Masku on myynyt tuotteitaan lähes pelkästään alennus­hinnalla, eikä juuri koskaan pyytänyt oikeaa hintaa, sanoo kuluttaja-asiamies – Esittää miljoonan euron seuraamus­maksua kalusteliikkeelle

Masku on myynyt tuotteitaan lähes pelkästään alennushinnalla, eikä juuri koskaan pyytänyt oikeaa hintaa.

Kuluttaja-asiamiehen selvityksen mukaan Masku johtaa alennusmarkkinoinnissaan kuluttajia harhaan. Kuva vuodelta 2012.

5.7. 15:30

Kuluttaja-asiamies esittää miljoonan euron seuraamusmaksua huonekaluliike Maskulle. Asiasta kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedotteessaan.

Kuluttaja-asiamiehen selvityksen mukaan Masku johtaa alennusmarkkinoinnissaan kuluttajia harhaan. Selvityksen perusteella Masku on myynyt huonekaluja alennus- tai tarjoushinnalla noin 80–90 prosenttia niiden kokonaismyyntiajasta. Samalla yritys on väittänyt tuotteiden hinnan olevan alennettu sellaisesta hinnasta, jota se ei todellisuudessa ole perinyt.

Toisin sanoen Masku on pitänyt tuotteitaan lähes yksinomaan alennushinnoissa, eikä juuri koskaan pyytänyt oikeaa hintaa. Samalla se on käyttänyt markkinoinnissaan suuria aleprosentteja tai vertailuhintoja antaakseen mielikuvan merkittävistä alennuksista.

Kuluttaja-asiamies arvioi, että Maskun toimintatapa on antanut keskivertokuluttajalle harhaanjohtavaa tietoa. Markkinointi on saattanut johtaa ostopäätöksiin, joita kuluttajat eivät olisi tehneet ilman väitettyä alennusta.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kuluttaja-asiamies esittää markkinaoikeudelle, että se määräisi elinkeinonharjoittajalle seuraamusmaksun. Tiedotteen mukaan seuraamusmaksu voidaan määrätä silloin, jos elinkeinonharjoittaja ”toimii kuluttajien vahingoksi tahallaan tai huolimattomuudellaan ja rikkoo tai laiminlyö kuluttajien keskeisiä oikeuksia”.

Kuluttaja-asiamiehellä on ollut oikeus esittää seuraamusmaksua heinäkuusta 2020.

Markkinaoikeus on käsitellyt Maskun markkinointia aiemmin ainakin kolme kertaa. Se on tuominnut yritykselle kieltoja ja osassa tapauksista myös uhkasakkoja kuluttajansuojalain vastaisesta alennus- ja tarjousmarkkinoinnista. Toimenpiteillä ei kuitenkaan ole ollut toivottua vaikutusta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut