Puuttuvalle kaiteellekin löytyi selitys

Ulvilalainen Vesa Heinilä kertoi viime viikolla kolmesta liikennettä koskevasta epäkohdasta, joista hän antoi palautetta ely-keskukselle. Nyt ely-keskus vastaa.

Heikki Westergård
Puuttuvalle kaiteellekin löytyi selitys

Kaide on irti tuulimyllyjen osien kuljetusten takia. Tienkäyttäjä voi saada vaikutelman, että kohde on jäänyt retuperälle onnettomuuden jäljiltä.

Ville HammarbergPori

Varsinais-Suomen ely-keskuksen tienpidon asiantuntija Jenni Selänteellä on vastaukset Vesa Heinilän tienkäyttäjänä lähettämiin kysymyksiin, joihin Heinilä ei ollut saanut aiemmin palautetta. Satakunnan Kansassa 6.9. esitetyt kysymykset koskivat puuttuvaa tienkaidetta, poikkeavia nopeusrajoituksia ja sillan liikennemerkkejä.

Irrallaan olevalle kaiteelle löytyi selitys Porin sataman kautta maanteitse lähtevistä projektikuljetuksista.

–Valtatien 8 rampilta valtatielle 2 Mäntyluodon suuntaan puuttuvat kaiteet erikoiskuljetusten vuoksi. Tuulimyllykuljetukset eivät mahdu menemään kyseisestä kohdasta, kun kaiteet ovat paikoillaan. Kaiteet palautetaan paikoilleen, kun erikoiskuljetukset ovat ohi arviolta noin kuukauden kuluttua, kerrotaan ely-keskuksesta.

Luvian nopeusrajoituksiin on puolestaan saatu ratkaisu. Valtatie 8:lla, jossa oli Porin suunnasta rajoitus 80 km/h ja Luvian suunnasta 100 km/h, nopeusrajoitukset on muutettu yhdenmukaisiksi molempiin suuntiin siten, että nopeusrajoitus on 80 km/h myös Luvian suunnasta tultaessa.

Honkaluodon sillalta käännyttäessä Porista ja lähdettäessä rampilta Tampereen suuntaan ei puutu nopeusrajoitusmerkkiä, vaan merkkien sijoitus on ely-keskuksen mukaan ohjeiden mukainen.

–Liikennemerkkien asettamista lähekkäin pyritään välttämään, jos vain mahdollista, sillä tienkäyttäjien havainnointikyky on rajallinen. Nopeusrajoitusmerkki sijoitetaan rajoituksen alkamiskohtaan ja toistomerkkinä yleisten teiden liittymien jälkeen. Lähekkäin olevissa liittymissä yleensä kuitenkin riittää merkki ajosuunnassa jälkimmäisen liittymän jälkeen.  Nopeusrajoitusmerkkejä ei yleensä aseteta ramppialueille ja tässä tapauksessa nopeusrajoitusmerkki tulee vastaan kääntymisen jälkeen aika lyhyen matkan päässä.


Lue myös nämä


Kommentit (6)

  • Nimetön

    Eipä sitä nopeuden muuttumisen merkkiä ole Vaasan/Kankaanpään suunnasta tulles kääntyessä Mäntyluodon tielle ramppia myöten. Rampilta 60kmh nopeudella 70kmh rajoituksen tielle ja vasta Karjarannan tien ylitttävän sillan jälkeen 80kmh kyltin kohdalla yhtenäistyy rajoitus.

  • Kasitien kulkija

    ”hoidosta vastaavana Jenni Selänne ei pysty laistamaan vastuutaan”
    Tienpidon asiantuntija (?!) ei ole vastuussa, ylipäätään vastuullista henkilöä ei tiepidossa ole, vaan vastuu on lähes poikkeuksetta tien käyttäjällä. Asiantuntemuskin on vähän niin ja näin, ainakin teiden päällystyksessä. Myös jatkuva nopeusrajoitusten alentaminen on tienpitäjän tavaramerkki. Valtateillä pitäisi pystyä liikkumaan kohtuullisella nopeudella, nyt Pori-Luvia väli on sumputettu kerrassaan käsittämättömäksi kaiteiden ja rajoitusten viidakoksi.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio