Vaarallisen risteyksen viimeiset päivät – Tällaiseksi yksi Porin seudun liikenteen pahimmista pullonkauloista muuttuu

Valtateiden 8 ja 23 risteysalueen uusiminen Söörmarkussa käynnistyy lähiviikkoina. Pullonkaulaefektistä ei päästä heti eroon, sillä urakka haittaa liikennettä lähes puolentoista vuoden ajan.

Kari Mankonen
Vaarallisen risteyksen viimeiset päivät – Tällaiseksi yksi Porin seudun liikenteen pahimmista pullonkauloista muuttuu

Söörmarkun risteys saa täydellisesti uuden muodon.

Pasi MattilaPori

Söörmarkussa oleva valtateiden 8 ja 23 risteys on paitsi Porin seudun liikenteen pahin pullonkaula myös yksi maakunnan vaarallisimmista risteyksistä.

Liikenneviraston avoin data käsittää liikenneonnettomuuksien tiedot osoitteineen vuosista 2009–2016. Tästä datasta kerätyn tiedon perusteella Söörmarkun risteyksessä on tapahtunut kahdeksan liikenneonnettomuutta, eli keskimäärin kerran vuodessa.

Tilasto paljastaa, ettei risteys ole ongelmallinen vain tiettyyn vuoden- tai päivänaikaan. Onnettomuuksia on tapahtunut niin keskellä päivää ja yöllä kuin talvella ja kesälläkin.

Risteämisonnettomuuksia tapahtumista on kaksi kuten myös peräänajoja. Nämä voidaan arvion perusteella laskea suoraan hankalan risteyspaikan aiheuttamiksi. Muihin onnettomuuksiin risteyspaikka on saattanut vaikuttaa ainakin välillisesti.

Turvallisuus onkin ollut yksi pääasia, kun paikan liikennejärjestelyjen uusimista on suunniteltu. Toinen syy on risteyksen pullonkaulamaisuus.

–Juuri se sujuvuus on ollut iso ongelma ruuhka-aikoina. Tietysti myös silloin kontaktienkin määrä saattaa lisääntyä, kun ruuhka on iso, Liikenneviraston projektipäällikkö Kari Partiainen kertoo.

Työt risteyksessä saadaan tuoreimman tiedon mukaan käyntiin varmuudella ainakin ennen juhannusta.

–Urakan sopimuskatselmus on perjantaina ja sen jälkeen se voisi lähteä käyntiin. Varmasti puuston karsintaa ja muuta pientä siellä tehdään aika nopeastikin, Partiainen arvelee.

Kyseessä ei ole mikään pieni urakka. Sopimuksen mukaan valmista pitäisi olla ensi vuoden syksyllä, joten kaikkiaan työ kestää noin puolitoista vuotta.

–Kaksi kesää siihen tosiaan menee. Tai tietysti nykyään rakennetaan myös talvea myöten, ainakin jos säät sen sallivat.

Juttu jatkuu grafiikan jälkeen

Pasi Juhola

Pitkä urakka aiheuttaa alueen liikenteeseen myös pitkäaikaisia muutoksia. Tästä johtuen risteyksen pullonkaulamaisuudesta ei päästä eroon kovinkaan nopeasti, sillä risteys on rakennusaikana varmasti ruuhkainen. Partiaisen mukaan ongelma on otettu huomioon.

–Siihen pyritään, että rakennusaikanakin käytössä on koko ajan kaksi ajokaistaa. Tietysti hetkittäin sellaisia tilanteita voi tulla, että mennään vain yhdellä kaistalla. Onneksi alue on kuitenkin suhteellisen lyhyt.

Risteysalueen muutosta on hamuttu jo pitkään ja välillä paikalle on mietitty myös kiertoliittymää. Partiainen kertookin, että sellainen siihen nyt hyvin todennäköisesti tulee – tosin vain väliaikaisesti rakennustöiden ajaksi.

–Niistä on ollut eri työmailla hyviä kokemuksia. Alueella nopeusrajoitus on tietenkin koko työn ajan alhainen.

Valtateiden risteyksen lisäksi samalla tehdään myös Söörmarkun keskustaan eritasoliittymä liikenteen painetta vähentämään.

Söörmarkun alueen liittymähankkeelle valtio on myöntänyt 6,1 miljoonan euron rahoituksen. Porin kaupunki osallistuu liittymäalueiden muutostöihin 1,5 miljoonalla eurolla.

Hanke on osa valtatie 8:n Turku-Pori-välin vuonna 2014 alkanutta parannushanketta, jonka kokonaisarvo on 102,5 miljoonaa.


Lue myös nämä


Kommentit (12)

  • Nimetön

    Onkohan semmosta noin 100m halkaisijaltaan olevaa ehkäpä 2 kaistaista ympyrää ajateltu? Vois toimia…

  • Nimetön

    Ei muutakuin uutta eritasoliittymää vaan..lisää kunnossapidettävää. Aivan naurettavaa kun katsoo tämänhetken teiden kuntoa. Laitettais ensin ne olemassaolevat edes siihen tilaan että voi puhua tiestä eikä kyntöpellosta. Turha hanke.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio