Pyydä apua -nappi lapsiperheille ja nuorille lähes koko Satakuntaan

Pyydä apua -nappia voi painaa vaikka iltamyöhään asioiden vaivatessa mieltä. Vastaus luvataan 1-3 päivässä.

22.4. 15:00

Satakunta

Pyydä apua –nappi on lapsiperheille ja nuorille suunnattu matalan kynnyksen sähköinen palvelukanava.

Se ei ole tarkoitettu akuuttien tai hätätilanteiden hoitoon, vaan se on kanava huolien purkamiseen ja kiireettömän avun saamiseen. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi huoli lapsesta, ero- ja huoltajuusasiat, talouteen liittyvät ongelmat ja nuoren elämään liittyvät asiat kuten ehkäisy.

”Ammattilainen vastaa avunpyyntöön 1–3 arkipäivässä suoraan perheelle. Hän auttaa avun pyytäjää saamaan tukea ja ratkaisuja tilanteeseen kuin tilanteeseen”, kertoo perhekeskuskoordinaattori Mari Pihl Satasoten tiedotteessa.

Palvelun kautta ei pysty varaamaan tai peruuttamaan aikoja eikä sieltä voi tarkastella omia terveystietojaan. Palvelu tarjoaa mahdollisuuden hakea apua silloin, kun asia on mielessä, esimerkiksi ilta-aikaan kotisohvalta, ilman puhelua tai jonottamista soittoaikana.

”Napin kautta voi saada apua, kun ei tiedä tarkalleen, mikä on hätänä tai miltä taholta apua voisi hakea. Ammattilaisen tehtävänä on järjestää tarvittava apu suoraan perheelle tai nuorelle”, Pihl sanoo.

Avun hakemisesta pyritään tekemään helppoa, jotta apua saataisiin varhaisessa vaiheessa ennen kuin tilanne riistäytyy käsistä. Napin kautta voi saada apua aina, loma-aikoinakin pyyntöihin vastataan muutamassa päivässä.

Satakunnassa Pyydä apua -nappi on käytössä seuraavissa kunnissa: Pori, Merikarvia ja Ulvila (Porin perusturva), Rauma, Eura, Eurajoki, Harjavalta, Kokemäki ja Nakkila (Kessote), Jämijärvi, Kankaanpää, Karvia, Pomarkku, Siikainen (PoSa) ja Huittinen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut