Rauma teki selvityksen kaasutankkausasemasta - Satakunta - Satakunnan Kansa

Rauma teki selvityksen kaasutankkausasemasta

Yritykset kiinnostuneita, mutta harvalukuinen tankkausasemaverkosto este kaasukäyttöisen ajokaluston hankinnalle. Kun kaasun käyttäjiä ei ole, on asemaan investoiminen korkean kynnyksen takana.

Raumalla ei ole vielä kaasutankkauksen mahdollisuutta. Kaksoisongelmana on, ettei kaasukäyttöisiä ajoneuvoja ei ole voinut hankkia syystä, ettei ole tankkauspaikkaa.

30.11.2021 19:46

Rauma

Kaasutankkausaseman perustaminen Raumalle näyttää olevan kynnysten takana. Paikalliset yritykset olisivat periaatteessa kiinnostuneita kaasusta liikennepolttoaineen vaihtoehtona, mutta vielä harvalukuinen tankkausverkosto ei kannusta kaasukäyttöisten autojen hankintaan.

Kun kaasua käyttäviä ajoneuvoja ei ole liikenteessä, investointi tankkausasemaan on myös kynnyksen takana.

Rauman kaupunki ja Rauman kauppakamari selvittivät yrityskyselyllä keväällä 2021 kaasutankkausaseman tarpeellisuutta Raumalla. Tarvetta kartoitettiin kuljetusalan yrityksiltä selvittämällä kiinnostusta ja mahdollisuuksia siirtyä biokaasukäyttöisiin ajoneuvoihin.

Selvityksen opinnäytetyönä laatinut energia- ja ympäristötekniikan opiskelija Jari Sarin kertoo vastauksista ilmenneen, että yrityksillä on kiinnostusta siirtyä käyttämään kaasukäyttöisiä ajoneuvoja, mutta myös epäilyjä niitä kohtaan.

Suurimmaksi esteeksi muodostuu kaasuntankkausasemien harva verkosto, jota Raumalle rakennettava asema ei yksistään ratkaisisi. Tankkausasemaverkoston tulisi tihentyä merkittävästi, jotta se mahdollistaisi liikennöimisen ympäri Suomea.

”Kaasuntankkausaseman käyttö olisi alkuun vähäistä kaasukäyttöisten ajoneuvojen puutteen vuoksi, mikä hankaloittaa tankkausasemaan investointia. Toisaalta kuljetusyritykset eivät voi hankkia kaasukäyttöisiä ajoneuvoja tankkausmahdollisuuden puutteen vuoksi. Tankkausaseman käyttö tulisi kuitenkin lisääntymään merkittävästi tulevaisuudessa tiukentuvien päästömääräyksien ja mahdollisen liikenteen päästökaupan johdosta”, Jari Sarin arvioi.

Päästöjen vähentämisen kannalta olisi tärkeää, että asemalla tankattaisiin biokaasua. Biokaasua käyttämällä hiilidioksidipäästöt laskevat dieseliin verrattuna jopa 90 prosenttia, kun maakaasua valittaessa päästöjen vähennys on vain 20 prosenttia.

Jari Sarin lisää, että investointeja tarvitaan siis myös biokaasulaitoksiin. Kaasu saattaa kuitenkin olla vain siirtymävaiheen energiamuoto, ennen kuin ajoneuvoihin keksitään entistä puhtaampia ja parempia tekniikoita.

Rauman kaupungin yritysasiantuntija Heikki M. Nurmi sanoo selvityksen tuloksia hyödynnettävän kaasuasemaan mahdollisesti investoivan yrityksen investointipäätöksen tukena.

"Raumalla on jo pitkään käyty keskustelua kaasutankkausaseman perustamisesta biopohjaisten polttoaineiden käytön edistämiseksi. Alkuvuodesta 2021 todettiin, että kaasunkäyttöpotentiaalista ja kaasutankkausaseman rakentamisen tarpeesta tarvitaan selvitys”, Nurmi sanoo.

Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispan mukaan liikenteen käyttöenergiavalinnat ja fossiilisten polttoaineiden hinnannousu tuottavat tällä hetkellä päänvaivaa erityisesti tavaralogistiikan toimijoille.

”Monen kuljetusyrityksen asiakkaat vaativat laskevia hiilidioksidipäästöjä koko kuljetusketjulta ja samanaikaisesti päästövähennystavoitteet haastavat investoimaan uusiin teknologioihin ja kalustoon niin kansallisesti kuin EU-tasolla. Satakunnassa on mahdollisuus tuottaa biokaasua, joten kaasu on yksi hiilineutraalimman liikenteen ratkaisuista juuri täällä”, Riikka Piispa arvioi.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut