Koronapandemia on ajanut merikuljetusten hinnat ennätyskorkealle — Rahtimatkan hinta Kiinasta Yhdysvaltoihin lähes kolminkertaistunut - Talous - Satakunnan Kansa

Korona­pandemia on ajanut meri­kuljetusten hinnat ennätys­korkealle — Rahti­matkan hinta Kiinasta Yhdys­valtoihin lähes kolmin­kertaistunut

Kysynnän kasvu on saanut kontti- ja kuljetusyhtiöiden tulokset voimakkaaseen kasvuun.

Suezin kanavan maaliskuun lopulla tukkinut Ever Given -konttilaiva aiheutti kansainväliselle rahtiliikenteelle alkuvuodesta mittavia ongelmia. Alus saatiin irrotettua kanavan seinämästä 29. maaliskuuta.

4.7.2021 11:41

Koronaviruksen aiheuttama pandemia on nostanut merikontti­kuljetusten hinnat ennätyksellisiin lukemiin. Uutistoimisto AFP:n mukaan merirahtien hinnat ovat lähes kolminkertaistuneet tietyillä reiteillä.

– Käytännössä alukset ja tyhjät kontit loppuvat, Sea Intelligence -konsulttitoimiston johtaja Alan Murphy sanoi AFP:lle.

– Tyhjistä konteista on valtava pula, ne ovat väärissä paikoissa, jumissa satamissa eivätkä Aasiassa valmiina lastattaviksi, Murphy kuvasi tilannetta.

Jo lähes puolitoista vuotta kestänyt pandemia on vaikeuttanut merenkulun logistiikkaketjuja ja nostanut kysynnän pilviin, mikä ajaa nyt merirahtien hintoja ennätyksellisiin korkeuksiin.

Rahdin hinta esimerkiksi Kiinasta Yhdysvaltojen länsirannikolle on yli kolmin­kertaistunut lähes 5 900 euroon vuoden aikana. Arvio perustuu AFP:n mukaan suurten merenkulkureittien vertailuarvo The Freightos Baltic Indexiin. Rahti Eurooppaan maksaa puolestaan nyt noin 8 400 euroa, kun se vielä vuosi sitten oli vain noin 1­350 euroa.

Murphyn mukaan tilanne pahentaa entisestään viimeisten 10 vuoden aikana alalla koettuja ongelmia. Pandemian aiheuttamat rajoitukset, häiriöt konttien lastaus- ja purkutoiminnassa, telakoitsijoiden sairastumiset ja Suezin kanavan tukkeutuminen viime keväänä ovat vain voimistaneet suuntausta.

Tämän seurauksena laivanvarustajien asema on kuitenkin ennennäkemättömän hyvä.

AFP:n mukaan esimerkiksi Ranskan Marseillessa toimiva kontti- ja kuljetusyhtiö CMA CGM tuotti vuoden 2021 ensimmäisellä vuosi­neljänneksellä yli 1,69 miljardin euron voiton, mikä on 40-kertainen tulos koko edelliseen vuoteen verrattuna.

Tanskalainen AP Moller-Maersk puolestaan ilmoitti vielä suuremmasta, 2,28 miljardin euron netto­tuloksesta vuoden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana.

Alalla tilanteen ei odoteta normalisoituvan vielä hetkeen. Ranskan merenkulkualan ammattilaisten johtaja Jean-Marc Lacave sanoi AFP:n mukaan, että hän ei ole odottanut tilanteen palautuvan normaaliksi ennen vuoden 2022 ensimmäistä vuosineljännestä.

– Luulen, että olemme saavuttaneet huipun, hän sanoi.

– Jos kysyntä jatkaa kasvuaan, on riski siitä, että hinnat voivat nousta uudelleen. Olemme nyt kuitenkin enemmän tai vähemmän käyrän huipulla.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut