VT 2:n Pori–Harjavalta -välin pimeä osuus saa valot – valtio maksaa: "Se on harvinaista"

Hanna Laasanen
VT 2:n Pori–Harjavalta -välin pimeä osuus saa valot – valtio maksaa: "Se on harvinaista"

Antti Pihlajaniemi, Jarkko Kovalainen ja Antti Pihlajaniemi asentavat valaisinpylväitä kakkostielle.

Juha Kaita-ahoNakkila

Varoitusajoneuvo on parkkeerattu tienlaitaan Nakkilassa valtatie 2:n varrella. Sen takana joukko työmiehiä koneineen nostaa pientareella makaavia valaisinpylväitä pystyyn maahan iskettyjen teräsjalustojen varaan.

Käynnissä on viimeisen pimeän ajovälin valaisu valtatie 2:lla Porin ja Harjavallan välillä. Valaisimia asennetaan nelikaistaiselle tieosuudelle vajaan puolentoista kilometrin matkalle.

Nostotyöt saadaan valmiiksi tällä viikolla. Valojen päälle kytkemistä saadaan kuitenkin odottaa lokakuun loppuun tai marraskuun alkuun asti.

–Lähtökohta oli se, että talveksi saadaan valot, Varsinais-Suomen ely-keskuksen projektipäällikkö Sakari Hurskainen sanoo.

Tienkäyttäjille urakasta ei ole suurta haittaa, sillä asennustöitä tehdään vain muutamana päivänä lokakuussa. Siellä missä työt ovat kulloinkin käynnissä, ajonopeus lasketaan 50 kilometriin tunnissa.

Nelikaistainen tieosuus oli tarkoitus valaista jo kakkostien peruskorjauksen yhteydessä 2006–2009. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan valaistus tippui hankelistalta loppumetreillä, kun rahat loppuivat.

–Haasteena oli myös se, että tieosuuden yli menee voimalinjoja. Ne antavat reunaehdot rakentamiselle. Siitä tulee kustannuksia lisää, Hurskainen kertoo.

Nyt toteutuva valaistus on viimeinen hanke, joka liittyy kymmenen vuoden takaiseen kakkostien peruskorjaukseen Satakunnan alueella.

Harjavallan teknisen toimialan johtaja Juhani Ramberg on ajanut tienpätkän valaisua osaltaan eri yhteyksissä kymmenen vuoden ajan. Kaksi vuotta sitten ely-keskus lopulta teetti valaistussuunnitelman tieosuudelle.

–Sen jälkeen alkoi tuntua, että valot tosiaan saadaan. Tämä on ollut nolo kukkanen, kun näin liikennöidylle tielle kesti niin pitkään saada yhtenäinen valaistus, Ramberg toteaa.

Rambergin mukaan valaistuksen saaminen on tärkeää erityisesti liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden kannalta.

–Kun saadaan valaistus, pystytään ajamaan tasaisilla nopeuksilla. Siinä on joutunut hiljentelemään illalla etenkin sateisella kelillä, Ramberg kertoo.

Ramberg on ajanut valaistusta tievälille myös siksi, että tiellä on paljon työmatka- ja muuta liikennettä.

–Tämä on merkittävin pendelöintiväylä Porin seutukunnalla, Ramberg arvioi.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Hanna Laasanen
Valaisinpylväät nostetaan maassa olevien teräskehikkojen varaan.

Valaisinpylväät nostetaan maassa olevien teräskehikkojen varaan.

Nyt Rambergilla on syytä hymyyn, sillä valaistus saadaan, ennen kuin hän jää eläkkeelle.

–On tämä sen verran vaivannut, ettei ole voinut eläkkeelle jäädä, ennen kuin valot saadaan. Sen voi kyllä sanoa.

Valaistus ei tullut lopulta maksamaan tienvarren kunnille mitään. Valtio maksaa koko lystin.

–Tämä on hyvä. Olemme erittäin tyytyväisiä, Ramberg myhäilee.

Valaistuksen kustannusarvio on 90 000 euroa. Rahat hankkeeseen otetaan perusväylien rahoituksesta.

–Se on harvinaista. Nykyisin rahat, mitä tienpitoon saadaan menevät yleensä kunnossapitoon. Meillä on aika vähän hankkeita, mitä pystytään omalla rahalla tekemään. Yleensä joudutaan käymään kuntien kukkarolla, Hurskainen kertoo.

Rambergin mukaa valtatie 2:lla riittää parannettavaa jatkossakin.

–Tämä on vain pieni askel, mutta osoitus siitä, että tämänkin tien eteen ollaan taas jotain tekemässä.

Viimeinen valaistu väli

1,35 kilometriä pitkä tieosuus valtatie 2:lla Nakkilan Rapakonmäessä saa valot marraskuun alkuun mennessä.

Tiepätkä on viimeinen yhä valaisematon osuus valtatie 2:lla Porin ja Harjavallan välillä.

Se piti alun perin valaista jo kakkostien peruskorjauksen yhteydessä 2006–2009.

Nelikaistaisella tieosuudella on 100 kilometrin nopeusrajoitus.

Tieosuudella on tapahtunut viime vuosien aikana yksi peräänajo-onnettomuus.

Kakkostielle tulee urakassa 42 uutta valopistettä.

Lisäksi samassa yhteydessä vaihdetaan kuusi vanhaa valaisinta.

Valaistuksen pääurakoitsijana toimii Dynnig Finland Oy.

Hankkeen kustannusarvio on 90 000 euroa. Se saattaa ylittyä.


Kommentit (2)

  • Nimetön

    Tie 4-kaistaiseksi Humppilaan saakka.

  • Nimetön

    Hieno asia. Sitten seuraavaksi tie nelikaistaiseksi Porista Harjavaltaan saakka. Kasitie nelikaistaiseksi Söörmarkusta Turkuun. Siinä askartelua vähäksi aikaa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös