Eurajoen liittymä sai suunnittelurahat – Tavoitteena nelikaistainen 8-tie Porista Turkuun 2030 mennessä

Kari Mankonen
Eurajoen liittymä sai suunnittelurahat – Tavoitteena nelikaistainen 8-tie Porista Turkuun 2030 mennessä

Eurajoen keskusta on valtatie 8:n pahimpia tulppakohtia.

Sakari MuurinenEurajoki

Varsinais-Suomen ely-keskus on saanut liikenneministeriöltä suunnittelurahaa Eurajoen keskustaan valtatie 8:lle haaveiltuun eritasoliittymään.

Asia selvisi maanantaina, kun Satakunnan ja Varsinais-Suomen vaikuttajista koottu valtuuskunta kokoontui Helsingissä.

Suunnittelurahan suuruus ei ole tarkkaan tiedossa, koska hanke pitää kilpailuttaa ensin.

–Suunnittelu vie yli puoli vuotta ja sen aikana pitää painostaa investointirahaa, kertoo Satakunnan maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä.

Koko hankkeen kustannusarvio on 17 miljoonaa euroa. Aro-Heinilän mukaan rakentaminen voisi alkaa vuonna 2020.

–Tämän hallituskauden aikana hallituksen budjettiin tuskin mahtuu isoja investointeja. Tietysti me tavoittelemme sitä, että saisimme jonkun rahoitusta koskevan maininnan vuoden 2019 talousarvioon, mutta ei se kovin helppoa ole. Sinne on monta muutakin pyrkijää.

Valtuuskunnan mukaan kaikki valtatie 8:n korjaustoimenpiteet tulisi tehdä sillä periaatteella, että Porin ja Turun välillä olisi yhtenäinen nelikaistainen tie vuoteen 2030 mennessä.

Aro-Heinilän mukaan tavoite on oikea, ottaen huomioon liikennemäärät ja elinkeinoelämän tarpeet.

–Se on ihan realistinen ja tarpeeseen perustuva. Pitää ottaa huomioon, että tuossa ei ole rautatietä. Ei tämä helppoa ole, mutta jos ei ole tavoitteita, niin ei tätä saavuteta.

Esimerkiksi liikennevirastolla ei ole minkäänlaisia suunnitelmia nelikaistaisesta valtatie 8:sta. Vanhat paperit perustuvat ohituskaistoihin ja taajamien läheisyyteen piirrettyihin nelikaistaisiin osuuksiin.

–Jokainen ymmärtää, että tätä ei saada yhdellä päätöksellä. Kyse on julkilausutusta tavoitteesta, jota esimerkiksi elinkeinoelämä tukee vahvasti.

Eurajoen ohitustie

Ohitustien kustannusarvio on 17 miljoonaa euroa. Yleissuunnitelman mukaan uusi tie eritasoliittymineen rakennettaisiin nykyisen tien länsipuolelle. Näin keskustalle jäisi tilaa laajentua.

Nykyinen tasoliittymä Eurajoen kohdalla on liikenneturvallisuuden ja toimivuuden kannalta ongelmallinen ja Eurajoen taajaman kohdalla riski joutua onnettomuuteen on suuri.

Valtatien tasaus aiheuttaa keskustan kohdalla ongelmia raskaalle liikenteelle ja erityisesti Turun suuntaan raskaiden ajoneuvojen nopeudet laskevat ylämäessä.

Lähde: ely-keskus.


Kommentit (15)

  • Kartanlukija

    ” Ne ketkä etelästä haluava Ouluun , menevät 4-tietä.”
    Niin, mikä on etelää? Itse ajan Porista aina kasia Ouluun, en edes harkitse Treen kautta. Joskus vaihteluksi ajelen Parkanon ja Lapuan kautta.
    Muuten, Turusta Porin kautta on kuitenkin vajaa kymppi lyhempi kuin ajaa Treen ja Jkylän ohitteluja.

  • En usko

    Tämä hanke on alkanut muistaakseni 1995 vuonna 2006 hankkeen suunnitteluun käytettiin miljoona ja itsekkin olin katsomassa hienon esitelmän 2008 jonka piti Ramboll. Nyt suunnitellaan taas parilla millillä ja toteutuksen rahoja ei ole budjetissa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio