Pori–Mäntyluoto-radan sähköistyksen työt alkavat – ei vaikutusta henkilöjuniin

Kari Mankonen
Pori–Mäntyluoto-radan sähköistyksen työt alkavat – ei vaikutusta henkilöjuniin

Porin ja Mäntyluodon välinen rataosuus suljetaan viikoksi sähköistystöiden vuoksi.

Mikko Koivisto

Liikennevirasto on aloittanut Porin ja Mäntyluodon välisen rataosuuden sähköistämisen. Sähköistettävän rataosuuden pituus on 20 kilometriä.

Siltoihin liittyvät työt alkavat huomenna torstaina. Työt kestävät viikon, jonka aikana rata ei ole liikenteen käytössä.

Liikenneviraston projektipäällikön Pekka Rautojan mukaan siltatöillä ei ole vaikutusta henkilöjunaliikenteeseen.

–Porin ja Mäntyluodon välillä rata on suljettuna noin viikon ajan. Henkilöjunat kulkevat normaalisti.

Rautojan mukaan sähköistystöiden ei pitäisi haitata tieliikennettä.

–Tasoristeysalueilla saattaa olla esimerkiksi työkoneita, mutta töiden ei pitäisi juuri vaikuttaa tieliikenteeseen.

Myös sähköradan pylväsperustuksia aletaan samalla asentaa.

Kaikkiaan sähköistystyöt kestävät ensi vuoden syksyyn saakka. Sähkövetoinen liikenne on tarkoitus aloittaa vuodenvaihteessa 2019–2020.

Liikenneviraston mukaan radan sähköistyksellä on tarkoitus vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä ja parantaa teollisuuden kilpailukykyä.

Radan alennustöitä urakoi VR Track Oy ja sähköradan rakennustyöt tekee Ratatek Oy. Sähköistyksen kustannusarvio on 7,1 miljoonaa euroa, josta Porin kaupunki maksaa 1,4 miljoonaa.


Kommentit (3)

  • Onko tälle rahalle oikea osoite?

    Jos tuo summa olisi vaadittu osoitettavaksi vanhusten -ja terveydenhoitoon, olisi siitä luultavasti noussut isoakin suurempi meteli! Mutta, nyt se on mennyt valtuustossa läpi muodollisena seikkana, eli ns. ”läpihuutojuttuna” ja kaupunkilaisetkin saivat kuulla siitä vasta nyt! Ainut hyöty, joka tästä käytännössä saadaan on, että vetokalustoa ei tarvitse Porin asemalla vaihtaa diseleiksi, vaan ajetaan sähköveturilla Mäntyluotoon asti entisillä nopeuksilla, mutta ei pidemmälle, -Tahkoluotoon. Eli esim. tiheä Siperian hiilen kuljetus hoidetaan edelleen Tahkoluotoon kolmen dieselin vetämillä junilla ja luultavasti, -kuten tähänkin asti, – Porin asemalta saakka! Monenkohan vanhuksen ja sairaan ankeaa elämää tuo 1,4 miljoonaa € olisikaan helpottanut! Paljonko tuo summa helpottaa ja edesauttaa Pori-Mäntyluoto-välistä junaliikennettä tai helpottaa/nopeuttaa sitä ja paljonko se kartuttaa kaupunkimme kassaa tai omistamamme sataman tuloja? Tuskin se ainakaan laivaliikennettä kasvattaa, joka on satamaan satsattujen pääomien suhteen olematonta!

  • Nimetön

    Hei mitä ihmettä! Pääseekö porista mäntyluotoon oikein henkilöjunalla? Enpä ole tiennytkään…

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio