Viinan ja mainossytkärien osuus on pudonnut – "Yrityskumppaneita voidellaan nyt pallivahalla ja älykelloilla"

Liikelahjoista tunnetun High Peakin tuore toimitusjohtaja, porilainen Teijo Virtanen tietää, miten huomio tuotteistetaan. Enää ei annateta viinaa tai sytkäreitä, vaan hyvinvointia, huumoria ja teknologiaa.

Heikki Westergård
Viinan ja mainossytkärien osuus on pudonnut – "Yrityskumppaneita voidellaan nyt pallivahalla ja älykelloilla"

Liikelahjoihin ja promootiotuotteisiin keskittyvän High Peakin uusi toimitusjohtaja Teijo Virtanen etsii parhaillaan toimitiloja Porista. Syksyn aikana Porin toimipisteeseen rekrytoidaan uusia työntekijöitä.

Anne NikkaPori

Porilainen Teijo Virtanen, 56, on elokuussa astunut kaksiin suuriin saappaisiin, kun hänestä leivottiin lähes yhtä aikaa liikelahja- ja promootiotuotteisiin keskittyvän High Peakin toimitusjohtaja sekä Suomen Senaatin puheenjohtaja kaudelle 2017-2018.

Virtasta ei työmäärä pelota, sillä mies on tottunut tekemään töitä koko ikänsä kelloon katsomatta.

–Harrastan töitä. Elän yhtä elämää, enkä rajaa vapaa-aikaani erikseen. Eilenkin lopetin työt puolilta öin ja kuuden jälkeen aamulla ryhdyin vastailemaan jo sähköposteihin, Virtanen naurahtaa.

Virtanen siirtyi High Peakin toimitusjohtajaksi teollisuuden kunnossapitoalalla toimivasta Mekeltekistä, jossa hän ehti olla johtotehtävissä kuusi vuotta. Sitä ennen hän on toiminut kymmenen vuotta Palojoki-Yhtiöiden toimitusjohtajana ja konserninjohtajana.

Yrittäjyyden ensimmäiset 20 vuotta Virtanen pyhitti kuitenkin liikelahjoihin keskittyneen Seripan pyörittämiseen, jonka hän myöhemmin möi Palojoki-Yhtiölle. Siinä sivussa hän tuli perustaneeksi mainostoimisto Jabadabadoon ja olipa hänellä näppinsä pelissä turkulaisessa mainostoimisto Satumaassakin.

–Nyt olen päässyt taas omalle alalle liikelahjojen pariin. Ala on muuttunut ja kehittynyt siitä, kun aikoinaan annettiin kyniä ja t-paitoja liikelahjoiksi. Toki kyniä ja paitoja menee edelleen paljon, mutta valikoima on laajentunut valtavasti.

Erityisesti hyvinvointi on ottanut ison jalansijan liikelahjojen puolella. Kauppansa tekevät kaikenlaiset hyvinvointia edistävät tuotteet, kuten liikuntaan, vapaa-aikaan ja asumiseen liittyvät tarvikkeet.

–Viinan antaminen on vähentynyt ja mainossytkärien osuuskin on pudonnut. Pari viikkoa sitten teimme sopimuksen älypuutarhoihin keskittyvän yrityksen kanssa, jonka tuotteilla voi kasvattaa kasviksia omassa keittiössä pienessä astiassa. Esimerkiksi rakennusliike voisi antaa sellaisen liikelahjaksi uuteen kotiin muuttavalle, Virtanen valottaa liikelahjojen kehityssuuntaa.

Kalliimpia nykyajan liikelahjoja edustaa muun muassa älykello, joka näyttää aikaa, mittaa sykkeen, laskee askeleet, navigoi sekä ottaa vastaan puheluita, sähköposteja ja tekstiviestejä. Virtanen uskoo, että kehittyvä teknologia avaa uusia mahdollisuuksia liikelahjojen kehittelyssä.

Älykellojen ja älypuutarhojen kyljestä löytyy myös huumorilla höystettyjä liikelahjoja, joille löytyy oma kohderyhmänsä.

–Lahjoja löytyy ämpäreistä pallivahaan. Itse hankin muuten läksiäislahjaksi pallivahaa Mekeltekin omistajille, Virtanen virnistää.

Yritysten asenteet ovat Virtasen mukaan muuttuneet vuosien saatossa liikelahjojen suhteen.

–Liikelahjoja ei pidetä enää pakollisina kuluina, vaan ne nähdään tärkeänä osana markkinointia sekä henkilökunnan sitouttamista. Liikelahjan tarkoituksena on tuotteistaa huomiointi.

Henkilökunnan sitouttaminen liikelahjoilla on Virtasen mukaan yksi kasvava trendi. Monet yritykset hankkivat verkossa toimivan liikelahjakaapin henkilökuntaa varten motivoidakseen ja palkitakseen omaa työväkeä.

Heikki Westergård
Virtasen puheenjohtajavuoden teemana on "Pidä huolta", mikä käsittää Virtasen mukaan huolenpidon niin henkisellä, fyysisellä kuin taloudellisella puolella.

Virtasen puheenjohtajavuoden teemana on "Pidä huolta", mikä käsittää Virtasen mukaan huolenpidon niin henkisellä, fyysisellä kuin taloudellisella puolella.

High Peak yhdistyi tämän vuoden alusta Rotor Formin kanssa, mikä nosti organisaation liikevaihdon noin 7 miljoonaan euroon. Uudistunut yritys hakee Virtasen mukaan aggressiivista kasvua lähivuosina.

–Tavoitteena on, että kasvaisimme tasaisesti kymmenen prosentin vuosivauhdilla. Tänä vuonna kasvua on tullut jo 15 prosenttia, Virtanen iloitsee.

Kasvua High Peak hakee niin ulkomailta kuin tapahtumatuotteiden osalta. Jo nyt yritys on ollut toteuttamassa muun muassa Neste Rallia sekä Red Bull Crashed Ice -tapahtumaa.

–Olemme parhaillaan tekemässä tapahtumapuolella isoa kansainvälistä sopimusta, joka on isoin sopimus, mitä olemme koskaan tehneet. Siihen haettiin eri puolelta maapalloa tarjouksia ja me saimme sen, Virtanen hehkuttaa.

Mies ei liikesalaisuuksiin vedoten saa vielä paljastaa mistä on kyse, mutta kertoo sopimuksen kattavan usean tapahtuman tuotteistamisen.

Lisäksi High Peak aikoo laajentua kotimaassakin. Yrityksellä on pääkonttori Tampereella, yksi toimipiste Espoossa ja parhaillaan High Peak hakee toimitiloja myös Porista, jonne rekrytoidaan syksyn aikana uusia työntekijöitä. Porin jälkeen High Peak aikoo vallata Keski-Suomen.

Virtasella on isoja odotuksia myös Suomen Senaatin puheenjohtajuuskaudelle. Käytännössä porilaisen valinta puheenjohtajaksi merkitsee sitä, että ensi vuoden elokuussa Senaatin vuosikokous järjestetään Porissa, joka tuo tänne 300 elinkeinoelämän vaikuttajaa ympäri Suomen.

–Se on eräänlainen mini-Suomi-Areena, Virtanen selventää.

Suomen Senaatin pääasiallinen tehtävä on tukea ja auttaa paikallisia nuorkauppakamareita ja edistää niiden suhteita talouselämään. Virtasen puheenjohtajavuoden teemana on "Pidä huolta", mikä käsittää Virtasen mukaan huolenpidon niin henkisellä, fyysisellä kuin taloudellisella puolella.

–Tarkoitus on tukea nuorkauppakamarilaisia, jotka ovat uran alussa. Samalla on tarkoitus kiinnittää huomiota myös itsestä huolehtimiseen, sillä senaattorit ovat pääsääntöisesti yli nelikymppisiä. Pitää toimia samoin kuin lentokoneessa, että happinaamari laitetaan ensin omille kasvoille ennen kuin voi auttaa muita.

Omasta hyvinvoinnista Virtanen huolehtii personal trainerin avulla, joka palkattiin hiljattain piiskaamaan koko High Peakin johtoporrasta.

–Joka keskiviikko johtoryhmän kokous alkaa sillä, että kokoonnumme treeneihin kuntosalille.

Töiden vähentäminen ei sen sijaan kuulu työonnellisuudesta kärsivän Virtasen suunnitelmiin jatkossakaan.

–Olen intoa täynnä kuin ilmapallo!

Teijo Virtanen

Syntynyt 12.3.1961 Porissa.

Toimii High Peak Finland Oy:n ja tytäryhtiö Rotor Form Oy:n toimitusjohtajana.

Koulutukseltaan merkonomi, lisäksi useita liikkeenjohdon, talous- ja henkilöstöhallinnon, myynnin ja markkinoinnin tutkintoja.

Lukuisia hallituspaikkoja vuosien mittaan monissa vaatetusalan yhdistyksissä, sekä Pori Jazzissa ja Porin Ässissä.

Perheeseen kuuluu avovaimo Riitta Kilo sekä aikuiset lapset Miikka ja Sarianna.


Kommentit (1)

  • Pallivahan kirkon liepeiltä

    Hienoa nähdä työonnellisuudesta kärsivä ihminen. Mutta pitäisikö pallivahalle keksiä toinen nimi? Ei turkulaiset sille mittä mahda.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio