Sakari Muurinen, Esa KeskinenPori

Raskas liikenne poistuu Porin ydinkeskustasta. Tekninen lautakunta päätti tiistaina, että yli 15-metriset ajoneuvot joutuvat tästä lähin kiertämään. Kyse on puolen vuoden kokeilusta, joka astuu voimaan mahdollisimman nopeasti.

Käytännössä päätös vaikuttaa valtatie 8:n ja Aittaluodon väliseen liikenteeseen.

Tähän asti raskas liikenne on kulkenut Rauhanpuistosta Karjarannan kautta Hallituskadulle ja siitä Kuninkaanlahdenkatua Aittaluotoon. Nyt reitti suljetaan kokonaan.

Taustalla on Kivi-Porin asukkaiden huoli siitä, että rekkojen aiheuttama tärinä saattaisi aiheuttaa vaurioita arvokiinteistöille.

–Tälle ei ole mittauksissa saatu näyttöä, mutta asukkaat ovat silti kokeneet liikenteen häiritsevänä, kertoo teknisen toimialan johtaja Marko Kilpeläinen.

 

Raskasta liikennettä tullaan ohjaamaan keskustan reitiltä muualle liikennemerkein ja Poliisin normaalin liikennevalvonnan avulla. Lisäksi kuljettajayrittäjien kanssa tehdään yhteistyötä.

Päätöksellään lautakunta pyrkii ohjaamaan liikennettä siten, että se kulkisi Aittaluodosta Hanhiluotoon ja sieltä valtatie 2:n kautta valtatielle 8.

Elinkeinoelämän kannalta tehokkaampaa olisi oikaista jo Raviradan kohdalta valtatielle 2. Ongelma on rautatien alittava silta, jonka suurin sallittu korkeus on vain 4,2 metriä. Kilpeläisen mukaan tien madaltamista pohdittiin yhtenä vaihtoehtona, mutta sekin törmäsi asukkaiden vastustukseen.

–Ravitien asukkaat tekivät lautakunnalle kirjelmän, jonka mukaan ongelmat olisivat siirtyneet heille.

Uuden reitin myötä ajoaika Raumantieltä Aittaluotoon kasvaa vajaat kahdeksan minuuttia.

Porin keskustassa ahkerasti harjoitelleet Puolustusvoimien ajoneuvot saanevat myös etsiä toisen paikan.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Pasi Juhola

Satakuntalainen kuljetusyrittäjä Kalevi Huhtala pitää suunniteltua järjestelyä hyvin ongelmallisena. Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy ajaa haketta Porin Aittaluodosta Raumalle pitkillä HCT-rekoilla. Yhden rekan kokonaismassa on enimmillään 100 tonnia ja päivän aikana ajetaan keskimäärin kahdeksan kuormaa.

–Uusi reitti jättää meillä yhden reissun vuorokaudessa ajamatta. Joku varmasti sanoo, että ajallinen lisäys on minuutteja, mutta nämä autot eivät satu olemaan mitään formuloita, vaan niillä kestää kiertää.

Kieltoja parempana ratkaisuna Huhtala pitäisi uuden väylän rakentamista suoraan Honkaluodosta Raumantielle.

–Se poistaisi raskaan liikenteen keskustasta. Ei me tykätä ajaa kaupungin kautta. Paljon kohkataan, mutta todellisia ratkaisuita asian eteen ei ole tehty, Huhtala toteaa.

Maakuntakaavassa on varaus valtatiet 2 ja 8 yhdistävästä väylästä, mutta kaupungin pitäisi tehdä oma kaavoituspäätös ja löytää rahat rakennusprojektiin. Näillä näkymin niin ei ole käymässä lähitulevaisuudessa.

Hanna Laasanen
Juhani Suomi lastaa haketta HCT-rekan kyytiin. Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy ajaa haketta Porin Aittaluodosta Raumalle keskimäärin kahdeksan lastia vuorokaudessa.

Juhani Suomi lastaa haketta HCT-rekan kyytiin. Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy ajaa haketta Porin Aittaluodosta Raumalle keskimäärin kahdeksan lastia vuorokaudessa.

Huhtalan kolmekymmentämetrisillä HCT-rekoilla on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin myöntämä erikoislupa vuoteen 2022 asti. Viime vuonna kalustoon hankitut rekat ovat päästörajoituksien ja meluvaatimusten mukaisia. Jättirekat ovat vähentäneet liikennettä Huhtalan arvion mukaan 30 prosenttia.

–Aittaluoto on Porin kaupungin elinkeinoelämälle kuitenkin ihan tarpeellinen. Alue toimii valitettavasti ympäri vuorokauden, joten sinne on ajettava jatkuvasti. Talvella voi tulla vilu, jos on kovat pakkaset ja lämpövoimalaa ei saada täytettyä.


Kommentit (29)

  • Juho Ässä

    Aivan älyttömän typerä. ”Suunnitelma”. Suljetaan samantien samat reitit myös henkilöautoilta. Tai miks ei heti koko keskustaa?

  • Nimetön

    Täytyy muistaa että kaupungin katuja ei koskaan ole suunniteltu näin raskasta kalustoa varten. Eipä silti valtaväyliäkään. Nyt kun puhutaan säästöistä niin ne tulevat vain kuljetusyrittäjän taskuun. Yhteiskunta sen sijaan on maksumiehenä korjaamassa katuja että yriittäjä sai maksimaaliset voitot. Nyt ahneus tekee sen että reitti pitäisi olla lyhin mahdollinen eikä siinä oteta huomioon mitään muuta kuin yrittäjän kate. Siis hyvä että tekninen lautakunta on toiminut oikein ja sieltä on löytynyt sentään jotain rotia ja oikeustajua.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio