Purjehtija Tapio Lehtinen kertoo, miten vene upposi Intian valtamereen– Vuorokausi pelastuslautalla oli elämys: viereen tulivat albatrossit ja merikilpikonna

Tapio Lehtisellä oli vain hetki aikaa toimia, kun Asteria-vene alkoi nopeasti täyttyä vedestä. Kriittisin hetki oli, kun hänen piti hypätä pelastuslauttaan. Vuorokauden aikana hän näki pelastuslautassa lintuja ja myrkyllisen portugalinlaivan. Pelastajan kanssa otettiin rommiryypyt.

Tapio Lehtinen huiskutti hyvästit lähtiessään merelle Golden Globe Race -yksinpurjehdukseen 4. syyskuuta Les Sables-d’Olonnesta Ranskasta.

20.11. 12:06

Tapio Lehtisen piti toimia sekunneissa, kun hänen Asteria-veneensä alkoi täyttyä vedestä perjantaina Intian valtamerellä.

Lehtinen vietti lauantain vastaisen yön pelastuslautassa, josta hänet löysi hätäsignaalin avulla eteläafrikkalainen Golden Globe Race -yksinpurjehduksen kilpakumppani Kirsten Neuschäfer.

Neuschäferin veneestä Lehtinen pääsi Hongkongin lipun alla matkaavaan rahtialukseen Darya Gayatriin.

Lehtinen lähetti sunnuntain vastaisen yönä laivalta sähköpostia, jossa hän kertoi dramaattisesta hetkistä Asteria-veneessä ja viettämästään yöstä pelastuslautassa. Laivan satelliittipuhelimen Lehtinen kertoi toimivan vain satunnaisesti.

Lehtinen ymmärsi heti, että vene uppoaa

”Heräsin perjantaina noin kello 8.30 kovaan pamaukseen. Kömmin ulos punkasta. Turvaverkon takia siihen meni parikymmentä sekuntia. Siinä vaiheessa vettä oli veneen salongissa polveen saakka. Peräosan moottoritilasta vettä tulvi vauhdilla lisää”, Lehtinen kertoo.

Valtavasta veden määrästä Lehtinen ymmärsi heti, että vene uppoaa.

”Kaivoin veneestä radion, grab bagin [hätäpakkaus] ja pelastautumispuvun. Heitin ne kannelle istumalaatikkoon. Siinä vaiheessa vettä oli jo vyötäisiin asti. Menin kannelle ja puin pelastautumispuvun päälleni. Irrotin ja laukaisin pelastuslautan veteen veneen viereen.”

Lehtinen kertoo, että hän yritti vielä palata Asterin sisälle, mutta se oli jo täynnä vettä.

”Veden pinta salongissa oli 20 sentin päästä kannesta. Sisään oli mahdotonta mennä. Vene kellui vielä kantta myöten vedessä, keula vähän korkeammalla.”

Onneksi oli lähes tyyntä

Suomalaiskipparin kuvauksen mukaan tilanne oli kiperä.

”Kriittisin hetki oli, kun pelastuslautan vetosolmu irtosi. Onneksi keli oli lähes tyyni. Otin pitkän loikan veteen, sain kiinni lautasta ja kömmin sisään.”

Tämän jälkeen Lehtinen saattoi vain katsoa, kuinka ”vanha rouva” eli Asteria-vene upposi mereen.

”Seurasin haikeana Asterian kuolinkamppailua. Perä painui ensin veden alle. Se upposi hitaasti aaltoihin. Viime hetkellä nousin vaappuen seisomaan pelastuslautassa ja vedin kättä lippaan viimeiseksi tervehdykseksi kaverille.”

Lehtinen ei halua vielä tässä vaiheessa pohtia, mikä aiheutti veneen uppoamisen.

”Käsittämätön juttu. Vene oli vajaat viisi vuotta sitten rakennettu täysin uusiksi.”

Linnut tulivat seurustelemaan

Pelastuslautassa viettämäänsä vuorokautta Lehtinen kuvaa hienoksi luontoelämykseksi.

”Ensin iltapäiväaurinko kuivasi vaatteeni ennen yötä. Lautan viereen alkoi kerääntyä mustia isoja ulappakeijulintuja. En tiedä olivatko ne paikallisia korppikotkia. En uskaltanut edes pieraista, etteivät ne luulleet että äijä alkaa jo mädäntyä.”

”Linnut tulivat ystävällisesti lautan viereen seurustelemaan. Pari lintua jopa kosketti nokallaan kättäni.”

Yöllä Lehtinen kertoo heränneensä kahteen otteeseen, kun lautan vieressä oli albatrosseja. Hän näki myös ihmiselle vaarallisen portugalinsotalaivan, joka on meduusan kaltainen myrkyllinen polyyppieläin.

”Niitä ei Atlantilla ollut lainkaan. Viimeisenä herkkuna puoli tuntia ennen Kirstenin tuloa lautan viereen ilmestyi vielä merikilpikonna.”

Pelastusoperaatio sujui loisstavasti

Pelastusoperaation Lehtinen kertoo sujuneen Neuschäferin avulla loistavasti.

”Lautasta laivaan pääsy olisi ollut hankalaa, mutta laiva kääntyi poikittain tuuleen nähden. Kirsten ajoi veneensä tuulen suojaan. Laivasta heitettiin heittoliina, jolla minut vedettiin pelastuslautassa laivan kylkeen. Ennen sitä otimme Kirstenin kanssa rommihuikat.”

Laivaan Lehtinen kiipesi tikkailla laivan kylkeä myöten. Pelastuslautta nostettiin laivaan köydellä.

”Nyt olen syönyt kaksi intialaista ateriaa ja käynyt suihkussa. Sain puhtaat vaatteet. Omat kalsarini pyörivät jo kuivausrummussa. Harmitus kisan loppumiseen ei ole vielä täysin iskenyt. Olisi ollut hienoa jatkaa loppuun asti, muttei elämä tähän kaadu.”

Ensi syksynä uudelleen

Syksyllä 2023 Lehtinen lähtee taas purjehtimaan maapallon ympäri. Hän osallistuu Galiana-veneellä 12 hengen miehistöllä Ocean Globe Race -valtameripurjehdukseen (OGR).

Vuoden 2023 kilpailu on 50-vuotisjuhlakilpailu vuonna 1973 käydylle ensimmäiselle Whitbread-purjehdukselle. Vuonna 1983 Lehtinen osallistui Whitbread-kisaan Skokbank of Finland -veneen vahtipäällikkönä.

”OGR purjehditaan liput liehuen loppuun saakka. Ensin selvitetään, mitä tästä tapauksesta on opittavissa.”

Darya Gayatri on matkalla Rizhaoon Kiinaan, jonne rahtialus pääsee noin kuukauden päästä. Vielä ei tiedetä, tuleeko Lehtisellä mahdollisuutta päästä jossain kohtaa matkalla pois laivasta.

Kirtsen Neuschäfer antoi Tapio Lehtiselle onnenpotkun ennen GGR-kisan lähtöä Les Sables-d’Olonnessa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut