Mediayhtiö Sanoma teki selvän tulosparannuksen: ”Mainosmyynnin toipuminen oli huomattavaa” - Talous - Satakunnan Kansa

Mediayhtiö Sanoma teki selvän tulosparannuksen: ”Mainos­myynnin toipuminen oli huomattavaa”

Sanoma kasvatti liikevaihtoa ja tulosta vuoden takaisesta.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven.

28.7. 10:10

Mediayhtiö Sanoma julkaisi huhti-kesäkuun tuloksensa keskiviikkoaamuna.

Sanoman liikevoitto nousi 52 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 43 miljoonasta eurosta.

Tulos oli pitkälti analyytikkojen odotusten mukainen. Tietopalvelu Vara Researchin mukaan analyytikot odottivat nyt noin 51 miljoonan euron liikevoittoa.

Sanoman käyttämä liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja oli huhti-kesäkuussa 65 miljoonaa euroa, kasvaen vuoden takaisesta 11 miljoonaa euroa. Analyytikot odottivat luvuksi noin 62 miljoonaa euroa.

Sanoman liikevaihto nousi kakkosneljänneksellä 303 miljoonaan euroon, kasvaen selvästi vuoden takaisesta 246 miljoonasta eurosta. Kasvu ylitti hieman analyytikkojen odotukset, sillä he odottivat nyt keskimäärin 291 miljoonan euron liikevaihtoa.

Oppimissisältöihin erikoistuneen Learning-segmentin liikevaihto kasvoi 29 prosenttia vuoden takaisesta, pääasiassa viime vuonna tehdyn Santillana-yritysoston vetämänä.

Suomalaismedioita julkaisevan Media Finland -segmentin liikevaihto kasvoi 18 prosenttia. Kasvua selitti pääasiassa mainosmyynnin kasvu.

”Vuoden alkupuolisko oli meille kaikilla mittareilla vahva. Liikevaihto kasvoi ja tulos parani yritysostojen ja orgaanisen kasvun seurauksena sekä Learningissä että Media Finlandissa”, toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo tiedotteessa.

Mainosmyynti toipui selvästi vuoden takaisista koronakevään lukemista. Duinhoven korostaa kuitenkin viime kevään poikkeuksellisuutta mainosmarkkinoille.

”Olennaisempaa onkin verrata mainosmyyntiä vuoteen 2019, jonka vastaavasta ajanjaksosta jäimme vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla 6 prosenttia.”

Duinhoven odottaa mainosmarkkinan vahvistuvan loppuvuonna, mutta korostaa yleisen taloustilanteen riippuvan pandemian kehityksestä.

Sanoma piti koko vuoden ohjeistuksensa ennallaan. Yhtiö odottaa kuluvan vuoden liikevaihdoksi 1,2–1,3 miljardia euroa. Operatiivisen liikevoittomarginaalin ilman hankintamenojen poistoja yhtiö odottaa asettuvan 14–16 prosentin haarukkaan.

Satakunnan Kansa on osa Sanoma-konsernia.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: