Raumalle päätynyt kesäteekkari: Polkupyöräetu olisi parempi kuin bussietu

Kari SuniRauma

Raumalla toista kesää Alfa Laval Aalborg Oy:llä työskentelevä, Tampereen teknillisessä yliopistossa diplomi-insinöörin tutkintoa opiskeleva Markku Kakko on tarjottuun etuuteen tyytyväinen.

Tavallisesti rekrytointimessuilla kierretään nopeasti, kerätään kynät ja karkit, mutta Rauman ja Turun tarjous on erottuva.

Erityisesti asumiskulujen huojentaminen helpotti ratkaisua asettua arkiviikoiksi Raumalle. Elämänkumppani asuu pariskunnan asuntoa Tampereella. Bussilippua toimivampi Raumalla olisi kuitenkin polkupyöräetu, kun etäisyydet ovat lyhyet.

–Monet kyllä jäivät Tampereelle, esimerkiksi Valmetille, jonne on helppo hakea. Asuminen on tärkeä tekijä, sillä toiselle paikkakunnalle hakeutuessa vuokra ja vuokravakuus ovat iso asia. Jos ei ole "cashia", niin ei sitten helposti lähdetäkään muualle, hän toteaa.

Ammattikorkeakoulun insinööritutkinnon suorittanut Markku Kakko on erikoistunut energia- ja virtaustekniikkaan. Lisäksi hän opiskelee sivuaineena kemiaa. Mahdollisuus jatkaa diplomityön valmistelua työn ohessa ja myönteiset kokemukset Alfa Laval Aalborgista työpaikkana painoivat myös valinnassa.

Kakko kertoo voivansa soveltaa käytännössä ja oppia uutta juuri omalta alaltaan. Rauman yksikkö on erikoistunut dieselvoimaloiden ja laivojen lämmön talteenottojärjestelmien ja -kattiloiden suunnitteluun ja valmistukseen.

Puolisoiden vaikea löytää töitä

Alfa Laval Aalborg Oy:n henkilöstöpäällikkö Sirkka Berglund-Palmo ja risteilijäliiketoiminnan johtaja Pasi Aaltonen kiittävät asunto-autoetukampanjaa myönteisenä, sillä osaavan ja kokeneen työvoiman saanti Raumalle on jo pitempään hyvin työlästä.

Yhtiöllä on Raumalla 64 vakituista toimihenkilöä. Kesän ajaksi on palkattu seitsemän kesäharjoittelijaa.

Perinteinen ongelma on, että opiskelupaikkakunnalle vakiintuneiden ja perheen jo perustaneille puolison työllistymisen vaikeus nostaa kynnystä muuttoon.

–Jos puoliso ei ole hoitoalalla tai opettaja, on työllistyminen hyvin vaikeaa, Aaltonen toteaa.

Yhtenä ratkaisuna Berglund-Palmo kertoo yhtiön perustaneen Turkuun kahden työntekijän etätyöpisteen.

Hän rohkaiseekin jatkamaan positiivisen aluekuvan markkinointia. Käytännön parannuksista tähdellisintä olisi liikenneyhteyksien kohentaminen.

–Valtatie 8:n parantaminen moottoritieksi Turku-Pori osuudelle olisi tehtävä mahdollisimman pian.


Lue myös nämä


Kommentit (1)

  • Nimetön

    Kyllä rauman alueella tekijöitä olisi, kunhan joku vaan palkan maksaisi. Ja työnantaja voisi myös valmistautua vähän opastamaan ja kouluttamaan uutta työntekijää. Nyt haetaan sellaisia joilla on 10 vuoden työkokemus juuri siitä hommasta mikä työnhakuilmoituksessa lukee, vaikkei sellaista työtä olisi ollut 10 vuotta sitten olemassakaan. Sitten valitetaan ettei osaavia työntekijöitä löydy.

    On se silti ymmärrettävää etteivät työnantajat halua kouluttaa työntekijöitään, koska seuraavan laskusuhdanteen aikana ne potkitaan kuitenkin pois ja silloin menee koulutukseen panostaminen hukkaan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös