Laivojen dieselkäryt ja päästöt kuriin Raumalla – satamalaitureille pistorasiat maasähköön

Syksyllä valmistuva verkosto ja kytkinasemat myös nostureiden käyttövoimaksi.

Rauman sataman uloimman ja syvimmän osan laitureille tulee sähköpistokepaikat isoja laivoja varten. Maasähköverkko rakennetaan myös Laitsaaren satamanosaan.

17.1. 18:01

Rauma

Rahtialusten satama-ajan päästöjä vähennetään Raumalla jo lähitulevaisuudessa sähköenergialla. Kaupungin omistama Rauman Satama Oy käynnistää kaapeliverkoston ja liityntäpisteiden rakentamisen laitureille alusten käyttöön.

Laivojen liittyminen maasähköverkkoon mahdollistaa puhtaamman ja vähäpäästöisemmän purku- ja lastausvaiheessa satamassa verrattuna omien apukoneiden käyttöön. Niiden polttoaineena on yleisemmin raskas dieselöljy tai osalla kevyt diesellaatu. Dieselkoneet käyvät satamassa katkotta ympäri vuorokauden.

Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Janne Virta ja tekninen johtaja Timo Metsäkallas kertovat ensimmäisen vaiheen rakennusohjelman urakkasopimuksen olevan jo solmittuna. Rakennustyöt alkavat touko–kesäkuun aikana ja sopimuksen mukaan kytkentävalmiina verkosto on syyskuussa.

Janne Virta kertoo maasähköjärjestelmästä saadun tiedusteluja varustamoilta ja myös rahdinantajilta. Yhteisenä tavoitteena merikuljetusten haitallisten ilmastopäästöjen ja erityisesti hiilidioksidipäästöjen rajoittaminen.

Arviona on, että Rauman satamassa voitaisiin leikata laivojen satama-ajan hiilidioksidipäästöjä yli tuhannella tonnilla.

Openco.net-päästölaskurin mukaan tämä päästö vastaisi suunnilleen runsaan kahdeksan miljoonan kilometrin ajoa bensiinikäyttöisellä autolla. Lisäksi vältytään paikallisilta noki- ja pienhiukkaspäästöiltä.

Voimavirtaverkon rakentamisessa ensimmäisessä vaiheessa varustetaan maasähköliittymät Laitsaaren satamanosan ja ro-ro 1 -laiturit sekä kookkaampien alusten käyttämä ro-ro 7 -laituri, jonka syväys on 12 metriä.

Laitureille kaivetaan ja upotetaan kaapelit verkolle, jonka käyttöjännite on kuusi kilovolttia. Lisäksi tarvitaan muuntamoita ja useampi pistokekeskus laivojen liittymiseen sähköverkkoon. Laivojen käyttämä sähkö on maksullista.

Maasähköverkon ensimmäisen osan rakentamiskustannukset ovat noin 1,5 miljoonaa euroa. Rauman Satama Oy saa investointikustannuksiin noin 30 prosenttia avustusta Euroopan unionin Connecting Europe Facility (CEF) -tukiohjelmasta. Rauman kumppanina tukihaussa oli Ruotsista Ystadin satama, joka rakentaa myös maasähköjärjestelmän ja parantaa sataman jätehuoltoa.

Janne Virta sanoo ensimmäisen vaiheen järjestelmästä ja sen toimivuudesta kerättävän kokemuksia tulevaisuutta varten. Seuraavaksi sähköliittymillä varustetaan mahdollisesti konttisataman laituri ja Petäjäksen irtolastilaituri.

Laiturisähköjen laajennuksen lisäksi alustavasti suunnitelmissa on satama-alueen kattopinta-alan hyödyntäminen aurinkosähkön tuotantoon. Kattopinta-alaa satamassa on hehtaareittain.

Porin satamissa Mäntyluodossa ja Tahkoluodossa on myös varustauduttu maasähkön järjestämiseen laivoille tulevaisuudessa.

Porin Satama Oy:n toimitusjohtaja Vesa Mäkilä kertoo Kallonlahden uudessa laiturissa olevan kaapeliputkitukset, mutta ei vielä kaapeliverkkoa. Tahkoluodossa on myös uudistetulla laiturilla valmius järjestelmän rakentamiseen.

”Odotamme ja katsomme alan standardien vakiintumista, sillä käytössä on monia käytäntöjä ja järjestelmiä. Maasähkö on kuitenkin tulossa olevaa vihreää siirtymää”, Mäkilä arvioi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut