Kuntapoliitikon kotihoitoyritykselle Rauman kaupungin huomautus sopimusrikkeistä

Elina Junnila: ”Virheet ovat ikäviä, opiksi otetaan ja ne korjataan tietysti.”

Kuvituskuva. Ei liity Rauman tapaukseen.

14.4. 19:45

Rauma

Rauman sosiaali- ja terveystoimiala on puuttunut virallisella huomautuksella Kotihoitopalvelu Sata Oy:n toiminnan puutteisiin ja palvelusetelisääntöjen rikkomukseen. Kyse on sääntöjen ja sopimusten ylittämisessä yhden asiakkaan hoitopalveluissa, jonka kuluihin kaupunki osallistuu palvelusetelijärjestelmällä.

Kaupungin sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt huomautuksen tiedoksisaattoasiana. Kaupunki lähettää huomautuksen tiedoksi myös hoitoalaa viranomaisena valvovalle Lounais-Suomen aluehallintovirastolle.

Yrittäjänä Kotihoitopalvelu Sata Oy:ssä toimiva Elina Junnila ei halua kommentoida hoitopalveluasiakkaan reklamoinnista seuranneen huomautuksen yksityiskohtia. Hän myöntää, että virheitä on tehty ja sopimussäännöistä poikettu.

”Virheet ovat ikäviä, opiksi otetaan ja ne korjataan tietysti”, Junnila toteaa lyhyesti.

Menneenä vuotena Junnila ja hänen yrityksensä ovat valitustietä hakeneet muutoksia Rauman sosiaali- ja terveystoimialan hoitopalvelujen kilpailutuksiin.

Hän on toiminut pitkään myös Rauman kunnallispolitiikassa kokoomuksen riveissä, mutta jättäytyi äskettäin pois Rauman kaupunginvaltuuston ja myös tuoreeltaan Satakunnan hyvinvointialueen aluevaltuustosta. Syynä olivat erimielisyydet aluehallinnon lautakuntapaikkajaossa.

Junnila ei halua kommentoida kilpailutuksista tehtyjen valitusprosessien tai muiden syiden osuutta huomautuksen langettamiselle.

Perusteina huomautukselle Rauman sosiaali- ja terveystoimiala on kirjannut poikkeamat palvelusetelituottajien sääntökirjan ehdoista. Poikkeamista on reklamoinut hoitopalveluja saavan henkilön omainen.

Kotihoitopalvelu Sata Oy ei ole laatinut sääntökirjan mukaista kirjallista sopimusta. Omainen on moittinut myös, ettei pyynnöistä huolimatta palveluyritys ole toimittanut laskuja säädetyssä järjestyksessä. Lisätyistä käynneistä oli laskutettu ilman sopimusta ja tiedottamista Rauman kaupungin kotihoidolle.

Kotihoitoasiakkaan raha-asioiden hoidosta oli sovittu vain suullisesti. Asiakkaan omaisen pyyntönä oli ollut, että palveluntuottaja toimittaa kaikki raha-asioihin liittyvät asiat tiedoksi ja hoidettavaksi. Reklamaatiossa todetaan, että Kotihoitopalvelu Sata Oy:n hoitaja oli hoitanut raha-asioita ilman kirjallista sopimusta ja asianhoitajana toimivan omaisen informointia.

Edelleen huomautuksessaan sosiaali- ja terveystoimiala painottaa, että palveluntuottajan tulee ohjata asiakasta neutraalisti lisäpalvelujen hankinnassa ja niin, ettei ohjaus estä asiakasta ottamasta yhteyttä kaupungin palvelujen saamiseksi. Palvelujen määrän ja toteuttamistavan arvioi ja päättää Rauman kaupungin viranhaltija.

Kaupunki edellyttää palvelusetelisääntökirjan ehdotonta noudattamista, eikä sen vastainen toiminta saa toistua. Mikäli puutteet eivät tule korjatuksi, kaupungilla on oikeus peruuttaa Kotihoitopalvelu Sata Oy:n hyväksyntä palvelusetelituottajaksi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut