Ulvilalainen tyrmistyi: Teiden kuntoa koskeva asiakaspalaute häipyi kuin tuhka tuuleen

Ely-keskusten ja Liikenneviraston Liikenteen asiakaspalveluun tulvi viime vuonna yhteensä 50 000 yhteydenottoa ja Liikenneviraston tienkäyttäjälinjaan jopa 100 000. Ilmoitukset otetaan vastaan ja käsitellään, mutta ratkaisut maastoon voivat olla pitkissä puissa.

Heikki Westergård
Ulvilalainen tyrmistyi: Teiden kuntoa koskeva asiakaspalaute häipyi kuin tuhka tuuleen

Vesa Heinilä lähetti viranomaisille viestiä puuttuvasta kaiteesta valtatie 8:n rampilta valtatie 2:lle. Kaidetta ei ole vielä korjattu.

Ville HammarbergPori

Ulvilalainen Vesa Heinilä ei ole niitä tienkäyttäjiä, jotka epäkohdan huomatessaan marmattavat itsekseen aikansa ja jatkavat matkaansa päätään puistellen. Hän haluaa antaa ely-keskukseen heti palautetta korjattavasta epäkohdasta, jotta kaikkien tienkäyttäjien matkanteko olisi turvallisempaa.

Heinilä onkin lähestynyt ely-keskusta ja varsinkin uutta palauteväylää kolmella erillisellä korjausesityksellä. Mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut, ja sähköisestä palvelusta hänen käyttämänsä esitykset näyttävät häipyneen kuin tuhka tuuleen.

–Netissä näkyy, että ilmoitukseni on vastaanotettu, mutta en ole päässyt seuraamaan linkistä, miten asian käsittely on edennyt. Päinvastoin, ilmoitukseni vain katoavat, kertoo Vesa Heinilä.

Heinilän tekemät ilmoitukset eivät ole kalliita tienparannushankkeita, vaan niiden pitäisi toteutua varsin nopeasti jo käyttömäärärahoilla.

–Kuukausia on kuitenkin mennyt, eikä mitään ole tapahtunut.

Varsinais-Suomen ely-keskuksen tienpidon asiantuntijalla Jenni Selänteellä on selitys Vesa Heinilän harminaiheelle.

–Sähköiseen palauteväylään lähetetyt palautteet poistuvat järjestelmästä 14 vuorokauden kuluttua palautteen jättämisestä. Palautteita tulee paljon ja niitä ei voida pitää järjestelmässä ikuisuuksia. Jokaiseen palautteeseen yksilöidysti vastaaminen ei ole nykyresursseilla mahdollista.

Eri järjestelmien kautta liikenteen asiakaspalvelukeskus saa yhteydenottoja yli 50 000 kappaletta vuodessa. Tienkäyttäjälinjaan tuli vuonna 2017 yhteydenottoja jopa lähes 100 000.

–Asiakaspalvelun yhteydenottomäärät kasvoivat viime vuonna 42 prosenttia ja kasvu jatkuu.

–Kaikesta huolimatta asiakaspalvelukeskus toimii hyvin, ja ihmiset saavat asiansa vireille. Se, milloin epäkohtiin saadaan tehtyä korjauksia, on toinen asia. Esimerkiksi teiden korjauksiin tarvitaan vaadittavia erillisiä määrärahoja. Toimenpiteitä saatetaan myös niputtaa, jolloin asia voi kestää. Toisinaan tie voi olla laatuvaatimusten mukaisessa kunnossa, vaikka asiakas onkin tyytymätön sen kuntoon.

S

Saadut palautteet eivät päädy bittitunkiolle, vaan ne saavat Jenni Selänteen mukaan asiallisen käsittelyn.

–Ne lähetetään asiantuntijoille. Ongelmana on ollut, että palaute on merkitty palauteväylässä "ratkaistuksi", vaikka asia on vasta asiantuntijakäsittelyssä, mutta ei näy maastossa.

–Akuutissa liikenneturvallisuustilanteessa koneisto toimii nopeasti. Asiantuntijalta saadaan tieto urakoitsijalle akuutissa tilanteessa hyvin.

Vesa Heinilän korjausesitykset

Valtatie 8 Luvian keskustasta tulevan Yhdystien risteyksen jälkeinen pätkä Porin suuntaan. Porin suunnasta rajoitus 80 km/h, Luvian suunnasta rajoitus on 100 km/h. Tieliikennelain mukaan kaksikaistaisella tiellä ei voi olla eri rajoitus eri suuntiin. Todella vaarallista jos luulet että rajoitus on 80 km/h ja vastaan tuleekin auto 100 km/h.

Valtatietien 8:n rampilta valtatielle 2 suuntaan Mäntyluoto on jo viime keväästä asti puuttunut kaide jonkin onnettomuuden jäljiltä noin 20 metrin matkalta.

Honkaluodon silta käännyttäessä Porista ja lähdettäessä rampilta Tampereen suuntaan puuttuu alkumatkasta nopeusrajoituskyltti.


Lue myös nämä


Kommentit (19)

  • Nimetön

    Johtui sitten rahanpuutteesta, urakoitsijoiden osaamattomuudesta tai töiden valvonnan puutteellisuudesta niin viime talvena oli joillakin tieosuuksilla talvihoito ala-arvoista. Malliesimerkki oli laviantie Noormarkku- Lassila osudelta, Lassilasta Lavian suuntaa tie oli kunnossa.
    ————————–
    Talviauraus hoidettiin vielä Kankaanpään alueella hyvin, mutta kevään jälkeen sitten ei mitään tapahtunutkaan. Mm. Verttuuntie on ollut koko kesän sikamaisessa kunnossa ja vasta viikko siten lanattiin tie. Tämäkin tie muutaman yksityistien ohella on ollut väistötie sillan sulkemisen vuoksi.
    Majansuun silta on ollut kohta neljä kuukautta poikki korjaustöiden vuoksi. Nyt ilmestyi neljän viikon lisäaika katkoon. Eikö Ely- keskuksella ole mitään sanktiota näitä lusmuilevia urakoitsijoita varten. Kuukausi sitten kävin katsomassa sillan tilannetta ja sanoin tuttaville, että silta ei valmistu määräaikaan mennessä. Ei urakoitsija viitsi tehdä ylitöitä, jos ei ole mitään sakkomaksua. Ainakin sääolosuhteet ovat olleet parhaimmat.
    Kun Pomarkusta Laviaan johtava maantie kunnostettiin kuntien toimesta valtiolle luovutettavaksi, Noormarkku teki tieosuutensa perustan todella surkeasti ja halvalla. Tie on sitten ko. alueella pettänyt jatkuvasti ja mm. pohjakiviä tullut ylös. Viime syksynä otettiin pahimmat kivet vuosien odotuksen jälkeen pois ja nyt on paikat pettäneet jopa 20 senttiä. Ei ole enää paikkaajia kuulunut ja nyt ovat pahat negatiiviset töyssyt entisten kohoumien tilalla.

  • Autoilija

    Kyllä autot ovat kovilla Suomen nykykuntoisilla teillä! Huhhuh oikein hirvittää milloin pamahtaa toiset jouset autosta!! Vai onko vihreitten poliittinen harhautus, että maanteille ei rahaa, niin päästään yksityisautoilusta, joka tuntuu olevan syntiä!! Autot pois kaduilta ja kävelykatua tilalle niin kaupungin keskustat autioituu!! Lopettakaa jo tuo kävelykatujen ihannointi! Maalle asumaan jos ei kestä autoja!!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio