Sata hakijaa, yksi virka – ”Olisi suotavaa, että palkattaisiin pätevä eikä tuttu opettaja”

Jenni Aalto opiskeli uskonnon opettajaksi, mutta ei ole saanut aineenopettajan töitä. Nainen toivoo pääsevänsä ulos määräaikaisuus- ja työttömyyskierteestä kouluttautumalla luokanopettajaksi.

Vesa Saivo
Sata hakijaa, yksi virka – ”Olisi suotavaa, että palkattaisiin pätevä eikä tuttu opettaja”

Porilainen Jenni Aalto kouluttautui uskonnonopettajasta luokanopettajaksi saadakseen alan töitä. Nainen on elänyt vuosien määräaikaisuuskierteessä. Nyt hän toimii kevätlukukauden luokanopettajan sijaisena Lavian yhteinäiskoulussa.

Anne NikkaLavia

Porilainen Jenni Aalto, 36, aloitti tammikuussa luokanopettajan määräaikaisessa tehtävässä Lavian yhtenäiskoulussa. Töitä naisella riittää kevätlukukauden ajan, mutta jatkosta ei ole tietoa.

– Pienten koulujen sulkeminen on vaikuttanut siihen, että virkoja avataan todella vähän.

Aalto on opiskellut uskonnon opettajaksi, mutta oman alan hommia ei ole löytynyt.

– Seitsemän vuoden opiskelu teologian maisteriksi ei ole tuottanut töitä. Yhden aineen pätevyys ei lyö leiville. Tilanne oli osittain tiedossa jo opiskeluaikoina, mutta ei siitä kuitenkaan riittävästi puhuttu.

Vuonna 2015 Aalto pääsi opiskelemaan Raumalle aineenopettajasta luokanopettajaksi. Täsmäkoulutukseen osallistui 24 aineenopettajaa, jotka olivat työttömiä tai työttömyysuhan alla.

– Samassa koulutuksessa oli muun muassa saksan kielen opettajia ja tekstiilityön opettajia. Yhtään matematiikan opettajaa siellä ei ollut, joten ilmeisesti heillä on töitä.

6-vuotiaan lapsen äiti on elänyt jo vuosia eripituisten määräaikaisten opettajan sijaisuuksien varassa. Väliin on mahtunut työttömyysaikoja, jolloin nainen on odottanut joka aamu soittoa, josko pääsisi edes päiväksi sijaistamaan sairastuneita kollegoja.

– Päiväkodissa ihmettelivät tuolloin, kuinka kehtasin tuoda lapsen hoitoon, jos olen itse kotona. Se oli törkeää, sillä jos minut olisi soitettu töihin, en olisi voinut ottaa töitä vastaan, kun elän kahdestaan lapsen kanssa, Aalto kertoo.

Nainen toivoo, että viime vuoden elokuussa saatu luokanopettajan pätevyys poikisi hänelle vihdoin vakituisen työpaikan.

– Sen jälkeen uskaltaisin ottaa asuntolainaa, sillä muut tämänikäiset ovat jo pitkään maksaneet omaa asuntoa. Työ itsessään on ihanaa ja haluan tehdä oppilaiden kanssa töitä.

Virkoja jaettaessa Aalto on pistänyt merkille, että sukulaisuus ja tuttuus näyttelevät turhan isoa roolia.

– Olisi suotavaa, että palkattaisiin sopivia henkilöitä pätevyyden perusteella, eikä tuttuusperiaatteella.

Vuosia eri kouluissa kiertäneenä Aalto on huomannut, että pienryhmien ajaminen alas kulujen säästämiseksi on poikinut isoja ongelmia. Suurissa luokkaryhmissä opiskelu aiheuttaa sen, että osa tipahtaa matkasta jo koulutaipaleen alkuvaiheessa.

– On oppilaita, jotka tarvitsisivat vieressä olevaa ohjausta joka ikisen tehtävän tekemiseen. Henkilökohtaisten avustajien ja kouluavustajien saaminen olisi tärkeää, mutta määrärahoja ei ole.

Aalto muistuttaa, että pienryhmistä luopumisesta tuleva säästö valuu siihen, että kelkasta pudonneille pitää järjestää tukiopetusta.

– Nyt jo kakkosluokkalaiset aloittavat englannin kielikylpytunnit. Se olisi hyvä, jos pystyisimme tekemään edes jakotunteja, että puolet luokasta opiskelisi englantia ja toinen puoli matematiikkaa, Aalto ehdottaa.

Jopa sata hakijaa yhteen virkaan

Anne Nikka Opettajien työtilanne Porissa ja koko Satakunnassa on enemmän kuin haastava. Porin opettajien pääluottamusmiehen Merja Salosen mukaan virkoja avautuu vähän ja hakijoita yhteen luokanopettajan virkaan saattaa olla jopa sata. Virkoja myös nukutetaan aika ajoin, kun opettajia jää eläkkeelle.

– Töissä olevista opettajista noin 10 prosentilla on pitkiä määräaikaisuuksia. Lyhyitä sairauslomien sijaisuuksia tulee aika paljon, sillä Porissa on 700 opettajaa.

Salonen toteaa, että lyhyiden määräaikaisuuksien varassa eläminen on raskasta ja epävarmaa aikaa.

– Ei siinä uskalla suunnitella mitään muuta, kun pitää istua puhelimen päässä, soitetaanko aamulla töihin.

Aika monet nuorista luokanopettajista hakeutuvat Salosen mukaan muille aloille, kun oman alan töihin ei pääse kiinni ja palkat ovat huonot.

– Tilanne on yhtä huono koko maassa. Hävikki on suurta erityisesti nuorten miesopettajien kohdalla, joita mielellään saisi olla alalle enemmän.

Salosen mielestä OAJ:ssä on tarkastelun paikka, onko opettajien koulutusmäärä tällä hetkellä kohdillaan.


Lue myös nämä


Kommentit (22)

  • Jenni Aalto

    Täytyypä vielä todeta, että Porin kaupungin virkoihin on varmasti valittu päteviä, sitä en olekaan kieltänyt, ja lain mukaan näin pitää tietenkin toimia. Mutta on olemassa esimerkiksi vuoden sijaisuuksia, joihin voidaan mielivaltaisesti valita tuttuuden perusteella, vaikka joukossa olisi kyseisten opetettavien aineiden pätevyyden omaavia. Itse tulin syrjäytetyksi tällaisessa tuntiopettajan sijaisuuden valinnassa taannoin, en Porissa vaan muualla Satakunnassa. Olisin ehdottomasti valittanut valinnasta, ellen olisi saanut silloin puolen vuoden luokanopettajan sijaisuutta ja vielä lähempää kuin yläkoulun tuntiopettajuus olisi ollut. Koulu sai kyllä hyvän ja mukavan opettajan (tunnen hänet) mutta periaate tässä onkin kyseessä. Kiitos edelleen kaikille, joita aihe on jaksanut kiinnostaa!

  • Nimetön

    Itse sain vakituisen työpaikan kaupungilta 6 vuoden määräaikaisuuksien jälkeen. Jaksoin luottaa siihen, että kun tekee työnsä hyvin niin jossain välissä se palkitaan. Niin kävi ja ilman mitään suhteita. Matemaattisten aineiden opettjien vähyyttä muuntokoulutuksessa selittää se, että heillä on pätevyys hoitaa muidenkin alojen töitä (vakuutusyhtiöt, energiayhtiöt, ohjelmistoyritykset jne.) ja he vaihtavat kokemukseni mukaan alaa, jos opetustöitä ei kuulu.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio