Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Mielipide Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Siperian hiilestä uskomaton kaappaus Poriin – Ja lisää on luvassa

Porin radanvarren asukkaat ovat panneet merkille yöllä kulkevien pitkien junien kolkkeen. Salaperäiseltä kuulostava junaliikenne on osoittautumassa yhdeksi ihmeellisimmistä "kaappauksista" Porin sataman historiassa. Suomalaisoperaattori Baltic Bulkin siperialaisasiakas on tuonut hiiltä Poriin satamaan jälleenlaivattavaksi eteenpäin asiakkailleen jo kuukauden ajan. Hiiltä saapuu tällä hetkellä Novosibirskista joka yö Porin Tahkoluodon satamaan 33 junavaunullista. Jokainen junavaunu vetää 65 tonnia hiiltä. Noin kuukauden välein hiiltä saapuu noutamaan Capesize tai Panamax -luokan alus. –Hiiltä on aikomus viedä Porin sataman kautta jopa miljoona tonnia vuodessa. On mahdollista, että määrät kasvavat vielä tuostakin. Tavoitteemme on joka tapauksessa kaksinkertaistaa liikenne kahteen 33 vaunun kuljetukseen vuorokaudessa, kertoo Baltic Bulkin toimitusjohtaja Kim Lindström . Vielä ei tarkkaan tiedossa, mikä on hiilen lopullinen määränpää. Joka tapauksessa ostajia on Euroopan ulkopuolella. Pori valikoitui hiilikuljetusten etappisatamaksi monesta syystä. Suomen junat kulkevat samanlaisilla eurooppalaista standardia kapearaiteisemmilla radoilla kuin Venäjällä, joten telivaihdoksia tai välilastauksia ei tarvita. –Porin satama puolestaan on erinomainen hiilen transitosatama (=kauttakulkusatama). Se toimii jo entuudestaan hiilisatamana, sillä ovat tarkoitukseen sopivat hyvät nosturit, isot kentät hiilen säilytykseen sekä talvisatamalle erinomaiset olosuhteet. –Yhteistyö Porin sataman ja VR:n kanssa on toiminut erinomaisesti, sanoo Lindström. Baltic Bulk on toistaiseksi purkanut hiilivaunuja yhteistyökumppanin mobiilinosturien avulla, mutta jatkossa yhtiö aikoo investoida Porissa omaan kalustoon. –Tarvitsemme lisää tehoa purkuun. Jos rautatiehiiltä alkaa tulla nykyistä huomattavasti enemmän, on mahdollista, että Porin satamaan tarvittaisiin hiilikentille rinnakkainen pistoraide. Satamayhtiö, kaupunki ja operaattori käyvät infrajärjestelmistä neuvotteluja. Porin Satama Oy:ssä ollaan joka tapauksessa hiililiikenteen alkamiseen enemmän kuin tyytyväisiä. –Kyseessä on merkittävä avaus, sanoo Porin Satama Oy:n toimitusjohtaja Sari De Meulder . Novosibirskista hiilivaunuille kertyy kilometrejä yli neljä tuhatta. –Matka kestää lähes kaksi viikkoa. kertoo Sami Veneranta Baltic Bulkista. –Venäjältä löytyy toki huomattavasti järeämpääkin vaunukalustoa, mutta Suomen monille rataosille ne akselipainot ovat liikaa. Tämä tarkoittaa, että kuljetusten määrää kasvatetaan, jotta laivan 50 000 tonnin lasti saadaan asiakkaan haluamalla tavalla valmiiksi. Toimintaa pitää olla vastaisuudessa seitsemänä päivänä viikossa ympärivuorokautisesti. Baltic Bulk käy hiilioperoinnista neuvotteluja muidenkin siperialaisten asiakkaiden kanssa. –Jo nyt on tiedossa, että toinen asiakas saattaa ryhtyä tuomaan aluksi pienempiä määriä. Kuljetusten volyymi selviää sitä mukaan, kun yhtiöt saavat Venäjällä lupaprosessinsa loppuun.