Vakuutuspomo odottaa kilpailun kiristyvän, kun kansainväliset yhtiöt tulevat markkinoille digitaalisesti

LähiTapiola Satakunnan uusi toimitusjohtaja Pasi Aakula katsoo, että yhtiöiden pitää muuttua pärjätäkseen.

Heikki Westergård
Vakuutuspomo odottaa kilpailun kiristyvän, kun kansainväliset yhtiöt tulevat markkinoille digitaalisesti

Mynämäeltä kotoisin oleva Pasi Aakula aloitti LähiTapiola Satakunnan toimitusjohtajana marraskuun alussa.

Harri VallinPori

Oli lähellä, ettei pari viikkoa sitten LähiTapiola Satakunnan toimitusjohtajana aloittaneesta Pasi Aakulasta tullut sotilasta. Mies oli jo valittu kadettikouluun, mutta hän peruutti paikan viimeisenä päivänä ennen sen alkua.

–Silloin oli noususuhdanne. Upseerit, jotka huomasivat, että muualla saa parempaa palkkaa kuin armeijassa, lähtivät siviiliin. He houkuttelivat, että älä jää.

Sotilasuran sijasta hän lähti tekemään uraa vakuutus- ja pankkialalle.

Kilpailu on vakuutusalalla Aakulan mukaan tiukkaa. Hän arvioi sen johtuvan osaltaan siitä, että eri vakuutusyhtiöiden tuotteet ja hinnat ovat hyvin lähellä toisiaan.

–Silloin pitää löytää se palvelullinen erottava tekijä. Se mikä meidät erottaa, on laaja paikallinen konttoriverkosto, jossa on ihmisiä.

Kilpailua on lisännyt myös markkinan kansainvälistyminen. Suomen markkinoille on tullut viime vuosina useampia kansainvälisiä vakuutusyhtiöitä, ja Aakula uskoo että lisää tulee.

Potentiaalinen Suomen markkinoille tulija voisi olla yhteen asiaan keskittynyt vakuutusyhtiö, jollaisia maailmalla on paljon. Suomesta sellaiset ovat puuttuneet, koska markkina on niin pieni.

–Ajatellaan vaikka pelkkää ajoneuvovakuuttamista. On helppo nähdä, että se on kokonaan digitalisoitavissa. Me taas olemme laajan palvelun tarjoaja, ja meillä on ihmisiä, joiden kanssa asiakkaat voivat asioida. Siitä syntyy se erilaisuus, joiden väliltä asiakas valita.

Pankkialalla palvelujen digitalisoitumisen arvioidaan vähentävän tuhansia työpaikkoja jo lähivuosina. Aakula arvioi, että vakuutusalalla kehitys on yleisesti ottaen hyvin samansuuntaista, mutta asiakaspalvelutehtävistä työpaikkoja tuskin vähenee niin paljoa kuin pankkialalla.

–Jos perheeseen syntyy lapsi, hänelle on suhteellisen helppoa avata pankkitili mobiilissa. Jos lapsi vakuutetaan, niin se on jo asia, mistä perheet haluavat keskustella kasvotusten.

LähiTapiolassakin on Aakulan mukaan suunnitelmia digitalisaation lisäämiseksi. Ensimmäisenä se näkyy hänen mukaansa korvauspuolella. Esimerkiksi asiakkaan maksaman lääkärilaskun korvaaminen on Aakulan mukaan helppo digitalisoida.

–Kaikessa, mikä liittyy asiakaspalveluun tai myyntityöhön, haluamme säilyttää sen henkilökohtaisen asioinnin mahdollisuuden.

Pärjätäkseen kiristyvässä kilpailussa, vakuutusyhtiöiden pitää Aakulan mukaan muuttua. Monet vakuutusyhtiöt ovatkin laajentaneet konseptiaan esimerkiksi liikkumisen palveluihin ja terveydenhuoltoon.

LähiTapiolassa haasteeseen on Aakulan mukaan vastattu siirtymällä toimintamalliin, jota hän kutsuu elämänturvayhtiöksi. Siinä vakuutustoimintaa on laajennettu terveyteen, hyvinvointiin ja talouteen liittyvillä palveluilla.

Selkänojaa toiminnan kehittämiseen vakuutusyhtiöt ovat saaneet yritysfuusioista, joita Suomen vakuutusyhtiökentällä on nähty viime vuosina useita. Aakula arvioi, että fuusioita nähdään myös tulevaisuudessa.

–Meillä ei ole tällä hetkellä akuuttia tarvetta järjestelyihin, mutta voisihan se, että keskinäiset vakuutusyhtiöt löytäisivät toisensa, olla hyvä vaihtoehto pörssiyhtiöille.

Pasi Aakula

Aloitti LähiTapiuola Satakunnan toimitusjohtajana 1. marraskuuta.

48-vuotias 16- ja 19-vuotiaiden lasten isä.

Mynämäeltä kotoisin oleva maatilan poika.

Opiskellut Helsingin yliopistossa agronomiksi, pääaineenaan markkinointi.

Työskenteli aiemmin LähiTapiola Palvelut Oy:n liiketoimintajohtajana.

Työskennellyt yli 20 vuotta pankki- ja vakuutusalalla muun muassa Ifissä ja Danske Bankissa.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös