Rauman telakan 250 miljoonan euron laivatilaus AS Tallink Grupp -varustamolta varmistui - Satakunta - Satakunnan Kansa

Rauman telakan jättitilaus vahvistui – Uusi Tallinnan-laiva tarjoaa töitä 1500 henkilötyövuoden verran

Havainnekuva vuonna 2022 valmistuvasta Tallink shuttle-aluksesta.

27.3.2019 17:19 | Päivitetty 27.3.2019 18:50

Rauma

Rauma Marine Constructions Oy (RMC) on saanut merkittävän vahvistuksen tilauskirjaansa. Telakkayhtiön ja AS Tallink Grupp ovat solmineet lopullisen rakentamissopimuksen Helsinki-Tallinna -reitille tulevasta uudesta shuttle-aluksesta.

Lue lisää:

Tallink visioi Raumalla rakennettavasta laivasta suunnannäyttäjää – "Tämä tulee olemaan meille erittäin tärkeä saavutus"

Laivatilauksen vaikutukset ulottuvat Poriin saakka – "Ihan mahtava asia"

Laivakaupan arvo on noin 250 miljoonaa euroa. Vuonna 2022 valmistuva matkustaja-alus tuo Rauman telakalle työllisyysvaikutuksena 1 500 henkilötyövuotta. Yhtiöt vahvistivat sopimuksen keskiviikkona

– Olemme erittäin tyytyväisiä tilauksen toteutumisesta. Moderni ja ympäristöystävällinen alus tukee RMC:n tavoitetta olla johtava matkustaja-autolauttojen rakentaja. Alus on tarkoitus toimittaa tilaajalle vuoden 2022 alussa, joten se myös takaa meille työtä pitkäksi aikaa. Olemme myös erittäin iloisia Tallinkin paluusta Raumalle, sillä Rauman telakalla on rakennettu aiemmin neljä yhtiön alusta, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa toteaa yhtiön tiedotteessa.

RMC on lyhyellä ajalla saanut kaksi isoa matkustaja-autolauttatilausta. Telakka solmi tammikuussa rakennussopimuksen Vaasa–Uumaja-välin liikenteeseen tulevasta matkustaja-autolautasta Kvarken Link -varustamon kanssa.

Tallinkin uusi alus on suurin Rauma Marine Constructionsilta tähän mennessä tilatuista aluksista. Tallink Shuttle -alus on noin 212 metriä pitkä ja sen bruttovetoisuus on noin 50 000 tonnia. Matkustajia alukseen mahtuu 2 800.

Laivaan tulee uusinta teknologiaa ja innovatiivisia ratkaisuja, sillä siitä halutaan mahdollisimman ympäristöystävällinen ja energiatehokas. Energiatehokkaassa laivassa on esimerkiksi kaksoispolttoaineratkaisu akkujärjestelmineen, ja toisena polttoaineena on mahdollista käyttää vähäpäästöisempää nesteytettyä maakaasua (LNG).

Tallinkin Helsinki–Tallinna-reitillä kulkevaan uusimpaan shuttle-alukseen, Megastariin, verrattuna uudessa aluksessa on muun muassa enemmän matkustajatiloja, istumapaikkoja ja miehistöhyttejä. Teknisestä näkökulmasta aluksessa tulee olemaan tehokas maasähköyhteys sekä noin kolmanneksen suuremmat LNG-polttoainetankit kuin Megastarissa. Parantuneen suunnittelun ansiosta aluksen hiilidioksidipäästöt ovat 10 prosenttia pienemmät.

Tallinkin toimitusjohtaja Paavo Nõgene on tyytyväinen sopimukseen RMC:n kanssa. Laivan rakentaminen tukee lähialueiden taloutta ja odotamme innolla uuden aluksen rakentamisen aloitusta. Uuden aluksen myötä tehostamme toimintaamme meille tärkeällä Helsinki-Tallinna -reitillä, Nõgene sanoo tiedotteessaan.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut