Rikosoikeuden professori analysoi Euran kuolonkolarista langetetun 11 vuoden tuomion

Rikosoikeuden professorin mielestä on hyvä, että henkirikosasteikkoa on alettu viime vuosina Suomessa soveltaa myös liikenteeseen.

Euran kuolonkolarin tapahtumapaikalla otetut kuvat kertovat suuresta tuhosta. Audin nokkaan on jäänyt kiinni mopoauton peräpää.

2.11. 16:56 | Päivitetty 2.11. 18:52

Eurassa henkilöautolla mopoautoon törmännyt mies sai 11 vuoden vankeustuomion taposta, tapon yrityksestä ja törkeästä rattijuopumuksesta.

Tuomio saattaa äkkiseltään kuulostaa kovalta, mutta Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen on eri mieltä.

”Ei taposta ja tapon yrityksestä paljon pienempää tuomiota voi antaa”, hän sanoo.

Kolari tapahtui Eurassa tämän vuoden heinäkuussa. Mopoauton 13-vuotias matkustaja kuoli ja 17-vuotias kuljettaja loukkaantui vakavasti. Henkilöautolla mopoautoon törmännyt mies ei loukkaantunut.

Satakunnan käräjäoikeus katsoi, että 25-vuotiaan henkilöauton kuljettajan menettely oli tahallista.

Kuljettajan tuomitseminen kuolonkolarissa kuolemantuottamuksen sijasta taposta on harvinaisempaa, mutta ei mitenkään tavatonta, sanoo Tolvanen.

”Tahallisuus on se, mikä ratkaisee.”

”Auton ratissa voi saada pahempaa jälkeä aikaiseksi kuin sillä, että isket sattumanvaraisesti jotakin puukolla.”

Tuomittu oli tapahtumahetkellä lähes 2,5 promillen humalassa ja ajoi 180 kilometrin tuntinopeudella alueella, jossa nopeusrajoitus on 80 kilometriä tunnissa.

Mies oli pyrkinyt ohittamaan mopoautoa ensiksi vasemmalta, mutta vastaan oli tullut auto. Seuraavaksi hän ryhtyi tekemään ohitusta pientareen puolelta ja osui suurella nopeudella mopoauton perään.

Tapahtuma-aikaan oli valoisaa, tieosuus oli suora ja mopoauton perässä oli varoituskolmio.

”Tekijä osoitti törkeää piittaamattomuutta: rikkoi liikennesääntöjä ja oli humalassa. Hän ajoi itse Audia ja edessä ajoi mopoauto. Hänen on täytynyt ymmärtää, että hänen toiminnallaan voi olla vakavat seuraukset”, Tolvanen sanoo.

Mopoauto repesi kahteen osaan, ja sen kuljettaja ja matkustaja lensivät ajoradalle.

”Tässä oli nyt vielä poikkeuksellisen hyvä näyttö: vastaan tulleen auton kuljettaja ja matkustaja sekä mopoauton kuljettaja kertoivat yhtenevästi kolaria edeltäneistä tapahtumista. Tämän lisäksi tekijä vielä itse kuvasi ajonsa”, Tolvanen sanoo.

”Enpä ole tainnut pitkän urani aikana moneen näin törkeään tekoon liikenteessä edes törmätä.”

Tolvasesta on hyvä suuntaus, että henkirikosasteikkoa on alettu viime vuosina Suomessa soveltaa myös liikenteeseen.

Tolvanen muistelee tärkeänä ennakkotapauksena vuonna 2002 Pudasjärvellä tapahtunutta takaa-ajoa, jossa yksi kuoli ja kaksi loukkaantui. Kuljettaja sai silloin kymmenen vuoden vankeustuomion taposta, kahdesta tapon yrityksestä, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja liikennepaosta tieliikenteessä.

”Pitää ymmärtää, että toimimalla liikenteessä piittaamattomasti, voi syyllistyä tappoon, periaatteessa jopa murhaan.”

Toistaiseksi Suomessa ei ole vielä liikenteessä tuomittu ketään murhasta, mutta murhista ja murhanyrityksistä kuljettajia on epäilty esimerkiksi tilanteissa, joissa kuski on yrittänyt tehdä itsemurhan ajamalla vastaantulevia päin.

Ja niinkin on käynyt, että käsitys rikoksesta on koventunut matkan varrella.

Esimerkiksi Nokialla sattui kesällä 2020 kolmen nuoren hengen vaatinut kuolonkolari. Käräjäoikeus tuomitsi tekoaikaan 17-vuotiaan kuljettajan kolmesta törkeästä kuolemantuottamuksesta, mutta hovioikeudessa tuomio muuttui tapoiksi.

Syynä oli muun muassa se, että hovioikeus katsoi kuljettajan osoittaneen halveksivaa asennetta liikenneturvallisuutta kohtaan ja että hänen oli pidettävä kyydissään olleiden nuorten kuolemaa erittäin todennäköisenä seurauksena.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.

Yhdysvalloissa ja Briteissä on jopa ihan oma tunnusmerkistönsä liikennetapolle, Tolvanen kertoo.

Voiko autoa siis verrata surma-aseeseen?

”Kyllä sitä minusta voi”, Tolvanen vastaa.

”Ei liikenne ole mikään muusta elämästä irrallaan oleva saareke. Auton ratissa voi saada pahempaa jälkeä aikaiseksi kuin sillä, että isket sattumanvaraisesti jotakin puukolla.”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut