Friitalan uusi silta rakentuu täydellä höyryllä – avautuu autoliikenteelle syksyllä

Lumisade teki tepposet juuri kun paalulaattaa piti valaa. Sillanrakennus etenee kuitenkin odotetulla aikataululla.

Heikki Westergård
Friitalan uusi silta rakentuu täydellä höyryllä – avautuu autoliikenteelle syksyllä

Friitalan siltatyömaa oli tiistaina höyrypilvien keskellä. Janne Salo sulattaa jäitä paalulaatan muotista.

Ville HammarbergUlvila

Friitalan uuden sillan työmaalta nousevat höyrypilvet eivät tarkoita sitä, että sillanrakentajat olisivat paalutuksillaan puhkaisseet tien itsensä vihtahousun saleihin. Höyryä on tarvittu viime päivinä työmaata koetelleiden lumisateiden jäljiltä.

–Valmistelemme Vanhankylän puoleiseen päähän tulevan paalulaatan betonointia. Laatan muotista pitää saada sinne muodostunut lumi ja jää pois, kertoo työmaapäällikkönä toimiva "siltainsinööri" Tero Haaramäki.

Samaan aikaan kun uuden sillan maapuolen rakenteita valetaan valmistaudutaan jättämään hyvästit monien ulvilalaissukupolvien käyttämälle, vuonna 1953 valmistuneelle vanhalle sillalle.

–Vanhasta sillasta on jo nyt purettu kevyen liikenteen väylät, ja myös vanhoja maatukia on otettu näkyviin. Vanhaa siltarakennetta ryhdytään purkamaan tosissaan ensi viikolla. Siitä ei jää jäljelle mitään.

Friitalan uusi silta on tyypiltään teräksinen jatkuva palkkisilta, jonka kokonaispituus on noin 136 metriä ja leveys 15 metriä.

–Se ei ole kevyen liikenteen väylineen juurikaan vanhaa siltaa leveämpi, mutta sen hyötykäyttö on parempi. Oleellinen uudistus on sillan kantavuus, joka nousee nykyvaatimuksia vastaavaksi, Haaramäki kertoo.

Uudessa sillassa ei ole vanhan sillan tapaisia jyhkeitä kiviarkkuja taistelemassa joen virtaa vastaan. Sen sijaan jokeen tulevat kahteen kannatuskohtaan teräksiset porapaalut, jotka saavat komistuksekseen vielä teräksiset manttelit. Työmaan kohdalla joen syvyys on syvimmillään 7–8 metriä.

Haaramäen mukaan ulvilalaiset saavat olla uudesta sillastakin vastaisuudessa ylpeitä.

–Se ei ole tyypiltään yleisimmästä päästä.

Siltatyömaata päivittäin seuraaville ulvilalaisille sillanrakennuksen näyttävin vaihe on edessä parin kuukauden sisällä, kun uuden sillan runkoa aloitetaan työntämään paikoilleen.Työntö kestää noin 3 kuukautta. Mahtavat teräksiset palkit ovat Ylivieskan Ruukin valmistamat ja niissä on työntövaiheessa jo kansivalulle tarkoitettu raudoitus asennettuna. Kun runko on paikoillaan, valetaan siltaan kansi.

Tärkeimmässä työvaiheessa siltatyömaalla on 15 henkeä töissä pääurakoitsija Kreatelta ja alihankkijoilta. Tällä hetkellä työmaa tarvitsee vain kourallisen työntekijöitä sekä piristyksesi työmaakoiran, jollaisena toimii Tero Haaramäen touhukas amerikankettukoira Elsa.

–Hanke on täysin aikataulussa, vaikka maaperä tarvitsi ylimääräistä paalutusta.

Kun kansi on paikoillaan, ei urakka ole vielä läheskään valmis. Sillan pintarakenteet, varusteet ja laitteet pitää rakentaa ja asentaa. Teräsrakenteet pitää pintakäsitellä, kiertotie ja varasilta pitää purkaa sekä siltapaikka viimeistellä.

–Siltaa voidaan käyttää autoliikenteelle jo ensi syksynä, mutta lopullisesti urakka luovutetaan vasta loppuvuodesta.

Tähän saakka ulvilalaiset joutuvat edelleen matelemaan tilapäissillalle vuoroaan odottelevissa jonoissa tai käyttämään kiertotietä.

–Ruuhkat Friitalan Siltatiellä ovat tosin työmaan alkuajoista vähentyneet. Väki on jo tottunut kiertämään Tampereentien kautta päästäkseen Friitalasta Vanhaankylään tai päinvastoin.

Tekijänä Kreate Oy

Friitalan sillan urakkasumma on 5,5 miljoonaa euroa. Urakka on kokonaishintaperusteinen kokonaisurakka, lukuun ottamatta varasiltaa kiertoteineen sekä väliaikaista kiertoliittymää.

Urakoitsijana toimii Kreate Oy. Yhtiö muodostui vuonna 2015, kun Fin-Seula Oy, Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy ja Kesälahden Maansiirto Oy yhdistivät voimansa.

Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tuusulassa. Lisäksi toimipisteitä on Tampereella, Lappeenrannassa, Joensuussa, Seinäjoella ja Kouvolassa. Kreatella on noin 300 työntekijää.


Kommentit (2)

  • Eläkeläinen

    Hyvää kannattaa odottaa.

  • Nimetön

    Ja kun vielä jätätte loistavasti toimivan ympyrän Kirkkotien ja Tampereen tien risteykseen. Väliaikaisesta kannattaa tehdä pysyvä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös