Kokemäki-Pori -rataosuuden tasoristeyksissä piilee vaara – katso kartalta Satakunnan vaarallisimmat ylityspaikat

Jos Porin ja Tampereen väliltä saataisiin tasoristeykset poistettua, olisi rataa mahdollista kehittää nopean liikenteen radaksi.

Erkki Saarinen/Arkisto
Kokemäki-Pori -rataosuuden tasoristeyksissä piilee vaara – katso kartalta Satakunnan vaarallisimmat ylityspaikat

Kokemäen Koskisen tasoristeys on yksi Satakunnan vaarallisimmista.

Ville Hammarberg, Pasi MattilaPori

Satakunnassa ei ole vieläkään päästy eroon vaarallisista tasoristeyksistä, vaikka esimerkiksi Pori-Tampere -radan tilanteeseen molempien maakuntien liitot ovat ajaneet voimakkaasti parannuksia.

Satakuntaliitto esittikin Liikennevirastolle, että rataosuudella olevat 46 tasoristeystä poistettaisiin kiireellisyysjärjestyksessä tai kerralla kokonaan. Tasoristeysten poisto vaikuttaisi myös nopean junaliikenteen mahdollisuuksiin.

Tasoristeyksiä on poistettu aktiivisesti Porin kaupungin ja Meri-Porin väliseltä rataosuudelta sekä Kokemäen ja Tampereen väliseltä rataosuudelta.

–Meri-Porin osuudella Porin kaupunki oli hyvin aktiivinen tasoristeyksien poistossa, kertoo Liikennesuunnittelija Ville Turunen Satakuntaliitosta.

Pahin rataosuus turvallisuuden kannalta on Kokemäki-Pori -väli.

–Esimerkiksi Ulvilan ja Haistilan välillä on todellinen sumppu vartioimattomia tasoristeyksiä. Tasoristeyksiä onkin meillä poikkeuksellisen paljon. Se ei ole tyypillistä pääradoilla.

Satakuntaliitto pitää riskialtteimpina neljää tasoristeystä, joissa jokaisessa on turvallisuutta huomattavasti parantava puolipuomilaitteisto. Riskialtteimmaksi liitto arvioi Köyliöntien tasoristeyksen Kokemäen Peipohjassa, Suutarinmäentien ja Masiantien tasoristeykset Nakkilassa sekä Haistilantien tasoristeyksen Ulvilassa.

–Riskin muodostavat tasoristeyksen vaarallisuus yhdistettynä suureen liikennemäärään. Toki monet kokonaan vartioimattomat tasoristeykset ovat vielä vaarallisempia, mutta niiden liikenne on vähäistä. Pelto- ja metsäteiden tasoristeysten käyttäjinä ovat usein pelkästään maanomistajat, jotka käyttävät niitä ammattiliikenteeseen.

–Joka tapauksessa kaikista tasoristeyksistä olisi hyvä päästä eroon.

Satakunnan vaarallisimmat tasoristeykset

Valitsimme Satakunnan vaarallisimmat tasoristeykset ennustetun onnettomuusmäärän perusteella. Lähteenä on käytetty Liikenneviraston tasoristeystietoja.

Tasoristeysten poistaminen maksaisi maakunnallisena hankkeena noin 20 miljoonaa euroa. On kuitenkin todennäköistä, että rahasummaa ei saada käyttöön lähiaikoina.

–Suunnitelmiahan näiden vartioimattomien tasoristeyksien poistosta on tehty jo 1990-luvun alussa. Korvamerkittyä rahaa tasoristeysten poistoon ei kuitenkaan juuri liikene, toteaa Ville Turunen.

–Tyypillisesti niitä saadaan poistettua muiden liikennehankkeiden yhteydessä.

Onnettomuuksien jälkeen tasoristeyksistä aina keskustellaan, muta arki jää toiseksi.

–Näköesteiden, kuten pensaiden, poistaminen on pieni toimenpide, mutta sekin usein jää tekemättä.

–Ei olisi ollenkaan huono asia, jos liikenneministeriö antaisi korvamerkittyä rahoitusta tasoristeysongelmien ratkaisemiksi.


Lue myös nämä


Kommentit (13)

  • Nimetön

    Jos vetureihin asennettaisiin jenkeissäkin käytössä olevat tehokkaat oskilloivat valonheittimet, joita veturinkuljettaja voisi ohjata tasoristeyksiä lähestyttäessä, kuolemat ainakin vähenisivät. Mutta VR jääräpäisesti vastustaa valoja

  • Nimetön

    Missä kohtaa on Koskisen tasoristeys??

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös