Päivittäistavaroiden verkkokauppa on yli kaksinkertaistunut ajasta ennen koronaa – "Markkinat muovautuvat vielä voimakkaasti" - Talous - Satakunnan Kansa

Päivittäistavaroiden verkkokauppa on yli kaksinkertaistunut ajasta ennen koronaa – "Markkinat muovautuvat vielä voimakkaasti"

Kaupan liitto uskoo päivittäistavaroiden verkkokaupan jatkavan kasvuaan. Tällä hetkellä verkkokaupan osuus on noin kolme prosenttia päivittäistavarakaupasta.

Mia Kuusinen nouti netistä tilaamansa ruokaostokset K-Supermarket Onnipekan noutopisteestä Nakkilassa. Kuusinen on kokeillut satunnaisesti keräilypalvelua aiemminkin, mutta nyt hän tilasi ostokset koronaviruksen vuoksi.

15.12.2021 11:20

Helsinki

Päivittäistavaroiden verkkokauppaa säännöllisesti käyttävien määrä on yli kaksinkertaistunut verrattuna alkuvuoteen 2020 eli aikaan ennen koronapandemiaa, kertoo Kaupan liitto tiedotteessaan.

Kaupan liiton arvion mukaan verkkokauppa on tällä hetkellä noin kolme prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta. Neljän vuoden kuluttua osuuden odotetaan olevan jo yli viisi prosenttia, mikä on lähes yhtä paljon kuin Ruotsissa tällä hetkellä.

Etenkin lapsiperheet ostavat päivittäistavaroita verkkokaupasta nykyään muita enemmän. Tästä ryhmästä löytyy myös eniten kiinnostusta kokeilemaan verkkokauppaa päivittäistavaroiden ostamiseen.

Lapsiperheet käyttävät verkkokauppaa ennen kaikkea säästääkseen aikaa ja vaivaa. Yli 65-vuotiailla sen sijaan suurin syy päivittäistavaroiden ostamiseen verkkokaupasta on ollut halu välttää pandemian aikana kontakteja.

Perinteiset kaupat ovat saaneet haastajia

Päivittäistavaroiden verkkokaupan valintakriteerit vaihtelevat paljon erilaisten asiakaskuntien välillä. Valintaan vaikuttavat muun muassa hinta, aiemmat kokemukset sekä kanta-asiakkuudet. Perinteisten ruokakauppojen rinnalle on kuitenkin jo noussut uusia haastajia, jotka ovat jo löytäneet myös omaa asiakaskuntaa.

Kaupan liiton mukaan muun muassa kokeilunhalu ohjaa juuri niin sanottujen haastajien asiakaskuntaa enemmän kuin päivittäistavarakaupan perinteisten toimijoiden asiakkaita.

"Kokeilunhalu haastajayritysten asiakaskunnassa ennakoi sitä, että digitaaliset päivittäistavaramarkkinat muovautuvat vielä voimakkaasti lähivuosina Suomessa”, arvioi Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja tiedotteessa.

Tämän vuoden aikana eniten käytetyt päivittäistavaroiden verkkokaupat ovat olleet S- ja K-ryhmien verkkokaupat sekä hävikkituotteisiin erikoistunut Fiksuruoka.fi.

Miedot alkoholijuomat puuttuvat verkkokaupoista

Kaupan liiton tuoreen tutkimuksen mukaan lähes puolet asiakkaista haluaisi ostaa verkkoruokakaupastaan myös mietoja, enintään 5,5 prosenttisia alkoholijuomia.

Se ei kuitenkaan ole tällä hetkellä lain mukaan mahdollista. Kaupan liiton toimitusjohtajan Mari Kiviniemen mukaan ikärajan valvomisen vaikeuteen vetoaminen ei ole hyvä syy jättää mietoja alkoholijuomia pois verkkokaupan valikoimasta.

"Ikärajavalvonnan järjestäminen on täysin mahdollista niin ostoksia noudettaessa kuin kotiinkuljetuksen yhteydessäkin”, Kiviniemi sanoo tiedotteessa.

Päivittäistavarakauppa ry:n tämän vuoden kolmannen vuosineljänneksen tilastojen mukaan alkoholijuomien myynti oli lähes 10 prosenttia kaikesta päivittäistavaramyynnistä.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut