Melkein kymmenen prosenttia Porin päiväkotien lapsista oppii suomea vieraana kielenä – työt seuraavat opettajia tauoille ja kotiin: ”Riittämättömyyden tunne vaivaa”

Suomen oppimisen tueksi on runsaasti materiaaleja, mutta niiden käyttämiseen ei välttämättä ole aikaa. ”Vieraskielistä lasta ei voi vain heittää ryhmään ja ajatella, että kyllä se siellä pärjää muiden mukana”, varhaiskasvatuksen opettaja Noora Puusa sanoo.

Kuvataidepäiväkoti Viikarin Riihikadun yksikössä suomea opitaan pelien ja leikkien kautta, oli lapsen äidinkielenä sitten suomi, ukraina tai farsi. ”Laululeikkeihin voi osallistua, vaikka ei osaisi sanaakaan kieltä. Kun samoja loruja toistetaan päivästä toiseen, lapsi oppii sanojen rytmin ja harjoittelee toistamista”, varhaiskasvatuksen opettaja Noora Puusa sanoo.

10.11. 19:31

Varhaiskasvatuksen opettaja Noora Puusan kaulassa roikkuu nippu värikkäitä kortteja. Yhdessä on hymyilevä naama, toisessa vessanpönttö, kolmannessa keinulauta.

Kortit kulkevat kaiken aikaa mukana Porin Riihikadun päiväkodin arjessa. Niiden avulla lapsen kanssa voi kommunikoida, vaikka yhteistä kieltä ei olisikaan. Yhä useammin ei ole.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut