Yyteriin saattaa päästä veneellä kesällä 2019 – venelaiturin suunnitelmat etenevät

Miikka Kiminki
Yyteriin saattaa päästä veneellä kesällä 2019 – venelaiturin suunnitelmat etenevät

Yyteriin kaavaillaan venelaituria.

Annika NuottoPori

Yyteriin on jo pitkään toivottu venelaituria, ja nyt kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen on asettanut työryhmän viemään venelaiturin asiaa eteenpäin.

Seuraavaksi Porin kaupunki selvittää, millainen laituri Yyteriin vaaditaan ja mihin kohtaan sen voi rakentaa. Porin kaupungin erityisasiantuntija Matti Lankiniemi kävi tämän viikon keskiviikkona aiheesta keskusteluja ely-keskuksen kanssa.

–Ensitehtävänämme on hakea konsulttia, joka tekee luotaukset Yyterin veden pohjan muodoista ja syvyyksistä. Siitä on nimittäin pitkä aika, kun vedenpohjaa tai syvyyttä on viimeksi Yyterissä tutkittu.

Pohjan luotaaminen on tärkeää siksi, että aivan mihin vaan ei laituria voi pystyttää. Alueen vedenalainen luonto on suojeltu, joten alueelle tehdään Natura-arviointi. Siinä selvitetään, miten laituri vaikuttaisi vedenalaisiin virtauksiin, pohjaan ja hiekan kulkeutumiseen.

–Arvioinnin perusteella selvitetään myös se, minkä mallinen rakenne kestää aallokon.

Yyterissä aiemmin ollut venelaituri tuhoutui syysmyrskyssä. Tarkoituksena on tehdä laituria muistuttavia koerakennelmia, jotta nähdään, millainen laituri kestäisi sijainnilla. Lankiniemi uskoo, että selvitysten tekeminen on vuoden mittainen prosessi.

–Haemme parasta mahdollista paikkaa laiturille ja parasta mahdollista laiturirakennetta.

Kun selvitykset laiturin sopivasta sijainnista ja laiturityypistä on tehty, tehdään Aluehallintovirastolle vesilain mukainen lupahakemus. Kun se on saatu, tarvitaan vielä rakennusvalvontaviranomaisen lupa.

–Yleensä päätöksen saaminen tällaisissa ympäristöasioissa vie vuoden, kertoo Lankiniemi.

Tämän jälkeen kaupunginhallitukselta pyydetään rahoitusta rakentamiseen.

Laiturihaaveet voivat kaatua vielä siinä vaiheessa. Lankiniemi ei kuitenkaan halua mennä asioiden edelle.

–Ensin tehdään tarkat selvitykset ja kokeilut.

Jos kaikki sujuu ongelmitta ja mallikkaasti, Yyteriin pääsee saapumaan veneellä kesällä 2019, Lankiniemi maalailee.

Laiturin rakentaminen Yyteriin on osa isompaa suunnitelmaa.

–Pikkuhiljaa on muutenkin tarkoitus parantaa rannan käyttömahdollisuuksia.


Lue myös nämä


Kommentit (24)

  • Nimetön

    nim. sillanrakentaja. ym.

    Kesäksi telakoitava ns. napalaituri, jonne yhteisalukset ym. veneilijät telakoituisivat ja sinne sitten matalasyväynen laajempi ruuhi rantautumiseen. Kuskiksi kaupungin kesätyöläinen.

  • Nimetön

    ”Mikään 200-metrin laituri ei mielestäni ole mitenkään mahdollinen, ei taloudellisista syistä eikä luonnon puolesta. Vaikka se paalutettaisiin kuinka syvälle tahansa, niin kannet eivät kestä lännestä ja lounaasta tulevia syysmyrskyjä.
    Ajatukseni on se, että pitäisi rakentaa ”lautta”. Olkoon se vaikka viisi metriä leveä ja 30 metriä pitkä. Lautta ankkuroidaan Yyterin hiekkaan n. 200 metriä rannasta. Talven lautta viettää Taavi sillan kanssa Pihlavassa. Veneyrittäjä hoitaisi kyydit turvallisesti rantaan, jossa olisi pieni laituri, ettei nappaskengät kastu. (veneväki yleensä hoitelee rantautumiset vaikka kahlaten). Veneyrittäjä voisi olla vaikka opiskelija, joka kehittäisi omalta osaltaan myös muita palveluja Yyterin matkailijoille. Siis unohtakaa pitkät toimimattomat sillat.”

    Nyt löytyi samanhenkinen, kerrankin älykäs ihminen! Hiemman innovaatioita vain, niin olemme oikealla tiellä!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös