VR:n junat syövät sähköä 20 000 sähkö­­lämmitteisen omakoti­talon verran – Yhtiö kamppailee nyt kasvavan sähkö­laskun kanssa

Sähkön hinnan nousulla on suuri vaikutus VR:n kustannuksiin, sillä yhtiö on yksi Suomen merkittävistä sähkönkäyttäjistä.

Juna Porin rautatieasemalla.

1.9. 10:23

VR ei usko, että nouseva sähkön hinta näkyy tulevina kuukausina junalippujen hinnoissa.

VR on yhtä lailla sähkömarkkinoiden armoilla kuin tavallinen kuluttajakin. Se ei saa käyttämäänsä sähköä mistään alehyllystä, vaan ostaa sen sähköpörssistä.

”Seuraamme nyt sähkömarkkinoita tarkasti, mutta mitään keskustelua lippujen hintojen korotuksista ei ole käyty. Sanoisin, että kynnys nostaa hintoja on korkea”, sanoo VR:n talousjohtaja Erkka Repo.

VR on yksi Suomen suurimpia yksittäisiä sähkönkäyttäjiä, sillä valtaosa sen matkustaja- ja rahtiliikenteestä kulkee sähkövoimalla.

”Meidän sähkön käyttömme on reilusti alle prosentin Suomen kokonaiskäytöstä, mutta kokonaisuudessa VR on hyvin merkittävä sähkön käyttäjä. VR:n käyttö vastaa noin 20 000 sähköllä lämpiävää omakotitaloa vuodessa”, Repo luonnehtii.

”Tietysti sähkön hinnan nousulla on iso vaikutus VR:n kustannuksiin.”

Hän ei halua povata euromääräisiä vaikutuksia, mutta arvioi, että tilanteella on negatiivinen vaikutus yhtiön kannattavuuteen.

Junavuorojen määrä päivässä on 190 kaukojunaa, noin 900 lähijunaa ja 300 tavarajunaa.

Ensisijaisesti VR aikoo nyt tehdä samaa, mitä muukin kansa, eli koettaa vähentää sähkön käyttöä. Se muun muassa tarkoittaa valaistuksen ja lämmityksen vähentämistä kiinteistöissä.

”Sähkön kulutuksen optimoinnin kanssa tehdään nyt töitä. Siihen voi vaikuttaa esimerkiksi junien ajotavoilla”, Repo sanoo.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että junia ajettaisiin hitaammin. Siihen VR ei aio ryhtyä, koska se uskoo, että hitaammat junayhteydet veisivät siltä matkustajia. Useampi valitsisi silloin oman auton käytön.

”Tärkeintä on, että mahdollisimman moni valitsisi junan. Jos ajettaisiin hitaammin, sillä olisi negatiivinen vaikutus. Meille mahdollisuus tarjota ympäristöystävällinen liikkumismuoto on ensisijaista.”

Sen sijaan rahtiliikenteessä sähkön säästäminen on helpompaa. Tavarajunia voidaan nyt ajaa enemmän öisin ja ylipäänsä niinä aikoina, jolloin sähkö on halvempaa.

VR:n matkustajamäärät ovat kasvaneet ennätyksellisiksi sen jälkeen, kun pandemia hellitti. Loven tulokseen sen sijaan teki Allegro-liikenteen lopettaminen Venäjän hyökkäyssodan vuoksi.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut