Keskusta junaili maakuntalentojen tuen itselleen tärkeisiin vaalipiireihin – Porille on taas jäämässä luu käteen

Keskustan kanta Porin lentojen tukemiseen saattaa ratkaista jopa koko kentän tulevaisuuden.

23.8. 6:00

Pori

Porin kaupunginvaltuuston on syyskuun 19. päivänä määrä sorvata periaatepäätös reittilentojen jatkosta.

SK:n tietojen mukaan päätökseen suunnitellaan reunaehtoa, jonka mukaan Pori ei enää vastaisi kaikista kuluista yksin.

Nykyisellään kaupunki maksaa omasta pussistaan reilut kolme miljoonaa euroa vuodessa.

Sopimus on katkolla vuoden vaihteessa, ja päättäjien keskuudessa on laajahko konsensus, että nykyisellä mallilla ei jatkettaisi.

Porin tavoittelema malli on, että kaupunki maksaisi itse kolmasosan. Valtio ja alueen muut kunnat maksaisivat niin ikään kolmanneksen.

Tausta

Tästä on kyse

  • Porin kaupunginvaltuusto päätti toukokuussa 2019 ostaa reittilentoja Helsinkiin noin 3,4 miljoonalla eurolla vuodessa. Sopimus päättyy kuluvaan vuoteen.

  • Koronapandemian puhjettua valtio aloitti ostopalveluliikenteen Kokkolaan, Kemiin, Joensuuhun, Jyväskylään ja Kajaaniin. Lentoja on tuettu verovaroin jo 40 miljoonalla eurolla.

  • Kesäkuussa Traficom aloitti taas uuden kilpailutuksen viidelle kentälle.

  • Lentojen tarpeellisuutta on perusteltu vientiteollisuuden ja muun elinkeinoelämän tarpeilla.

Lentojen maksattaminen kaupunkilaisilla on poliittisesti arka aihe. Kyse on oikeudenmukaisuudesta suhteessa valtioon.

Pori ja Satakuntaliitto ovat viime vuosina käyttäneet läjäpäin työtunteja saadakseen myös Porin lennot valtion tuen piiriin.

Pyynti on noin miljoona euroa, mikä ei nykyisen hallituksen jakopolitiikalla ole paljon.

Silti SK:n haastattelemat lähteet puhuvat vertauskuvin tuulimyllyjä vastaan taistelusta ja pystyyn nousevasta tiestä. Mikään viesti ei tunnu menevän perille.

Porin lentoja operoi unkarilainen BASe Airlines.

Eduskunta päätti keväällä 17 miljoonan euron lisämäärärahasta, jonka turvin Traficom ryhtyi kilpailuttamaan reittilentoja Jyväskylään, Kokkola-Pietarsaareen, Kajaaniin, Kemi-Tornioon ja Joensuuhun.

Valtio tukee myös Savonlinnan lentoja noin miljoonalla eurolla vuodessa. Tämä summa ei ole täysin vertailukelpoinen, koska lennot ovat osa kompensaatiota, jonka Savonlinna sai menettäessään opettajankoulutuslaitoksen.

Viisi muuta kenttää sen sijaan nostattaa perusteltuja kysymyksiä.

Välimatka ei voi olla peruste. Jyväskylästä pääsee junalla Helsinkiin hieman nopeammin kuin Porista.

Muut kaupungit ovat käyttäneet perusteena koronaa, mutta tauti on ihan yhtä lailla verottanut Poria.

Satakunnan hallituspuolueiden kansanedustajista Kristiina Salonen (sd.) ja Eeva Kalli (kesk.) ovat tiettävästi lobanneet lentotukea kuin käärmettä pyssyyn. Demareilla on liikenneministeriö ja keskustalla valtiovarainministeriö.

Satakunta on demarimaakunta. Olisi loogista, että liikenneministeri Timo Harakka (sd.) olisi hoitanut tuen sinne, missä kansanliikkeellä on kannatusta.

SK:n tietojen mukaan Harakka ei olisi halunnut antaa tukea yhdellekään kentälle.

Demarilähteiden mukaan keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko (kesk.) ujutti valitsemansa maakuntakentät tuen piiriin. Ratkaisu tehtiin hallituksen viisikossa.

Porin tukeminen ei käynyt keskustalle sillä verukkeella, että muilta kentiltä olivat loppuneet Finnairin lennot, kun Pori oli tehnyt oman ratkaisunsa ostamalla operoinnin unkarilaiselta BASe:lta.

Uutena selityksenä Satakunnan edunvalvojat ovat kuulleet, että valtio ei voi tukea sellaista reittiä, jonka julkisen palvelun velvoite on jollain toisella.

Peruste ontuu. Valtion talousarviossa on momentti, jonne eduskunta voi myöntää rahaa, jota Pori voi saada muiden tapaan, jos poliittinen ilmasto niin suo.

Rahan jakamisesta voi tehdä myös poliittisiin voimasuhteisiin perustuvan karttaharjoituksen.

Viisi tuen piiriin päässyttä kenttää sijaitsevat Vaasan, Savo-Karjalan, Keski-Suomen, Oulun ja Lapin vaalipiireissä. Keskusta on suurin puolue neljässä, ja Vaasassa täpärästi kakkonen heti RKP:n perässä.

Keskustan eduskuntaryhmä pitää kesäkokouksensa Porissa tiistaina ja keskiviikkona.

Lentoliikenne on kaupungintalon edunvalvojien kärkihanke, kun he saavat lobbaushetkensä valtiovarainministerin kanssa.

Keskustan kanta saattaa ratkaista lentojen kohtalon, johon on sidoksissa koko kentän olemassaolo ja muun muassa Suomen Ilmailuopiston toiminta.

Yksityiskohtia on auki, kuten lentotiheys.

Viidellä jo mainitulla kentällä lennetään kymmenen edestakaista matkaa viikossa, kun Porissa rotaatioita on 15. Iltapäivän lennot jäävät todennäköisesti pois.

Suurin kysymys on kuitenkin raha. Traficom ei voi aloittaa kilpailutusta ennen kuin maksaja on tiedossa.

Jos Porin valtuuston periaatepäätös on ehdollinen, niin ilman valtiota prosessia ei voi aloittaa.

Artikkelia varten on haastateltu laajasti Satakunnan edunvalvojia ja poliittisia luottamushenkilöitä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut