Porin lentokentällä käydään kahdet yt-neuvottelut – vaikutukset voivat ulottua Suomen Ilmailuopiston lentäjäkoulutukseenkin: "Päiväsaikaan pitäisi lentää muidenkin kuin Ilmailuopiston koneita"

Finavian ja ANS Finlandin yt-neuvottelut voivat myllätä Suomen Ilmailuopistonkin lentäjäkoulutusta. Kaupallisen reittiliikenteen puute pakottaa myös lyhentämään lentokentän aukioloaikoja.

Hanna Laasanen
Porin lentokentällä käydään kahdet yt-neuvottelut – vaikutukset voivat ulottua Suomen Ilmailuopiston lentäjäkoulutukseenkin: "Päiväsaikaan pitäisi lentää muidenkin kuin Ilmailuopiston koneita"

Vielä ainakin kesän ajan Suomen Ilmailuopiston kurssit pyörivät normaalisti. Jutta Sillanpää ja Georg Ostrovski harjoittelevat läpilaskuja Porin lentokentällä tiistaina. Papereitä täyttää Antti Rantanen ja taustalla on Matti Uusitalo.

Pauliina KarjalainenPori

Porin lentokenttään ja sen henkilöstöön iskee yt-neuvotteluja kahdelta suunnalta. Kenttää hallinnoivan Finavian neuvottelut alkoivat kesäkuun alussa ja jatkuvat yhä, kertoo yhtiön Länsi-Suomen aluejohtaja Juha Aaltonen.

–Yksi takaraja neuvotteluille on ensi viikolla. Koska neuvottelut ovat vielä kesken, en voi niistä tässä kohtaa kertoa tarkemmin.

Lennonvarmistuspalveluita Suomessa tarjoava ANS Finland puolestaan aloittaa yt-neuvottelut maanantaina 16. heinäkuuta.

–Arviomme mukaan kyseeseen voi tulla enintään kolmen henkilön työsuhteen päättyminen tai yhdestä neljään henkilön työsuhteen osa-aikaistaminen tai lomauttaminen, kertoo yhtiön operatiivinen johtaja Heikki Isomaa.

ANS Finlandin yt-neuvotteluista kertoi ensimmäisenä Lentoposti.fi.

Yhteistoimintaneuvottelujen taustalla on kaupallisen lentoliikenteen loppuminen Porissa.

Kaupungista Helsinkiin ja Tukholmaan lentänyt Nextjet kertoi toukokuussa hakeutuneensa konkurssiin. Konkurssiuutisen myötä yhtiön kaikki lennot peruttiin välittömästi.

Nextjetin jälkeen Porin lentokentän pääasiakas on ollut Suomen Ilmailuopisto. Kaupallisten lentojen puuttuminen, yt-neuvottelut ja niiden seuraamukset vaikuttavat myös opiston toimintaan.

–Hiukan hankaloittavat, mutta eivät vielä suoranaisesti, välittömästi kaada koulutustamme, kertoo Suomen Ilmailuopiston toimitusjohtaja Juha Siivonen.

Suomen Ilmailuopisto on ammatillinen erikoisoppilaitos, joka kouluttaa ammattilentäjiä Suomen liikenneilmailun tarpeisiin.

Vaikka Finavialta ei kerrota tarkemmin, mistä nyt neuvotellaan, varmaa on, että jatkossa Porin lentokentän aukioloaikoja supistetaan.

–Aukioloajat suunnitellaan kaupallisen reittiliikenteen mukaan, eikä sitä nyt ole, Aaltonen tiivistää.

Finavia tilaa lennonvarmistuspalvelua ANS Finlandilta. Isomaan mukaan Finavia on pyytänyt palvelumuutosta.

–Vastaamme pyyntöön, mikä lentoaseman pitäjä on tämän palvelun osalta esittänyt. Jatkossa asiakastarve on arkipäivisin kolme tuntia.

Hanna Laasanen
Janne Pöykiö ja Jari Summanen lentokoneen ohjaamossa Porin lentokentällä.

Janne Pöykiö ja Jari Summanen lentokoneen ohjaamossa Porin lentokentällä.

Suomen Ilmailuopiston Siivosen mukaan kenttä on kesän ajan käytettävissä seitsemänä tuntia päivässä ja kurssit pyörivät normaalisti.

Siitä, miten Ilmailuopisto voi käyttää kenttää syksyllä, neuvotellaan myöhemmin.

–Eikä kaikki lentäminen ole meidän lentokoulutuksessakaan sellaista, että siellä pitäisi aina olla lennonjohtaja paikalla. Jos on hyvät kelit, ihan korpikentilläkin, missä ei ole mitään lennonjohtoa tai laitteita, voi harjoittaa lentokoulutusta, mutta kuitenkin hyvin rajatusti.

Helmikuussa 2017 Satakunnan Kansa kertoi, että Ilmailuopisto säilyy Porissa.

Taustalla vaikutti Porin kaupunginvaltuuston silloinen päätös tukea kaupallista lentoliikennettä 3,5 miljoonalla eurolla.

Nyt Suomen Ilmailuopistolla toivotaan, että Porin lentokentälle saataisiin uusi, Nextjetin kaltainen toimija.

–Pelkkä uusi operoija ei vielä riitä. Päiväsaikaan pitäisi lentää muidenkin kuin Ilmailuopiston koneita. Tarvitaan siis operoija ja suhteellisen tiivis aikataulu, Siivonen kertoo.

Opistolla käännetään katse Porin kaupungin suuntaan ja odotetaan hyviä uutisia. Toistaiseksi on ollut kuitenkin hiljaista.

Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkosen mukaan kaupungin vakaa tahto on saada lentokentälle uusi toimija. Nykyisellään lentojen jatkumisesta Porissa ei ole paljoa kerrottavaa.

–Asia on prosessissa ja siitä kerrotaan, kun kerrottavaa on, Luukkonen toteaa.

Eli toistaiseksi kerrottavaa ei ole?

–Kerrotaan sitten kun kerrottavaa on. Kyllä me aktivoidumme, kun on jotakin sellaista.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Nimetön

    Eiköhän tämän tuottamattoman lentokentän toiminta olisi hyvä ajaa alas ja tilalle vaikka asuntoja. Aikansa kutakin.

  • Gurttu

    Ei muuta kuin kenttä kiinni ja kiitorata rullalle. Lentämisen hiilijalanjälki on suuri, suositaan siksi junaa ja busseja. Niin kiire ei saa olla, etteikö noillakin Helsinkiin ehdi.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio