Tässä ovat pahimmat vaaranpaikat – Satakunnan vaarallisimmat risteykset löytyvät Porista, Harjavallasta, Raumalta ja Kankaanpäästä

Harri Vallin
Tässä ovat pahimmat vaaranpaikat – Satakunnan vaarallisimmat risteykset löytyvät Porista, Harjavallasta, Raumalta ja Kankaanpäästä

Satakunnan vaarallisin risteys on viiden vuoden keskimääräisen onnettomuusindeksin mukaan Koillisväylän ja Korjuuntien risteys Porissa.

Harri VallinSatakunta

Satakunnan Kansa kertoi aiemmin Porin onnettomuusherkimmistä risteyksistä. Eniten poliisin tietoon tulleita onnettomuuksia vuosina 2007–2016 sattui poliisilaitoksen ympyrässä.

Vaarallisempiakin risteyksiä Porista ja muualta maakunnasta löytyy, ainakin jos vaarallisuutta mitataan tienpitäjällä yleisesti käytössä olevalla viiden vuoden keskimääräisellä onnettomuusindeksillä. Indeksi huomioi paitsi onnettomuuksien määrän, myös niiden vakavuuden.

Jos indeksin arvo on suurempi kuin yksi, Ely-keskus määrittelee paikan onnettomuuskasaumaksi. Satakunnasta sellaisia löytyy 11. Vertailun vuoksi voidaan todeta, että pelkästään Turussa tällaisia risteyksiä on noin 50.

–Satakunnassa onnettomuuskasaumat ovat vähentyneet selvästi. Vielä vuonna 2010 niitä oli 17, kertoo liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta.

Risteys luokitellaan vaaralliseksi, jos siinä sattuu viiden vuoden aikana esimerkiksi viisi henkilövahinkoon tai 25 omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta, jotka tulevat poliisin tietoon.

Harri Vallin
Rauhanpuiston ja Tommilantien liikenneympyrä Porissa on maakunnan toiseksi vaarallisin risteysalue.

Rauhanpuiston ja Tommilantien liikenneympyrä Porissa on maakunnan toiseksi vaarallisin risteysalue.

Maakunnan vaarallisin risteys on vuosien 2012–2016 onnettomuuksien valossa Koillisväylän ja Korjuuntien risteys Porissa. Risteyksen onnettomuusindeksi on 1,44, ja siinä sattui viisi loukkaantumiseen ja 11 omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta. Risteyksessä on tällä hetkellä väistämisvelvollisuus Korjuuntieltä tuleville, mutta paikalle on suunniteltu kiertoliittymän rakentamista ensi vuonna.

Lähes yhtä vaarallinen risteysalue on Rauhanpuiston ja Tommilantien kiertoliittymä Porissa. Siinä sattui kuusi loukkaantumiseen ja viisi omaisuusvahinkoon johtavaa onnettomuutta. Sen onnettomuusindeksi on 1,40.

Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia Koillisväylän ja Korjuuntien risteyksessä tai Rauhanpuiston ja Tommilantien kiertoliittymässä ei viiden vuoden ajanjaksolla sattunut.

Harri Vallin
Harjavallankadun ja Siltatien risteykseen rakennettiin viime kesänä liikenneympyrä.

Harjavallankadun ja Siltatien risteykseen rakennettiin viime kesänä liikenneympyrä.

Satakunnan kolmanneksi pahin vaaran paikka on onnettomuusindeksin valossa Harjavallankadun ja Siltatien risteys Harjavallan keskustassa. Risteysalueella sattui viiden vuoden aikana yksi kuolemaan ja neljä loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta. Omaisuusvahinkoon johtaneita onnettomuuksia poliisin tietoon tuli kahdeksan, ja onnettomuusindeksi on 1,32.

Harjavallankadun ja Siltatien risteyksen paikalle rakennettiin viime kesänä kiertoliittymä, joten onnettomuustilastojen voi olettaa kaunistuvan tulevina vuosina.

Kari Suni
Monnankadun, Tarvolantien ja Päiväsenkadun risteys on Rauman vaarallisin.

Monnankadun, Tarvolantien ja Päiväsenkadun risteys on Rauman vaarallisin.

Rauman vaarallisin ja Satakunnan neljänneksi vaarallisin risteysalue on kohta, jossa Monnankatu, Tarvolantie ja Päiväsenkatu risteävät. Risteyksen onnettomuusindeksi on 1,24. Siinä sattui vuosina 2012–2016 yhteensä kuusi loukkaantumiseen ja yksi omaisuusvahinkoon johtanut onnettomuus. Risteykseen Tarvolantieltä ja Päiväsenkadulta tulevilla on väistämisvelvollisuus.

Harri Vallin
Porin Rautatienpuistokadun Koulukadun risteyksessä tapahtui viiden vuoden aikana viisi loukkaantumiseen ja viisi omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta.

Porin Rautatienpuistokadun Koulukadun risteyksessä tapahtui viiden vuoden aikana viisi loukkaantumiseen ja viisi omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta.

Viidenneksi suurin onnettomuusindeksi, 1,20, on Rautatienpuistokadun ja Koulukadun risteyksessä Porissa. Siinä tapahtui viisi loukkaantumiseen ja viisi omaisuusvahinkoon johtanutta kolaria. Koulukadulta tuleva liikenne on risteyksessä väistämisvelvollinen.

Tiina Jönkkäri
Pohjois-Satakunnan vaarallisin risteys on Laviantien, Asemakadun ja Vuohiniityntien risteys Kankaanpäässä.

Pohjois-Satakunnan vaarallisin risteys on Laviantien, Asemakadun ja Vuohiniityntien risteys Kankaanpäässä.

Pohjois-Satakunnan vaarallisin risteys on Kankaanpäässä. Laviantien, Asemakadun ja Vuohiniityntien risteyksessä sattui viiden vuoden aikana yhteensä neljä loukkaantumiseen ja kahdeksan omaisuusvahinkoon johtanutta onnettomuutta. Risteyksessä on ollut valo-ohjaus koko tarkastelujakson ajan.

Laviantien, Asemakadun ja Vuohiniityntien risteyksen onnettomuusindeksi on 1,12, mikä tekee siitä maakunnan kuudenneksi vaarallisimman yhdessä Raumalla sijaitsevan Syväraumankadun ja Saaristokadun risteyksen kanssa.

Kari Suni
Saaristokadun ja Syväraumankadun risteys Raumalla on maakunnan seitsemänneksi vaarallisin.

Saaristokadun ja Syväraumankadun risteys Raumalla on maakunnan seitsemänneksi vaarallisin.

Syväraumankadun ja Saaristokadun risteyksessä sattui viiden vuoden aikana yksi kuolemaan ja neljä loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta. Omaisuusvahinkoon johtaneita kolareita oli kolme. Risteyksessä on väistämisvelvollisuudesta kertova kärkikolmio Saaristokadulta tuleville.

Harri Vallin
Länsipuiston ja Otavankadun risteyksessä sattui viiden vuoden aikana neljä loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta.

Länsipuiston ja Otavankadun risteyksessä sattui viiden vuoden aikana neljä loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta.

Länsipuiston ja Otavankadun risteyksestä Porista poliisin tietoon tuli 11 onnettomuutta, joista neljä johti loukkaantumiseen ja seitsemän omaisuusvahinkoihin. Tasa-arvoisen risteyksen onnettomuusindeksi on 1,08.

Porissa Yrjönkadun ja Valtakadun risteyksessä ja Paanakedonkadun, Maanmittarinkadun ja Paperitehtaankadun risteyksessä sattui viiden vuoden aikana kummassakin neljä loukkaantumiseen ja kuusi omaisuusvahinkoihin johtanutta onnettomuutta. Sama määrä onnettomuuksia sattui myös Raumalla, Huittistentien ja Turuntielle johtavan, Huittisten puoleisen, rampin risteyksessä. Kunkin risteyksen onnettomuusindeksi on 1,04.


Lue myös nämä


Kommentit (8)

  • Nimetön

    Todella vaarallinen on Laviassa Pohjanmaantien eli kantatie 44:n ja Omppukujan eli entisen Alatien risteys. Ennen oli Alatieltä tulevilla kolmio, mutta ei enää, merkki on viety kaikessa hiljaisuudessa pois. Pohjanmaantietä ajavia ei myöskään varoiteta tasa-arvoisesta risteyksestä. Pian rysähtää kun joku tulee oikealta Pohjanmaantietä ajavan eteen, kun Pohjanmaantietä ajava luulee olevansa etuajo-oikeutetulla tiellä niinkuin ennenkin.

  • Nimetön

    Ulvilan suunnasta Länsi-Porin liikkeisiin (Prismaan, Lildliin, Katsastukseen ym.) kulkevat nyt rauhanpuiston/tommilantien ympyrän kautta, kun Yläruukintien/Isomäen risteys muutettiin alikuluksi ässäfaneja varten.

    Liikennemäärät kasvaneet ympyrässä valtavasti ja on tietysti turvallisempi paikka kolaroida kuin aiemmin valtatien risteyksessä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös