Rauma
Valtion väyläverkon investointiohjelma on jättämässä läntisen Suomen paitsioon, arvioi Rauman kaupunginhallitus. Kritiikki on suunnattu valtion väyläverkon investointiohjelmaan vuosille 2024–2031, josta Väylävirasto kokoaa kannanottoja.
Kaupunginhallitus yhtyy Satakuntaliiton ja Rauman kauppakamarin lausuntoihin, joiden mukaan Investointiohjelman painotuksissa ei ole riittävästi huomioitu läntisen Suomen ja länsirannikon kansallista merkitystä huoltovarmuuden, teollisuuden, viennin ja energiainvestointien kokonaisuuden kannalta.
Erityisesti nyt Länsi-Suomi tarvitsee logistiikan kehitysohjelman, jolla alueen logistiikan kilpailukykyä vahvistetaan. Monipuoliset viennin ketjut on viritettävä kilpailukykyiseen kuntoon. Investointeja tarvitaan niin perusrakenteisiin kuin digitaaliseen logistiikkaan ”metsästä merelle saakka”, Rauman kaupunginhallitus sanoo.
Rauma huomauttaa lisäksi Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan muuttaneen nopealla aikataululla logistiikkareittejä ja -tapoja sekä yritysten kuljetusten toimitusketjuja. Elinkeinoelämän kuljetusvarmuuden varmistuksen lisäksi väyläinvestoinneissa tulee huomioida myös maanpuolustuksen huoltovarmuus maa-, meri- ja ilmaliikenteessä.
Yksityiskohtina Rauma nostaa esille valtateiden perusparannukset ja Pori–Tampere-radan sekä Rauma–Kokemäki-ratayhteyksien kehittäminen ja parannukset suunnitellulla digitaalisella ohjaus- ja kulunvalvontajärjestelmällä.
Raumalla on toive palauttaa Rauma–Kokemäki -henkilöjunaliikenne ja esityksenä on seisakkeiden rakentaminen Raumalle, Eurajoelle ja Euraan.
Uutena avauksena on pistoraiteen rakentaminen Rauman-radalta Säkylän Huovinrinteelle. Ratainvestointeihin esitetään myös Pori–Niinisalo–Parkano–Haapamäki -ratayhteyden palautusta.