"Parannettavaa löytyy" – Toistakymmentä karavaanaria saapui harjoittelemaan liikenteen sujuvuutta Suviseura-alueelle

Liikenteen testipäivä Suviseura-alueella paljasti ongelmakohdat.

Joonas Salli
"Parannettavaa löytyy" – Toistakymmentä karavaanaria saapui harjoittelemaan liikenteen sujuvuutta Suviseura-alueelle

Suviseura-alueen kulkuväylällä simuloitiin mahdollisia ruuhkatilanteita.

Annika NuottoPori

Kuusi asuntovaunu-auto-yhdistelmää, viisi asuntoautoa ja yksi peräkärryllinen auto odottavat lauantain aamupäivässä siistissä rivissä Kirjurinluodossa. Yhdessä asuntoautossa istuskelee aamukymmeneltä paikalle saapunut Aake Drockila.

–Verkkaista on meno ollut tähän mennessä, hän kertoo tunnelmistaan.

Joonas Salli
Porissa asuva Aake Drockila lainaa asuntoautoaan Suviseurojen ajaksi tamperelaiselle pariskunnalle.

Porissa asuva Aake Drockila lainaa asuntoautoaan Suviseurojen ajaksi tamperelaiselle pariskunnalle.

Joonas Salli
Luvialaisen Kari Karjulan lapset Patrick ja Claudia odottivat testauksen alkua. Kari Karjula osallistuu 29. kertaa Suviseuroihin.

Luvialaisen Kari Karjulan lapset Patrick ja Claudia odottivat testauksen alkua. Kari Karjula osallistuu 29. kertaa Suviseuroihin.

Liikenteenohjauksen vastuuhenkilöt ohjeistetaan työhönsä karavaanareiden odottaessa. Noin 20 yli 11 käy käsky ensimmäiselle autolle lähteä ajamaan määrättyä reittiä, jonka varrella liikenteenohjaajat pysäyttävät tai vastaavasti ohjaavat oikealle reitille. Seuraaville autoille annetaan lupa lähteä liikkeelle kymmenen sekunnin välein.

Drockila meinaa ajaa heti alussa väärään suuntaan, seura-alueen keskusalueelle. Onneksi auton saa helposti käännettyä takaisin, ja Drockilan asuntoautolle annetaan tilaa jonosta. Matka jatkuu muiden perässä kohti 8-tietä.

Drockila luki aiemmin SF-Caravan ry:n sivuilta, että Suviseurojen organisaatio järjestää liikenteen testipäivän Suviseura-alueella tänä lauantaina, ja mahdollisimman monta karavaanaria pyydetään saapumaan avuksi ajoneuvojensa kanssa. Drockila halusi auttaa.

–Hyviähän tällaiset testaukset ovat, ja nämä ovat avuksi kaikille. Tässä huolehditaan, että muukin liikenne sujuu hyvin.

Drockila ei itse aio osallistua Suviseuroihin, mutta porilainen vuokraa tapahtuman ajaksi asuntoautonsa tamperelaiselle pariskunnalle. Kesäksi on luvassa vielä pari, kolme reissua vaimon ja kahden kissan kanssa, mutta asuntoautosta ehtii silti luopua hetkeksi.

–Meillä on muuta menoa Suviseuraviikonlopuksi, Drockila kertoo.

Eläkkeellä olevalle Drockilalle Suviseurat on tuntematon tapahtuma. Hän suunnitteleekin käyvänsä tutustumassa Suviseuraviikolla tapahtumaan.

Joonas Salli
Johanna Jalonen sai Kari-Pekka Perä-takalan innostumaan karavaanari-elämästä. Ammattikuski Perä-takala johti ajoneuvojonoa.

Johanna Jalonen sai Kari-Pekka Perä-takalan innostumaan karavaanari-elämästä. Ammattikuski Perä-takala johti ajoneuvojonoa.

Autot kääntyvät 8-tieltä Luotsimäen liittymästä takaisin tulosuuntaan ja seura-alueelle.

Sitten simuloidaan ruuhkatilanne. Ajoneuvot seisovat paikoillaan kymmenisen minuuttia.

Karavaanarit ohjataan pellolle ja riveihin. Yksi ajoneuvoista sutii pehmeällä kohdalla, eikä pääse työntöavutta eteenpäin. Kun kaikki ajoneuvot on saatu oikeille paikoilleen, liikenteen vastuuhenkilöt ja liikennetoimikunnan puheenjohtaja Timo Honkasalo pitävät pellolla palaverin, jossa käydään pikaisesti läpi onnistumiset ja ongelmatilanteet.

–Parannettavaa on vielä, toteaa Honkasalo.

Hän kertoo, että autojen ohjaaminen peltopaikoituksiin vaatii vielä harjoitusta mutta helpottuu heti, kun kaikkiin peltoihin tehdään uritukset erottamaan turvavälit ajoneuvojen välille. Osassa pelloista uritukset on jo valmiina.

Lisäksi ruuhkatestillä huomattiin, että jo kymmenen minuutin pysähdys autolla kulkureitillä aiheuttaisi 50 auton sumpun.

Pehmeät kohdat tiessä tai pellossa ovat sellaisia, joihin ei parane jäädä pysähdyksiin.

–Aiomme merkitä pehmeät kohdat pysähtymiskiellolla, kertoo Honkasalo ja toivoo samaan hengenvetoon kuivia kelejä Suviseurojen ajaksi.

Joonas Salli
Liikennetoimikunnan puheenjohtaja Timo Honkasalo toivoo kuivaa säätä Suviseurojen ajaksi.

Liikennetoimikunnan puheenjohtaja Timo Honkasalo toivoo kuivaa säätä Suviseurojen ajaksi.

Honkasalo kuitenkin sanoo olevansa huojentunut, sillä mitään suurempia ongelmia ei tullut eteen. Ongelmakohdille pystytään harjoituksen ansiosta tekemään korjauksia ennen Suviseuroja. Liikenteenohjaamiseen on varattu 1 100 työvuoroa seurojen ajaksi.

Testipäivää ei ole Honkasalon mukaan järjestetty aiemmin Suviseurojen yhteydessä. Porissa kaupungin läheisyys Suviseura-alueeseen nähden vaatii kuitenkin erityistä varautumista. Tavoitteena onkin, että Suviseurojen liikenne ei haittaisi muuta kaupungin liikennettä merkittävästi.

–Jos Suviseurat ei näy millään tavalla, olemme joko onnistuneet järjestelyssä todella hyvin tai sitten paikalle ei ole saapunutkaan ihmisiä, Honkasalo sanoo naurahtaen.

Joonas Salli
Suviseuraorganisaation järjestämässä liikenteen testipäivässä harjoiteltiin tuloreitityksiä, tontille ajoja ja kulkuliittymiä.

Suviseuraorganisaation järjestämässä liikenteen testipäivässä harjoiteltiin tuloreitityksiä, tontille ajoja ja kulkuliittymiä.


Kommentit (3)

  • Ex-porilainen

    Mikäs on toimittajan paikallistuntemus? Suviseura-alue nyt kumminkin sijaitsee lähinnä Hanhiluodossa, ja ehkä osittain Raatimiehenluodon puolella. Kirjurinluotoon asti se ei käsittääkseni ulotu millään määritelmällä.

  • kyllä mutta

    Kaverin kanssa kun ajetaan tuosta 5 kertaa viikossa ohi työn puolesta, niin miettittiin että millaiseksi mutashowksi tuo paikka muuttuu vesisateen myötä, puhumattakaan kaatosateesta? Sieltä ei pääse autolla pois, eikä sinne pääse pelastusajoneuvot… Jos nytkin jo sutii vaikka on ollut melkolailla kuivaa. Miettikääpä tätä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös