Rauma–Kokemäki -henkilöjunaliikenne vaatisi lähes 100 prosentin tukitason – Traficomin selvityksessä 13 000 matkustajaa vuodessa toisi 30 000 euron lipputulot

Raumalla on unelmoitu vuosia henkilöjunaliikenteen elvytystä ja suunniteltu seisakettakin Leikariin isojen marketien naapuriin. Matkustajaliikenteen palautus vaatisi kuitenkin hyvin runsasta julkista tukea.

18.1. 15:48

Rauma

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore selvitys alueellisen junaliikenteen palvelujen lisäämismahdollisuuksista päätyy arvioon, että useimmilla rataosuuksilla matkustajaliikenne edellyttäisi merkittävää julkista tukea. Traficom on selvittänyt henkilöliikenteen mahdollisuuksia 13 yhteysvälillä.

Satakunnasta selvityksessä on mukana Rauma–Kokemäki -henkilöjunaliikenne ja arvio liikenteen talousperustasta on karu. Traficomin laskelman mukaan julkisen tuen osuus yhteysvälin perusliikenteen pitäisi olla 97–99 prosenttia kustannuksista, jotta kulut saataisiin katettua.

Selvityksessä on Rauma–Kokemäki -junan päävaihtoehtona yhdellä junayksiköllä ajettavat kahdeksan päivittäistä junavuoroa. Ne mahdollistaisivat jatkoyhteydet Pori–Tampere -radan kaukojunille.

Traficomin laskelmassa on arvioitu, että perusvaihtoehdon matkustajamäärä olisi vain 13 000 matkustajaa vuodessa ja lipputuloja kertyisi noin 30 000 euroa.

Toisena vaihtoehtona on laskettu tiheämmän ja nopeamman liikennöintimallin numerot, jotka perustuvat kahden junayksikön 18:aan vuorolähtöön. Arviona on, että tällä vaihtoehdolla vuosittainen matkustajamäärä voisi olla 17 000.

Kahdeksan päivittäisen junavuoron kustannuksiksi arvioidaan vähimmillään noin 1,2 miljoonaa euroa, mutta todennäköisimmin noin 2,6 miljoonaa euroa vuodessa. Tukirahoitusta tarvittaisiin tällä oletuslaskelmalla 1,1–2,59 miljoonaa euroa vuodessa.

Tiheämmällä junavuoromallilla kustannukset olisivat todennäköisesti lähes 4,9 miljoonaa euroa ja tukitarve olisi runsaat 4,8 miljoonaa euroa.

Henkilöjunaliikenne lakkautettiin Rauma–Kokemäki -rataosuudella 1988. Sen jälkeen junaliikenteen elvyttäminen on nostettu aika ajoin esiin ja keskusteluihin.

Matkustajaliikenteen palauttaminen edellyttäisi liikenteen tukirahoituksen lisäksi investointeja ratavarustukseen ja seisakkeisiin sekä pysäköintialueisiin ja pyöräparkkeihin.

Traficomin selvityksen mukaan kolmen seisakkeen ja muiden varustusten investointikulut ovat arviolta noin 1,4 miljoonaa euroa.

Traficomin kokonaisarviona on, että Rauman ja Kokemäen välillä alueellinen junaliikenne olisi hyvin kustannustehotonta.

Yhteysvälin asemien ympäristön maankäyttö eli asutustiheys liian pientä suhteessa kaupunkien välisiin etäisyyksiin, jotta lähijunamatkojen määrä perustelisi yhteysvälin liikennettä. Kustannustehokkuutta heikentää myös se, että lähijunaliikennettä ei voi liittää osaksi laajempaa junaliikenteen kokonaisuutta.

Selvityksessä tähdennetään, että arvio ja matkustajamäärä perustuu vain päivittäiseen lähimatkustukseen. Rauman henkilöjunaliikenteessä voisi korostua enemmän luonteeltaan harvempi kaukomatkustus. jonka osana on matkailu.

Traficomin alueellisen junaliikenteen selvityksessä on mukana 13 yhteysväliä eri puolilta Suomea, ja kaikki yhteydet vaatisivat hyvin suurta julkista tukea.

Kustannustehokkaimmiksi osoittautuivat selvityksen mukaan yhteysvälit Salo–Turku–Naantali, Tampere–Sastamala ja Hanko–Karjaa–Helsinki.

Matkustajaluvut aivan toiset Rauman selvityksissä

Rauman kaupunki on teettänyt alan konsulteilla vuosina 2016 ja 2020 omat selvityksensä Rauma-Kokemäki -henkilöjunaliikenteestä. Selvitysten arviot matkustajamääristä poikkeavat olennaisesti liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksen matkustajaennusteista.

Liikenneselvityksen 2016 mukaan tutkimus arvioi kysynnän olevan noin 70 000–100 000 matkaa vuodessa.

Raideliikenteeseen erikoistunut konsulttiyritys Proxion päätyi laskelmissaan vuonna 2020 matkakysynnän olevan parhaimmillaan jopa 160 000 matkaa vuodessa.

Kasvuarvio perustui opiskelijoiden ja matkailijoiden matkustuksen lisääntymiseen sekä työpaikka- ja asukasmäärien odotettuihin muutoksiin Rauman keskustassa. Osatekijänä oli lisäksi linja-autoyhteyksien heikentyminen Turkuun, Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut