Elämän vettä janoiselle

15.1. 4:00

Puhdas vesi on Suomessa itsestäänselvyys. Maailmalla vedestä on huutava pula. Ilmastonmuutoksen aiheuttama kuivuus ja saastuneet vedet ovat kuolemaa aiheuttava vitsaus valitettavan monilla alueilla.

Sunnuntain tekstit puhuvat elämän vedestä ja Jeesuksen jumalallisesta voimasta. Jeesus ja tuntematon nainen kohtaavat patriarkka Jaakobin kaivolla Sykarissa, eräässä Samarian kaupungissa, jossa Jeesus on ohikulkumatkalla. Hän on matkasta väsynyt ja janoinen.

Kertomus alkaa hämmentävästi Jeesuksen puhutellessa tuntematonta naista, jota sen ajan juutalainen mies ei voinut kohdata ainakaan tasavertaisesti. Jeesus pyytää vettä naiselta, jonka hän tietää samarialaiseksi ja huonomaineiseksi. Ei nainen muuten olisi tullut noutamaan vettä keskipäivän helteessä, jolloin muut kaupunkilaiset viettävät siestaa eivätkä olisi lähteneet liikkeelle.

Siksi nainen tarttuu niin innokkaasti Jeesuksen lupaukseen elämän vedestä: ”Silloin minun ei enää tule jano eikä minun tarvitse käydä täällä veden haussa”. Jeesus ja nainen käyvät vuoropuhelun, joka menee ensin vähän pieleen.

Kuinka usein mekin puhumme keskustelukumppaniemme ohi, emmekä ymmärrä tai ymmärrämme väärin toistemme tarkoitukset? Tänä päivänä mielensä pahoittamisesta ja sanojen vääristelemisestä on tullut lähes sääntö kuin poikkeus, ja kaikkea mitä sanomme, voidaan käyttää meitä vastaan. Siksi mikään ei voita ihmisten aitoa kohtaamista, jossa ollaan läsnä, puhutaan hyviä sanoja ja kuunnellaan herkillä korvilla.

Sykarin kaivolla keskipäivän kuumuudessa Jeesus ja nainen käyvät lopulta syvän uskonnollisen keskustelun Jumalan palvelemisesta ja oikeasta rukouspaikasta: onko Garissimin vuori vai Jerusalem se ainoa oikea? Jeesus muistuttaa, että ajalla ja paikalla ei ole enää mitään väliä: ”Tulee aika, jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa”.

Nainen on fiksu, hän tuntee kirjoitukset ja tietää, että Messias tulee. Jeesus ilmaisee hänelle olevansa tuo Messias. Naisen silmät avautuvat totuudelle, joka oli lausuttu hänestä itsestään, ja hän ymmärtää, kuka Jeesus on.

Lopulta lähes koko kaupunki tulee naisen todistuksen perusteella kuulemaan Jeesuksen sanoja. Jeesus jää sinne kahdeksi päiväksi ja moni uskoo häneen, sillä ”me olemme itse kuulleet häntä”.

Riitta Granroth

kappalainen, rovasti

Rauman seurakunta

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut