AVI:lta Porin kaupungille kaksi selvityspyyntöä - Satakunta - Satakunnan Kansa

AVI:lta Porin kaupungille kaksi selvityspyyntöä

2.3.2017 17:33

Porin kaupunki on saanut Aluehallintovirastolta selvityspyynnön suun terveydenhuollon toteutumisesta. Pyyntö ei koske Porin kaupungin lomautusten aikaa, vaan maaliskuuta 2016.

THL:n tuolloin tekemän selvityksen mukaan Porin perusturvakeskuksessa hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen hammaslääkärille on jonottanut potilaita yli kuusi kuukautta ja alle 80 prosenttia pääsee läpi puhelimitse.

Perusturvakeskuksen vastauksessa todetaan, että raportin perusteella maaliskuussa 2016 on ollut 52 sellaista potilasta, jotka olivat odottaneet hoitoon pääsyä suun terveydenhuoltoon yli kuusi kuukautta. Todellisuudessa potilaat on hoidettu alle kuudessa kuukaudessa ja luku johtuu tilastointivirheestä. Näiden potilaiden kohdalla hoidon aloittanut hammaslääkäri tai suuhygienisti ei ole valitettavasti huomannut tehdä merkintää hoidon aloittamisesta.

Vastauksen mukaan 62,72 prosenttia soittajista sai yhteyden suun terveydenhuoltoon ensimmäisellä puhelinsoitolla. Vastausaika oli keskimäärin 2 minuuttia 43 sekuntia. Lisäksi käytössä on ollut takaisinsoittojärjestelmä.

THL:n viime vuoden maaliskuussa tekemän selvityksen mukaan Porin perusturvakeskuksen terveyspalveluissa hoidon tarpeen arvioinnin jälkeen lääkärille on jonottanut potilaita yli kolme kuukautta ja alle 80 prosenttia puheluista pääsee läpi.

Kaupungin vastauksen mukaan kyseessä ovat samankaltaiset tilastointivirheet kuin suun terveydenhuollossa.

Raportin mukaan 56,06 prosenttia soittajista sai yhteyden perusterveydenhuoltoon ensimmäisellä puhelinsoitolla. Vastausaika oli keskimäärin 3 minuuttia 18 sekuntia.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: