Autoilija: Vältä nämä yleiset virheet liukkaalla kelillä - Satakunta - Satakunnan Kansa

Autoilija: Vältä nämä yleiset virheet liukkaalla kelillä

Kun autoilija hidastaa vauhtia liukkaalla kelillä, hän saattaa törmätä toiseen ongelmaan. Perässä ajava kulkuneuvo ei tyydy rajoituksia hitaampaan vauhtiin vaan alkaa roikkua olemattomalla turvavälillä edessä ajavan perässä.

12.2.2016 16:18

Satakunnassa sattui perjantaina liukkaassa loskakelissä runsaasti peltikolareita ja tieltä suistumisia. Kolariuutisten suma synnytti vilkkaan verkkokeskustelun. Keskustelijat huomauttivat, että onnettomuudet eivät koskaan johdu pelkästään liukkaudesta – eli tavanomaisesta suomalaisesta talvisäästä.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Eini Karvonen on samoilla linjoilla. Syynä onnettomuuksiin on monesti viime kädessä autoilijan itsensä toiminta.

– Usein on liikuttu liian suurella tilannenopeudella keliolosuhteisiin, tien pinnan laatuun nähden ja myös omaan ajokokemukseen nähden, Karvonen tiivistää.

Aikaa liikenteeseen pitää yksinkertaisesti liukkaalla varata paljon tavallista enemmän.

Karvonen huomauttaa, että jokaisen kannattaisi hyvissä ajoin tutustua autonsa toimintaan ja käyttöohjeisiin talvikeleissä, etenkin selvittää millaiset jarrut autossa on ja miten ne toimivat.

– Me turvaudumme ehkä liikaa autoissa nykypäivänä turvatekniikkaan eli luotamme, että kun autossa on ajovakautusjärjestelmä, luistonestojärjestelmä ja vastaavia, tekniikka hoitaa.

Osa autoilijoista saattaa liiallisen luottamuksen takia ajaa samalla tyylillä joka kelillä.

Karvonen huomauttaa, että jos auton tekniikka lähtee auttamaan autoa takaisin ajoväylälle, kuljettaja on jo tehnyt ratkaisevan arviointivirheen ajamisessa.

– Kun tekniikka auttaa, se on hyvä asia, mutta missään nimessä ei ajaa luottaen siihen, että tekniikka hoitaa. Jokaisen ajoneuvotekniikankin voi ulosmitata liiallisella nopeudella.

Ajonopeuden säätäminen on siis tärkein tapa välttää onnettomuuksia. Kun autoilija hidastaa vauhtia liukkaalla kelillä, hän saattaa törmätä toiseen ongelmaan. Perässä ajava kulkuneuvo ei tyydy rajoituksia hitaampaan vauhtiin vaan alkaa roikkua olemattomalla turvavälillä edessä ajavan perässä.

Karvonen huomauttaa, että jokaisella tulee olla oikeus hidastaa vauhti olosuhteisiin nähden turvalliseksi. Kenenkään ei pidä ajaa toisen ehdoilla vaan oman ajotaidon mukaan. Toki kannattaa huomioida muut tiellä liikkujat ja mahdollisuuksien mukaan pysäyttää välillä tien sivuun, jotta nopeammin ajavat pääsevät ohi.

– Mutta tilaa pitäisi aina jättää edellä kulkevaan: Tilanne voi muuttua yhtäkkiä ja silloin perässä ajavan mahdollisuudet peräänajon välttämiseksi ovat minimaaliset, Karvonen varoittaa.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: