Toinen Tasmanian-lautta aikataulussa rakenteille Rauman telakalla – koronaviivytykset takana

Rauma

Osana steel cutting -seremoniaa oli ensimmäisen teräslevyn nimikointi tilaajavarustamon ja rakentajatelakan edustajien nimikirjaimin. Kuvassa vuorossa RMC:n projektipäällikkö Markku Uusitalo.

20.12.2022 15:20

Rauma Marine Constructions Oy (RMC) on käynnistänyt toisen TT-Line Company -varustamon tilaaman matkustaja-autolautan tuotannon. Spirit of Tasmania V -aluksen rakentaminen alkoi perinteisellä steel cutting - seremonialla eli ensimmäisen teräslevyn polttoleikkauksella. Ensimmäinen levy sijoittuu aluksen keskiosaan pohjalohkoon.

Australian mantereen ja Tasmanian väliseen liikenteeseen tulevien laivojen sopimusvaihe ja rakentamisen aloitus lykkääntyivät maailmanlaajuisen koronaepidemian seurauksena.

TT-Line solmi esisopimuksen telakan kanssa helmikuussa 2020, mutta varustamoyhtiö perui esisopimuksen heinäkuussa 2020 epidemian ja sen aiheuttaman taloudellisen epävarmuuden vuoksi. Sopimuspöytään osapuolet palasivat keväällä 2021 ja allekirjoittivat kahden aluksen toimitussopimuksen.

Sittemmin koronaepidemia ovat hankaloittaneet laivanrakennusta metalliraaka-aineiden ja laitteiden saatavuusongelmat sekä hintojen nousu.

RMC:n toimitusjohtaja Mika Heiskanen sanoo alusten rakentamisen olevan nyt suunnitellussa aikataulussa. Hänen mukaansa myös koronaepidemian ja Ukrainan sodan sekä pakotteiden seurannaisina tulleet saatavuusongelmat ovat korjaantuneet.

”Teräslevyjä esimerkiksi on markkinoilta saatavissa, sillä korvaavaa tuotantoa on eri puolilla maailmaa. Hinnat ovat edelleen korkeat”, Mika Heiskanen sanoo.

TT-Linen uudet alukset valmistuvat Rauman telakalta vuoden 2024 alkupuolella ja toinen alus vuoden loppupuolella.

Uudet alukset tulevat liikennöimään vaativista meriolosuhteista tunnetulla avomerireitillä Bassinsalmessa Australian Victorian osavaltiossa sijaitsevan Geelongin ja Tasmanian osavaltion Devonportin välillä. Alukset on suunniteltu varta vasten kyseiselle reitille. Ne kulkevat satamien väliä tauotta ja kohtaavat toisensa merellä.

Laivat varustetaan nykyaikaisilla nesteytettyä maakaasua (LNG) käyttävillä kaksoispolttoainekoneilla. Matkustajia aluksille mahtuu 1 800, ja niiden bruttovetoisuus on noin 48 000 tonnia.

Uudet alukset korvaavat niin ikään Suomessa 1990-luvun lopulla rakennetut kaksi matkustaja-autolauttaa. Spirit of Tasmania -nimiset alukset kuljettavat vuosittain 450 000 matkustajaa.

Raumalle alusten suunnittelu ja rakentaminen tuo töitä 3 500 henkilötyövuoden verran. Samanaikaisesti työn alla on Puolustusvoimien monitoimikorvettien suunnittelu ja rakentaminen.

TT-Line -varustamolla on valvontahenkilöstö Raumalla laivojen koko rakentamisjakson ajan. Tarkastajakunta ja heidän perheenjäsenensä kuvattiin perinteiseen tapaan steel cutting -seremoniassa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut