Kahvipaketin hinta nousee nyt vauhdilla, ja hurja hinnannousu saattaa olla vasta esimakua – ”En edes halua kuvitella, mitä se tarkoittaisi” - Talous - Satakunnan Kansa

Kahvipaketin hinta nousee nyt vauhdilla, ja hurja hinnannousu saattaa olla vasta esimakua – ”En edes halua kuvitella, mitä se tarkoittaisi”

Raakakahvin markkinahinta on noussut vauhdilla. Viime vuonna Brasilian kahviviljelmiä kuritti kuivuus ja halla. Nyt jännitetään, miten tämän vuoden sadolle käy.

Paahdettuja kahvipapuja.

11.1. 12:57

Raakakahvin hinta on viimeisen vuoden aikana tuplaantunut, minkä seurauksena myös kahvipaketin hinta kaupan hyllyillä on noin kolmanneksen kalliimpi.

Raakakahvin maailmanmarkkinahinta on noussut viimeisen vuoden aikana lähes 100 prosenttia, kertoo Pauligin raakakahvin hankinnasta vastaava András Koroknay-Pál.

Merkittävin syy hinnan tuplaantumiseen on se, että kaikki saatavilla oleva kahvi menee nyt suoraan myyntiin, eikä varastoja saada kasvatettua.

Viime vuonna Brasiliassa koetut sään ääri-ilmiöt tekivät suuren loven kahvintuotantoon ja nipistivät tarjontaa.

”Viime keväinen Brasilian kuivuus ja siihen perään tullut halla tuhosivat noin 15 prosenttia Brasilian kahvisadosta”, Koroknay-Pál kertoo.

Brasilia on maailman suurin kahvintuottaja. Maassa viljellään noin 35 prosenttia kaikesta maailman kahvista, ja tuotanto-ongelmat heijastuvat suoraan maailmanmarkkinahintaan.

Nousseessa hinnassa näkyvät myös koronaviruksen aiheuttamat globaalit logistiikka-ongelmat sekä yleinen hinnannousu. Esimerkiksi kahvin viljelyyn käytettyjen lannoitteiden hinta on noussut tuntuvasti.

Lisäksi markkinahintojen nousu kiinnostaa sijoittajia ja kahvi houkuttaakin Koroknay-Pálin mukaan nyt niin sanottua isoa rahaa eli spekulatiivisia sijoittajia. Sijoittajien kiinnostus luonnollisesti edelleen nostaa kahvin markkina-arvoa.

”Se on kuin heittäisi bensaa liekkeihin.”

Paahdettuja kahvipapuja.

Tämän kevään aikana maailmanmarkkinahinta voi Koroknay-Pálin arvioiden mukaan vielä hieman nousta, mutta pitemmällä aikavälillä hinnan odotetaan laskevan.

Noussut hinta houkuttelee uusia viljelijöitä vaihtamaan kahviin, mikä tulee lisäämään tarjontaa. Kahvin viljelystä vuoden aikana saatu tuotto on noussut huomattavasti ja kahvi onkin tällä hetkellä yksi tuottavammista päivittäiskaupan tuotteista.

”Jollain aikavälillä kysynnän ja tarjonnan epätasapaino tulee helpottamaan ja laskemaan hintoja.”

Kasvanut tuotto näkyy luonnollisesti myös viljelijöiden tilipussissa.

”Paikallinen valuutta vaikuttaa siihen, mitä viljelijä saa, kun kauppa käydään Yhdysvaltain dollareina. Mutta jo nyt viljelijöiden tulot ovat ennätyksellisen korkealla.”

Kahvipensas oli kärsinyt hallasta Brasilian Varginhassa viime heinäkuussa.

Brasilian viime vuoden kaltaiset satoja tuhoavat sääilmiöt todennäköisesti lisääntyvät ilmastonmuutoksen seurauksena ja kahvin viljely vaikeutuu tulevina vuosina entisestään. Koroknay-Pálin mukaan viljelijöiden työ on vuosi vuodelta haasteellisempaa.

Esimerkiksi Kolumbiassa on nyt satanut runsaasti, mikä ei sekään ole hyvä asia kahvisadolle. Kolumbia tuottaa erityisesti Arabica-kahvilajia, joka on suosittu varsinkin Pohjoismaissa.

Koroknay-Pálin mukaan maailman kahvintuotanto ei seuraavan parin vuoden aikana kestä Brasilian viime vuoden kaltaista häiriötä tuotannossa.

Brasiliassa eletään juuri nyt kriittisiä hetkiä. Kukinnan juuri päättänyt kahvisato tarvitsee nyt säännöllisiä sateita, jotta kesäkuussa kerättävät marjat kasvavat. Viime vuoden kaltainen kuivuus olisi sadolle tuhoisa.

”En edes halua kuvitella, mitä se tarkoittaisi.”

Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen mukaan suomalaiset juovat keskimäärin noin kolme kuppia kahvia päivässä.

Raakakahvin hinnanmuutos näkyy myös kahvin vähittäishinnoissa. Keskon ja S-ryhmän kaupoissa kahvipaketin hinta on noussut noin kolmanneksen vuoden takaiseen verrattuna.

Esimerkiksi Prismassa myytävä Juhla Mokan kahvipaketti maksoi maanantaina 30 prosenttia enemmän kuin viime vuonna tähän aikaan.

Joidenkin kahvimerkkien hinta on noussut vielä rajummin. Esimerkiksi S-marketeissa myytävän ruotsalaisen Löfbergs Lilan kahvipaketin hinta on noussut pelkästään joulukuusta yli 20 prosenttia.

Keskon teollisten tuotteiden osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä kertoo, että yksittäisen paketin hinta voi kuitenkin vaihdella huomattavasti, sillä kahvissa kampanjointi on todella voimakasta.

”Kaupoilla on lähes aina jokin tarjous tai kampanja kahvituotteissa.”

Kahvin osalta hinnan nousu ei yleensä valtavasti vaikuta kokonaiskulutukseen, vaan kahvia ostetaan hinnasta huolimatta hyvin tasaisia määriä vuodessa. Hinta vaikuttaa enemmänkin ostohetkeen, jolloin kampanjalla voi olla suuri merkitys.

Kahvin loppumisesta ei Erkkilän mukaan ainakaan vielä kannata huolestua, sillä paahtimot ovat ainakin tähän asti pystyneet toimittamaan tilatut määrät.

”Ei vielä ole syytä hamstrata”.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut