Länsiväylä ei valmistune tämän vuoden puolella - Satakunta - Satakunnan Kansa

Länsiväylä ei valmistune tämän vuoden puolella

Tästä kun pääsisi. Länsiväylään liittyvä kiertoliittymä on jo valmiina. Enää puuttuu vain ympyrästä lähtevä Länsiväylän pohjoispätkä.

24.8.2017 21:00

Porin kaupungin teknisen toimialan suunnitteluinsinööri Irma Lehto odottaa kuumeisesti vastausta Etelä-Suomen aluehallintovirastosta keväällä lähettämäänsä pyyntöön.

Hän toivoi silloin, että Porin Vähäraumalla sijaitsevan Länsiväylän lupahakemusta voitaisiin käsitellä nopeasti. Vastaus hakemukseen luvattiin avista syksyllä.

–En tiedä itsekään, kuinka syksy pitää olla, ennen kuin vastaus tulee. Voisin kuvitella, että syys–lokakuun kieppeillä, Lehto kertoo.

Avin vastaus määrittelee sen, saako Suntinojaa eli Lattomerenojaa, siirtää. Jos vastaus on myönteinen, vielä puuttuva Länsiväylän pätkä rakennetaan niin, että se ylittää ojan. Jos vastaus on kielteinen, tulee ongelmia.

–Jos lupahakemus tulee takaisin hylättynä, se tietää asemakaavan muutosta. Muutos käy omat käsittelynsä läpi ennen kuin se on voimassa. Vasta sen jälkeen voidaan vahvistaa katusuunnitelma. Näihin toimenpiteisiin voisi mennä yli vuosi vielä siitä hetkestä, kun luvan hylkäyspäätös olisi saatu, Lehto sanoo.

Monet ovat kummastelleet, miksi Länsiväylää ei heti piirretty asemakaavaan niin, että se kulkisi enemmän Lattomerenojan suuntaisesti sen vieritse, niin koko ojan ylittäminen voitaisiin unohtaa.

–Se, miten tie kulkee, ei ole meidän päätöksemme. Luulen, että siinä on ollut taustalla paljon huomioitavia asioita, ei tietä ole ihan minne vaan voinut suunnitella. Siellä ei ole tilaa vääntää eikä kääntää, oja on joka puolella vastassa kuitenkin.

–Lisäksi siinä kulkee 400 kilovoltin sähkölinja. Kadusta tai sen rakentamisesta ei saa olla haittaa sille, Lehto kertoo.

Lattomerenojan siirtämistä rajoittaa myös sen hoito. Lattomeren Viljelysaukean Kuivatusyhtiön väki on ollut huolissaan siitä, miten oja pysyy auki ja kunnossa, jos ojan linjauksia muutetaan. Lisäksi on ihmetelty, minne lietteet tai paikalla vaadittavat hoitokoneet tulevaisuudessa laitetaan.

–Neuvotteluita kuivatusyhtiön kanssa on käyty ja joitakin muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan on tehty heidän toivomaansa suuntaan. Olemme kaupungin puolelta ehdottaneet, että voisimme myös ottaa osan ojasta hoitoomme. Saa nyt nähdä, miten asiat tästä etenevät ja mihin suuntaan avi päätöksessään kallistuu, kertoo Porin teknisen toimialan suunnitteluinsinööri Markku Rantamäki.

Vaikka aluehallintoviraston vastaus olisi myönteinen, ei lapioita ihan heti paikalla nähdä. Lehto kertoo, että avin päätöksestä voi vielä valittaa hallinto-oikeuteen. Vaikka valituksia ei tulisikaan, on Länsiväylän katusuunnitelma hyväksytettävä joka tapauksessa teknisessä lautakunnassa. Myös lautakunnan päätöksestä voi vielä valittaa.

–Rumpuja ojaa varten voidaan ehkä korkeintaan tilata. Onhan niissä jotkin toimitusajatkin. Todennäköisesti puhutaan vuodesta 2018 ennen kuin Länsiväylä on hiljalleen kunnossa, arvioi Irma Lehto varovaisesti.

Liikenne Vähäraumalla lisääntyy jälleen, kun ilmat kylmenevät ja lapsia kyyditään kouluun. Suunnitteluinsinööri Markku Rantamäki myöntää, että koulu on tällä hetkellä hieman pussin perällä.

Liikenteen sujumista on helpotettu Kaaritien asfaltoinnilla ja Professorintien osoittamisella pääasialliseksi kiertotieksi.

Länsiväylään liittyvä kiertoliittymä on myös rakennettu kesän aikana valmiiksi. Enää puuttuu vain ympyrästä lähtevä Länsiväylän pätkä.

Rantamäellä ja Lehdolla ei oikein ole esittää ratkaisuksi tällä hetkellä muuta kuin malttia.

–Jokainen alueella liikkuva voisi kiinnittää huomiota omaan käyttäytymiseen. Voisi lähteä hiukan aikaisemmin aamulla matkalle, kun tietää nämä tieongelmat. Ja muistettaisiin myös nopeusrajoitukset, Rantamäki toivoo.

Tästä on kysymys

Viime vuoden marraskuussa alkanut päiväkodin rakentaminen Vähäraumantien päälle aiheutti tien katkaisemisen liikenteeltä.

Vähäraumantietä ajoi noin 5 000 autoa päivässä ennen remontin alkua.

Tien katkaisun seurauksena alueen pikkuteiden liikenne lisääntyi ja kadut ruuhkautuivat.

Pikkuteiden liikennettä on sen jälkeen yritetty rauhoittaa läpiajokielloilla ja ohjaamalla liikennettä Porfessorintien kautta kulkevaksi.

Autoilijat ajelivat aluksi pitkin pyörätietä Vähäraumantiellä. Paikalle tuotiin nopeasti betoniporsas estämään autoilla ajelemista.

Pysyvää ratkaisua liikenneongelmiin on lupa odottaa kun Länsiväylän pohjoisosa valmistuu. Se yhdistää Tuorsiementien ja Pörkkinäistentien.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: