasti, kaikki työ on tehty yhtä nopeaa kierrosta varten. Kuljetusliike haki auton Ylöjärveltä perjantaina ja nyt se on matkalla Saksan kautta Rotterdamiin ja sieltä lentorahtina Australiaan.

Janne Ruotsalainen
Sivonen pystyy säätämään ajon aikana muun muassa luistoneston toimintaa. Auto käyttää 85-prosenttista bioetanolia. Sen etuna on muun muassa alhaisempi käyntilämpötila.

Sivonen pystyy säätämään ajon aikana muun muassa luistoneston toimintaa. Auto käyttää 85-prosenttista bioetanolia. Sen etuna on muun muassa alhaisempi käyntilämpötila.

Vaikka auto olisi kuinka hienoa, nopea ja tasapainossa, voittoa ei tule ilman kuljettajaa.

Pirkkalassa ruokaostoksilla käyvät asiakkaat saattavat tunnistaa Sivosen. Hän on Citymarketin elintarvikekauppias. Vakioautoista autourheiluin aloittanut Sivonen kuvailee itseään rauhalliseksi rattimieheksi.

–Ennen kisalähtöjä vetäydyn omiin oloihini. Käyn läpi tulevaa kilpailua, radan muotoa ja mahdollisia ratkaisupaikkoja. Tässä lajissa reuhaamalla rikkoo kaluston tai ajautuu ulos radalta.

Jos rallissa takavetoista autoa paiskotaan, tätä takavetoista rata-autoa ei saisi päästä sladiin eli sivuluisuun. Se syö renkaat ja hidastaa menoa.

–Vauhti pitää sovittaa pitoon. Liikaa ei voi himmata, koska silloin menettää downforcen ja kuskista tulee matkustaja. Pyrin pitämään moottorin kierrokset 5 500 ja 9 000 kierroksen välissä.

Nopeaan kierrokseen tarvitaan myös varikkotiimin apua. Se pystyy varoittamaan edellä olevista kilpailijoista tai takaa tulevista nopeaa kierrosta vetävistä kuljettajista.

Kun Audi lähti kuljetusauton kyydistä pihasta, Sivonen pakkasi kalastustarvikkeensa. Hän lähti lomalle Kainuuseen rauhoittumaan ennen kauden nopeinta ratakierrosta.

Janne Ruotsalainen
Moottori ärjyy turvakehikon alla. Oikealla näkyvät Sivosen tiimin tekemät imusarjat. Vasemmalla oleva pyöreä

Moottori ärjyy turvakehikon alla. Oikealla näkyvät Sivosen tiimin tekemät imusarjat. Vasemmalla oleva pyöreä "pannu" on voitelujärjestelmän kuivasumppu. Sumpusta lähteviä letkuja pitkin kulkee muun muassa öljystä höyrystyvät bensiinijäämät.

Sami Sivonen

Ikä: 43

Asuu: Siivikkalassa Ylöjärvellä.

Perhe: Avopuoliso Mervi Pirkkala sekä lapset Mika, Pinja, Roni, Emmi ja Arttu.

Ammatti: Pirkkalan Citymarketin elintarvikekauppias syksystä 2009 lähtien.

Tämän vuoden sijoitus Time Attack -sarjassa Suomessa: Sarja on kesken. Viime vuonna kolmas.

Aiempia saavutuksia: Kaksi vakioautojen Suomen mestaruutta Time Attackissa, niin ikään mestaruudet Modified- ja Unlimited-luokissa. Etuvetoisten EM-kultaa Time Attackissa 2013 ja hopeaa 2015.

Tuleva kilpailu: World Time Attack Challence (WTAC), joka ajetaan Sydney Motorsport Parkissa 13.–14.10.

Sivosen Australian-matkaa voi seurata miehen omalta facebook-sivuilta.


Kommentit (1)

  • Nimetön

    Hieno kikotin.
    Mutta kysymys: Mikä autosta tekee vakioauoton? Alkuperäistä on vain kehikko.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös