Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Mielipide Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Ulvilalainen tyrmistyi: Teiden kuntoa koskeva asiakaspalaute häipyi kuin tuhka tuuleen

Ulvilalainen Vesa Heinilä ei ole niitä tienkäyttäjiä, jotka epäkohdan huomatessaan marmattavat itsekseen aikansa ja jatkavat matkaansa päätään puistellen. Hän haluaa antaa ely-keskukseen heti palautetta korjattavasta epäkohdasta, jotta kaikkien tienkäyttäjien matkanteko olisi turvallisempaa. Heinilä onkin lähestynyt ely-keskusta ja varsinkin uutta palauteväylää kolmella erillisellä korjausesityksellä. Mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut, ja sähköisestä palvelusta hänen käyttämänsä esitykset näyttävät häipyneen kuin tuhka tuuleen. –Netissä näkyy, että ilmoitukseni on vastaanotettu, mutta en ole päässyt seuraamaan linkistä, miten asian käsittely on edennyt. Päinvastoin, ilmoitukseni vain katoavat, kertoo Vesa Heinilä . Heinilän tekemät ilmoitukset eivät ole kalliita tienparannushankkeita, vaan niiden pitäisi toteutua varsin nopeasti jo käyttömäärärahoilla. –Kuukausia on kuitenkin mennyt, eikä mitään ole tapahtunut. Varsinais-Suomen ely-keskuksen tienpidon asiantuntijalla Jenni Selänteellä on selitys Vesa Heinilän harminaiheelle. –Sähköiseen palauteväylään lähetetyt palautteet poistuvat järjestelmästä 14 vuorokauden kuluttua palautteen jättämisestä. Palautteita tulee paljon ja niitä ei voida pitää järjestelmässä ikuisuuksia. Jokaiseen palautteeseen yksilöidysti vastaaminen ei ole nykyresursseilla mahdollista. Eri järjestelmien kautta liikenteen asiakaspalvelukeskus saa yhteydenottoja yli 50 000 kappaletta vuodessa. Tienkäyttäjälinjaan tuli vuonna 2017 yhteydenottoja jopa lähes 100 000. –Asiakaspalvelun yhteydenottomäärät kasvoivat viime vuonna 42 prosenttia ja kasvu jatkuu. –Kaikesta huolimatta asiakaspalvelukeskus toimii hyvin, ja ihmiset saavat asiansa vireille. Se, milloin epäkohtiin saadaan tehtyä korjauksia, on toinen asia. Esimerkiksi teiden korjauksiin tarvitaan vaadittavia erillisiä määrärahoja. Toimenpiteitä saatetaan myös niputtaa, jolloin asia voi kestää. Toisinaan tie voi olla laatuvaatimusten mukaisessa kunnossa, vaikka asiakas onkin tyytymätön sen kuntoon. S Saadut palautteet eivät päädy bittitunkiolle, vaan ne saavat Jenni Selänteen mukaan asiallisen käsittelyn. –Ne lähetetään asiantuntijoille. Ongelmana on ollut, että palaute on merkitty palauteväylässä "ratkaistuksi", vaikka asia on vasta asiantuntijakäsittelyssä, mutta ei näy maastossa. –Akuutissa liikenneturvallisuustilanteessa koneisto toimii nopeasti. Asiantuntijalta saadaan tieto urakoitsijalle akuutissa tilanteessa hyvin. Valtatie 8 Luvian keskustasta tulevan Yhdystien risteyksen jälkeinen pätkä Porin suuntaan. Porin suunnasta rajoitus 80 km/h, Luvian suunnasta rajoitus on 100 km/h. Tieliikennelain mukaan kaksikaistaisella tiellä ei voi olla eri rajoitus eri suuntiin. Todella vaarallista jos luulet että rajoitus on 80 km/h ja vastaan tuleekin auto 100 km/h. Valtatietien 8:n rampilta valtatielle 2 suuntaan Mäntyluoto on jo viime keväästä asti puuttunut kaide jonkin onnettomuuden jäljiltä noin 20 metrin matkalta. Honkaluodon silta käännyttäessä Porista ja lähdettäessä rampilta Tampereen suuntaan puuttuu alkumatkasta nopeusrajoituskyltti.