Oletko käynyt Suomen vanhimman satamanosturi Luveenin sisällä – nyt se onnistuu esittelyvideolla

Esittelyvideo kertoo myös, kuinka Mannerheim kävi Porin satamassa ihmettelemässä Ryssäntornia vuonna 1919.

Käsikäyttöinen jäykkäpuominosturi valmistui Helsingissä Wärtsilän tehtaalla 1898 ja otettiin käyttöön Porin satamassa 1901.

27.12.2022 10:00

Pori

Porin sataman alueella oleva vanha satamanosturi Luveeni sekä viestintä- ja vartiotorni Ryssäntorni siirrettiin aikoinaan pois Kallonlahti 2 -laiturihankkeen alta ja kunnostettiin. Jorma Liiholan esittelyvideo Luveenista ja Ryssäntornista on nähtävissä Youtubessa.

Videolla saa harvinaisen tilaisuuden kurkistaa Luveenin sisätiloihin ja upeasti kunnostettuun tekniikkaan. Jari Peltomaa sai toista tuhatta tuntia kestäneestä restaurointityöstään Satakunnan kulttuuriympäristöteko -palkinnon.

Ryssäntorni on Porin Mäntyluodon satamassa sijaitseva jugendtyylinen puinen satamaloisto. Vuonna 1903 valmistunut Ryssäntorni ei ole varsinainen majakka, vaan lähinnä merkinantotorni. Tornin piirustukset tehtiin professori Gustav Nyströmin luonnosten perusteella.

Luveenin nostoihin käytettiin ihmisvoimaa.

Satamanosturi Luveeni sai nimensä ensimmäisen Lovén-nimisen hoitajansa mukaan. Käsikäyttöinen jäykkäpuominosturi valmistui Helsingissä Wärtsilän tehtaalla 1898 ja otettiin käyttöön Porin satamassa 1901. Nostovoimaa Luveenilla riitti väkivahvojen miesten käyttämänä 25 tonniin, nopealla vaihteella 15 tonniin.

Nosturi sähköistettiin vuonna 1961, ja se jäi pois satamakäytöstä vasta vuonna 1985.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut