Traficom julkaisi 17. tammikuuta selvityksen lähijunaliikenteen taloudesta. Selvityksen mukaan uutta lähijunaliikennettä olisi tuettava miljoonilla euroilla, jotta liikenne päästäisiin aloittamaan.
Esimerkiksi Rauma–Kokemäki-välin yhdellä junayksiköllä ajettavat kahdeksan päivittäistä junavuoroa vaatisivat laskelman mukaan julkista tukea 97–99 prosenttiin kustannuksista.
Eri puolille Suomea uutta junaliikennettä suunnitteleva Suomen Lähijunat Oy tyrmää Traficomin tilaamat laskelmat täysin ja toteaa tiedotteessaan, että ne perustuvat puutteellisiin ja osin jopa täysin virheellisiin lukuihin.
"Toisin kuin Traficomin selvitys väittää, liikenteen aloittaminen on joukkoliikenteen normaalilla subventiotasolla sekä mahdollista että mielekästä”, toteaa Suomen Lähijunat Oy:n operatiivinen johtaja Antero Alku.
Suomen Lähijunat Oy on jo aiemmin ilmoittanut aloittavansa lähijunaliikenteen valmistelun Turun seudulla Uudenkaupungin radalla heti, kun rahoitusneuvottelut saadaan päätökseen.
"Alueellinen bussi- ja junaliikenne ei toimi missään ilman julkista tukea, mutta palvelua voidaan tuottaa junalla bussiliikennettä halvemmalla siellä, missä on jo raiteet. On erikoista, että vihreätä siirtymää ja junaliikenteen kasvua haluavan hallituksen aikana ministeriö julkaisee tuloksia, joilla tyrmätään edellytykset ja mahdollisuudet luoda uutta lähijunaliikennettä”, linja-autoliikennettä aiemmin pyörittänyt Suomen Lähijunat Oy:n perustaja Pekka Möttö huomauttaa.