Reposaaren Markun laiturin uusiminen saatiin valmiiksi - Satakunta - Satakunnan Kansa

Reposaaressa iloitaan ja lokkikin on tyytyväinen – vuosikausia rappiolla olleen laiturin korjaus maksoi 1,3 miljoonaa, mutta se on vihdoin kunnossa

Reposaaren kivirannalle pesänsä tehnyt lokkikin vaikutti tyytyväiseltä, kun Markun laiturin työmaa on vihdoin ohi.

2.6.2018 8:35

Reposaaren "rantaparlamentti" on viime päivinä nyökytellyt hyväksyvään sävyyn.

Syynä eivät ole olleet ainakaan pelkästään harvinaisen komeat alkukesän ilmat, vaan vihdoin toteen saatu Markun laiturin uusiminen. Vuosikausia romahtaneena olleen satamalaiturin korjausta on odotettu pitkään.

–Kyllähän se laituri oli täysin entinen ja pakkokin se oli uusia, Porin Sataman työpäällikkö Jukka Latva sanoo.

Laiturin lohduton tila kesti pitkään sen vuoksi, että rahoitusta projektiin oli hankala löytää. Lopulta laiturin korjaus kustansi kaupungille reilun 1,3 miljoonan euron verran.

Aiemmin kaupungin omistamisen yksikkö esitti halvaksi vaihtoehdoksi laiturin korvaamista louheliuskalla, jolloin vanha laituri olisi purettu alta pois. Tällöin paikalla ei olisi ollut enää kiinteitä laivojen kiinnityspaikkoja.

–Se oli yksi vaihtoehto aiemmin, mutta tarjousten perusteella kävi selväksi, ettei sekään olisi ollut niin halpa kuin aluksi luultiin, Porin kaupungin infrayksikön rakennuttamisen päällikkö Harri Juhola sanoo.

Uuden laiturin rakentaminen ei ollut helpoimpia projekteja, vaikka valmista reilussa puolessa vuodessa tulikin.

–Silloin kun aloitimme, niin säät olivat aika armottomat. Vielä kun ei ollut kokemusta ennen tätä kuin sisävesirakentamisesta, niin olihan siinä omat haasteensa merenkäynnin kanssa, laiturin tehneen Harpa Oy:n Harri Hassinen muistelee.

Satamalaiturin uusiminen helpottaa Reposaaren toimintaa. Sataman työpäällikkö Latva kuitenkin muistuttaa, että vieläkin jäi tehtävää.

–Loppuosa laiturista on myös melkoisen huonossa kunnossa ja sekin pitäisi jossain kohtaa päästä uusimaan.

Laituri luovutuskatselmuksessa hyvää työtä kiittelivät Harri Juhola Porin kaupungin infrayksiköstä (vas.) ja Sataman työpäällikkö Jukka Latva (oik.). Lopputulosta esitteli urakoitsijan edustaja Harri Hassinen Harpa Oy:stä.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: