Kalle Rovanperä varasti rallishow’n ja yllätti mestaruudellaan tallipäällikkö Latvalankin

Rovanperästä tuli kaikkien aikojen nuorin rallin maailmanmestari, vaikka Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala uskoi hänen nousevan ykköseksi vasta ensi vuonna. Kun ketsuppipullo on avattu, mestaruuksia on luvassa paljon lisää.

Kalle Rovanperä juhlii rallin maailmanmestaruutta sunnuntaina Auckland Uudessa-Seelannissa.

2.10. 15:55

Tästä piti tulla walesilaisen Elfyn Evansin rallivuosi, mutta niin vain kävi, että Kalle Rovanperä varasti koko show’n.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala linjasi tammikuussa, että Evans on suurin mestarisuosikki maailmanmestariksi kaudella 2022.

”Kalle on vielä nuori ja kokematon mutta pystyy voittamaan kisoja, vaikkei mestaruudesta taistelisikaan. Vuonna 2023 odotukset ovat jo sitten kovemmat”, Latvala sanoi.

Sunnuntaina Latvala oli onnesta mykkyrällä, kun Rovanperästä tuli kaikkien aikojen nuorin rallin maailmanmestari.

”Haluaisin itkeä, mutten voi itkeä täällä”, Latvala sanoi Uudessa-Seelannissa.

Kyllä hän olisi voinut. Rovanperän mestaruus on sensaatio rallimaailmassa.

Vuonna 2020 Rovanperästä tuli historian nuorin tehdaskuljettaja rallin MM-sarjassa, kun Tommi Mäkinen otti hänet Toyotalle.

”Niin tyhmää tallipäällikköä ei olekaan, joka ei haluaisi Kallea”, Mäkinen sanoi tuolloin.

Latvala astui Mäkisen saappaisiin vuoden 2021 ja sai Rovanperästä japanilaistalliinsa kultakimpaleen.

Latvala tavoitteli omalla urallaan maailmanmestaruutta, jota hänelle ei suotu. Hän ajoi kolme kertaa MM-hopealla ja kaksi kertaa MM-pronssille.

Jo vuosia sitten oli selvää, että maailman parhailla ralliajajilla on jonain päivänä vaikeuksia Kalle Rovanperän kanssa.

Ei siksi, että Rovanperän nimi voi olla vaikea lausua, vaan siksi, että Kalle on niin nopea.

Rovanperä on lajissaan lapsitähti. Häntä voisi verrata seiväshypyn ME-mieheen Armand Duplantisiin, jonka sanotaan syntyneen seiväs kädessään, sillä hän aloitti hyppäämisen isänsä johdolla nelivuotiaana.

Vastaavasti Rovanperä on syntynyt autonratti kädessään. Hän ajoi neljän vanhana mönkijöitä ja kuusivuotiaana autoa. Ensimmäisen ralliautonsa hän sai isältään Harri Rovanperältä kahdeksanvuotiaana.

Kallelle tehtiin erikoispolkimet, jotta hän ylsi painamaan kaasua ja jarrua.

”Itse en koskaan ajatellut, että minusta tulee rallikuski, kun en päässyt ajamaan kilpaa. Vasta 15-vuotiaana uskoin, että ajamisesta voi saada ammatin”, Rovanperä sanoi HS:n 20-vuotissynttärihaastattelussa kaksi vuotta sitten.

Ajokortin hän sai Trafin erikoisluvalla 17-vuotiaana. Sen myötä hän sai MM-ralleja niissä maissa, joissa saa ajaa 17-vuotiaana autoa.

Vuoden 2017 alussa Suomen autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motorsport myönsi poikkeusluvan, jolla Rovanperä sai osallistua alaikäisenä kansallisiin ralleihin ja rallin SM-sarjaan nelivetoisella autolla.

Vuonna 2016 hän voitti Latvian mestaruuden, ja sitä edellisenä vuonna hän oli R2-luokan mestari, 14-vuotiaana.

”Kallesta tulee vielä iso tähti”, Kallen alku-uralla kartanlukijana ollut Risto Pietiläinen arveli tuolloin ilman turhia ylisanoja.

Pietiläinen oli Harri Rovanperän kartanlukijana, kun pari voitti Ruotsin MM-rallin vuonna 2001.

Kallen ja Pietiläisen ikäeroa oli 38 vuotta. Pietiläisen jälkeen kartanlukija vaihtui Jonne Halttuseen, joka on syntynyt samana vuonna (1985) kuin Latvala.

Halttunen on sopinut täydellisesti Kallen vierelle. Halttunen lukee kuljettajalle ajonuotteja eri tavalla kuin muut kartturit. Nuotti tulee hyvissä ajoin etukäteen, jotta Kalle osaa reagoida.

Halttunen tarttuu mielellään myös rattiin erikoiskokeiden välillä, jos Kalle haluaa levätä. Tätä eivät muut ajoparit yleensä tee rallin MM-sarjassa.

Rovanperä ja Halttunen ovat voittaneet tällä kaudella viisi MM-rallia yhdestätoista. Talvella ja keväällä kaksikko teki kolmen MM-rallin hattutempun. Pari voitti Ruotsissa, Kroatiassa ja Portugalissa.

Kesällä tuli voitto Virossa, Rovanperän toisessa kotirallissa. Hän muutti Tallinnaan vuodenvaihteessa 2020.

Suomen MM-rallissa Jyväskylässä Rovanperä ajoi Ott Tänakin jälkeen toiseksi. Sitä seuraavat kilpailut Belgiassa ja Kreikassa menivät penkin alle, mutta Uudessa-Seelannissa Kalle palasi taas tasolleen.

Ohjelmassa on vielä MM-rallit Espanjassa ja Japanissa, jossa Rovanperä saa keisarillisen vastaanoton.

Kalle Rovanperä matkalla mestaruuteen Uuden-Seelannin MM-rallissa.

Rovanperän mestaruus on suomalaisten ensimmäinen 20 vuoteen. Edellinen suomalaismestari Marcus Grönholm voitti toisen mestaruutensa vuonna 2002.

Rallin maailmanmestaruudesta on kilpailtu vuodesta 1979 alkaen. Rovanperä on seitsemäs suomalainen maailmanmestari.

Edelliset suomalaismestarit ovat Ari Vatanen (1981), Hannu Mikkola (1983), Timo Salonen (1985), Juha Kankkunen (1986, 1987, 1991, 1993), Tommi Mäkinen (1996–1999) ja Grönholm (2000 ja 2002).

Markku Alén voitti vuonna 1978 MM-sarjan, mutta mestaruustitteli oli silloin vielä epävirallinen ja tunnettiin nimellä Fia-cup. Käytännössä Alén oli maailmanmestari.

Rovanperästä tuli myös seuraava Lentävä suomalainen, Flying Finn. Se on rallimaailmassa käsite, jonka Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen ja Pauli Toivonen loivat 1960-luvulla.

Nyt kun Rovanperä on avannut ketsuppipurkin, mestaruuksia on luvassa myös jatkossa.

Ranskalaiset Sébastien Loeb ja Sébastien Ogier voittivat yhteensä 17 mestaruutta vuosina 2004–2021. Loeb voitti putkeen peräti yhdeksän mestaruutta, Ogier kuusi.

Loeb ja Ogier olivat kolmekymppisiä, kun he voittivat ensimmäisen mestaruutensa. Lauantaina 22 vuotta täyttänyt Rovanperä ehtii voittaa monta mestaruutta ennen kuin hän on samanikäinen.

Maailmanmestaruus tuo Rovanperälle myös muhkean rahapotin. Sitä ei tosin voi verrata F1:n mestaruustiliin, joka on miljoonia.

Tommi Mäkisen aikana kuskit saivat tietyn palkan, mutta tänä päivänä iso osa palkasta on erilaisia bonuksia. Tallit maksavat niitä sijoitusten mukaan.

Valmistajien maailmanmestaruus tuo mukavasti lisää myös kuljettajien ja muun tallihenkilökunnan rahapussiin. Tänä vuonna tallimestaruus on menossa Toyotalle, kiitos Rovanperän.

Toyotan kuljettajien palkat eivät ole julkisia, mutta aina niistä jotain tietoa tihkuu tallin ulkopuolellekin. Mäkisen ajoista kuljettajien palkat ovat tulleet alaspäin.

Tähdet saavat enemmän, rivimiehet vähemmän. MM-sarjassa tehtaan tukemassa tallissa aloittelevan kuljettajan palkka on vajaat puoli miljoonaa euroa.

Kuskin palkka tulee karkeasti ottaen siitä, että peruspalkka on puolet ansiosta ja bonukset tekevät toisen puolen.

Latvala vahvistaa, että rallikuskin hyvä palkka on yksi–kaksi miljoonaa euroa. Moninkertaisen maailmanmestarin Ogierin palkka on muiden yläpuolella useissa miljoonissa.

Ajotaitojensa lisäksi hyvän rallikuljettajan tunnistaa siitä, että hänellä pitää olla paineensietokykyä, pitkäjänteisyyttä, voitontahtoa, impulsiivisuutta ja ymmärtää, ettei ulkoinen maailma merkitse liikaa.

Sen Kalle osaa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut