Veikkauksen ympärillä käy nyt ennen­näkemätön kuhina – täys­käännös sisältää tukun yllätyksiä

Suomalainen rahapelimarkkina voi siirtyä osittaiseen lisenssijärjestelmään yllättävän nopeasti. Sen pitäisi tuoda miljoonia uutta sponsorirahaa urheilulle.

27.12.2022 9:50

Suomalaista rahapeli­monopolia muokataan uusiksi nyt sellaisella vauhdilla, että kaikki eivät pysy mukana.

Vain vuosi sitten eduskunta hyväksyi arpajaislain uudistuksen, jolla vahvistettiin Veikkauksen asemaa ja pyrittiin turvaamaan valtion rahapeleistä saamia tuottoja.

Uudistusta ohjasi hallitusohjelman kirjaus Veikkauksen monopoliaseman säilyttämisestä.

Nyt Veikkaus haluaa itsekin purkaa monopolin digitaalisten rahapelien kuten urheiluvedonlyönnin osalta. Ja niin haluavat myös monet poliitikot.

Nopean takinkäännön taustalla on se, että Veikkauksen osuus digimarkkinasta on pudonnut jo kriittiselle rajalle. Nyt alkaa olla viimeinen hetki pelastaa Veikkaus kilpailukykyisenä yrityksenä.

Se tuli esiin myös reilu kuukausi sitten Suomalaisen rahapeliyhdistyksen järjestämässä keskustelutilaisuudessa.

Kokoomuksen Sinuhe Wallinheimo toisti puolueensa viestin ja tietenkin kiirehti uudistusta. Vasemmistoliiton Merja Kyllönenkin piti sitä mahdollisena ja selvittämisen arvoisena, samoin Sdp:n Marko Asell.

Veikkauksen Jarmo Kumpulainen totesi, että yhtiön pelikate on sulanut kuudessa vuodessa 1,8 miljardista eurosta 1,1 miljardin euroon.

Veikkaus on kotimaisen jalkapalloliigan pitkäaikainen sponsori. Kuva on kaudelta 2009, jolloin HJK voitti SM-kultaa.

Urheilun vinkkelistä ajatus rahapelimarkkinan osittaisesta vapauttamisesta on mielenkiintoinen mutta ei uusi asia.

Urheilu on huudellut purkamisen kautta tulevien sponsorimiljoonien perään milloin hiljempaa, milloin kovemmin.

FC Hongan Jouko Harjunpää kyseenalaisti vuonna 2011 Veikkausliigan ja Veikkauksen sponsorisopimuksen ja joutui myllytykseen. Veikkaus ja urheilupäättäjät tekivät selväksi, että venettä ei sovi keikuttaa.

Isoimman siivun rahasta saisivat mediayhtiöt, mutta sponsorirahaa riittää myös esimerkiksi urheilulle ja kulttuurille aivan eri mittakaavassa kuin nyt.

Itse muistan kuunnelleeni Veikkauksen silloisen toimitusjohtajan Risto Niemisen puhelinmonologia sen jälkeen, kun olin käsitellyt rahapelimonopolia ja sponsorointia otsikolla ”Tästä ei saanut puhua”.

Mutta on Veikkauskin sopeutunut. Kun sisäasianministeriö torppasi KHL-Jokerien yhteistyön kansainvälisen peliyhtiön kanssa, uudeksi kumppaniksi löytyi valtion pelifirma.

Mikäli Veikkauksen monopoli puretaan digipelien osalta, urheilulle avautuu aivan uusi näkymä.

Nyt Veikkaus on urheilun ainoa rahapelikumppani, mutta markkinan avautuminen toisi Suomeen kymmeniä uusia toimijoita.

Luvut puhuvat puolestaan.

Veikkauksen koko markkinointibudjetti on tällä hetkellä 20 miljoonaa euroa, mutta Ruotsissa eri peliyhtiöiden lasketaan käyttävän markkinointiin peräti 400 miljoonaa euroa.

Liigan pelikohteet ovat Veikkauksen urheilupelien suosikkeja.

Varovaisenkin arvion mukaan rahapelien mainosmarkkina nousee Suomessa 200 miljoonaan euroon eli kymmenkertaistuu.

Isoimman siivun rahasta saisivat mediayhtiöt, mutta sponsorirahaa riittää myös esimerkiksi urheilulle ja kulttuurille aivan eri mittakaavassa kuin nyt.

Kyse voi olla kymmenistä miljoonista euroista, kun nyt Veikkauksen sponsoriraha urheilulle on muutamia miljoonia.

Suurimpia hyötyjiä lisärahasta olisivat jääkiekon ja jalkapallon liigat, tunnetuimmat seurat, isoimmat lajiliitot sekä valovoimaisimmat yksilöurheilijat. Muille tihkuisi roposia.

Suomalaisen rahapelipolitiikan täyskäännökseen liittyy useita yllätyksiä.

Veikkauksessa äimistyttiin, kun syksyinen ehdotus osittaiseen lisenssimarkkinaan siirtymisestä ei tuonut juuri lainkaan negatiivista palautetta.

Muutoksen nopeus suomalaisessa asenneilmastossa on voinut yllättää myös kansainväliset pelifirmat. Nykyinen tilanne ei ole niille huono, kun bisnes pyörii omalla painollaan.

Myös yllätysnimiä odotellaan. Pelifirmat palkkasivat perustamansa lobbarijärjestön toimitusjohtajaksi meritoituneen talousmiehen Mika Kuismasen Suomen yrittäjistä.

Hänen tehtäviinsä kuuluu varmasti kerätä järjestön taakse poliittista painoarvoa, ja sitä löytyy esimerkiksi entisten ja nykyisten kokoomusvaikuttajien joukosta.

Mikäli Suomi seuraisi Ruotsin mallia, Veikkauksen nykyisestä 1,1 miljardin pelikatteesta noin 70 prosenttia jäisi yksinoikeuden alle. Myös suosikkipelit Lotto ja Eurojackpot.

Sekään ei ole yllätys, että urheilua kuten muitakin hyötyjiä on Suomen rahapelipolitiikassa kiinnostanut ensisijaisesti omat rahat. Peliongelmista ovat pitäneet melua lähinnä muutamat järjestöt ja yksityishenkilöt.

Ja lopuksi pienin yllätys: itse Veikkaus ei katoaisi osittaiseen lisenssimarkkinaan siirtymisen myötä mihinkään.

Mikäli Suomi seuraisi Ruotsin mallia, Veikkauksen nykyisestä 1,1 miljardin pelikatteesta noin 70 prosenttia jäisi yksinoikeuden alle. Myös suosikkipelit Lotto ja Eurojackpot.

Ruotsin mallissa lisenssimarkkinaan kuuluvat netin kasinopelit ja urheiluvedonlyönti. Ne tuovat Veikkauksen pelikatteesta tällä hetkellä 30 prosenttia.

Niissäkin Veikkaus pysyisi todennäköisesti Suomen markkinajohtajana, sillä yhtiön brändi on vankka ja osaaminen maailmanluokkaa.

Jos asiat etenevät oikein rivakasti, uusi lainsäädäntö voisi olla voimassa vuonna 2026.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut