Outoja valoilmiöitä, yliäänipamauksia ja sienimetsällä vastaan talsivia sotilaita – Näin ilmavoimien harjoitus näkyy ja kuuluu Porissa: ”Metelin suhteen Hornetit ovat tietysti pahimpia” - Satakunta - Satakunnan Kansa

Outoja valoilmiöitä, yliäänipamauksia ja sienimetsällä vastaan talsivia sotilaita – Näin ilmavoimien harjoitus näkyy ja kuuluu Porissa: ”Metelin suhteen Hornetit ovat tietysti pahimpia”

Satakunnan lennosto ottaa Porin lentoaseman harjoituskäyttöön lokakuun alussa.

Porin lentokentälle saapuu harjoituksen aikana muiden muassa Pilatus-yhteyskoneita (kuvassa).

18.9.2019 20:50 | Päivitetty 30.9.2019 7:47

Pori

Porin lentoasemalle perustetaan lokakuun alussa ilmavoimien tilapäinen tukikohta. Satakunnan lennosto ottaa kentän ja sen lähialueet haltuunsa 1. lokakuuta alkaen.

Yliäänipamauksia, moottorinjylyä, outoja valoilmiöitä taivaalla ja tutussa sienimetsässä yllättäen vastaan marssiva sotilaspoliisin partio – kaikkeen tähän voi törmätä Porissa ilmavoimien Ruska 19 -ilmaoperaatioharjoituksen aikana lokakuun alussa.

Porin tai Satakunnan ilmatilassa ei harjoituksen aikana nähdä näyttäviä ilmataisteluja, joissa Suomen Hornetit jahtaisivat vimmatusti harjoitukseen osallistuvan Ruotsin Gripen-monitoimihävittäjiä.

Suurinta toiminta on ilmavoimien pysyvissä tukikohdissa Tampereella, Kuopiossa, Jyväskylässä ja Rovaniemellä.

Vaikka harjoituksen ilmataistelut käydään toisaalla, Porin kentällekin on luvassa runsaasti ylimääräisiä nousuja ja laskeutumisia ilmavoimien kalustolla.

– Ei ole tarkoituksenmukaista laittaa poikkeustilanteessa kaikkia munia samaan koriin, majuri Antti Salo muotoilee.

Ruska 19

1.–10. lokakuuta järjestettävä harjoitus on Ilmavoimien pääsotaharjoitus.

Harjoitukseen osallistuu yli 50 ilma-alusta ja noin 4500 henkilöä. Näistä yli 2000 on reserviläisiä.

Harjoitukseen osallistuu 26–28 ilmavoimien F/A-18 Hornet monitoimihävittäjää, 14 Hawk-suihkuharjoituskonetta, kuljetus- ja yhteyskonekalustoa sekä yksi maavoimien NH90-helikopteri.

Lisäksi harjoitukseen osallistuu Ruotsin ilmavoimien kahdeksan JAS 39 Gripen C/D -monitoimihävittäjää sekä valvonta- ja taistelunjohtokone Argus.

Harjoitusta johtaa ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Juha-Pekka Keränen.

Ilmavoimat on valmistautunut ottamaan vastaan harjoituksen aiheuttamia meluvalituksia.

– Metelin suhteen Hornetit ovat tietysti pahimpia. Kuljetus- ja yhteyskoneet ovat hiljaisempia, mutta niilläkin on tarkoitus lentää matalalla. Ikävä kyllä nämä koneet eivät lennä sähköllä. Kyllä niistä ääntä lähtee, majuri Salo sanoo.

Ruska 19 -harjoituksessa pyritään välttämään matalalentoa asuinalueiden yllä ja harjoituksessa käytettävien soihtujen sekä silpun käyttöä taajaan asuttujen alueiden päällä.

Lentokoneiden omasuojajärjestelmään kuuluvat soihdut voivat ilmetä taivaalla näkyvinä yllättävinä valoilmiöinä. Silppu puolestaan voi vaikuttaa vääriä säätutkahavaintoja.

Vaikka Pori tai Satakunta ei ole harjoituksen päänäyttämö, Karhukaupungin kentälle laskeutuu tankkaamaan harjoituksen aikana kaksi Hornetia. Lisäksi Porissa kiitotielle laskeutuu ja lentoasemalla myös viipyy pidempiä aikoja ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneita.

Varusmiehiä ja kantahenkilökuntaa Poriin saapuu harjoittelemaan 100–200 henkilöä.

Majuri Antti Salo (keskellä) ja kapteeni Janne Heikkilä (vasemmalla) vastasivat huolestuneiden kaupunkilaisten kysymyksiin ilmasotaharjoituksen vaikutuksista porilaisten elämään.

Sotilaspoliisit partioivat kentän läheisyydessä ja opastavat ilmavoimien haltuunsa ottamalla alueella tavatut henkilöt poistumaan harjoitusalueelta.

Lisäksi Ilmailuopistontien liikennettä rajoitetaan ja pysäköinti tien viereen kielletään. Tontille ajo tietä pitkin on edelleen sallittua.

Harjoituksen rakentamisvaihe on 1.–3. lokakuuta. Myös tällöin Porin kentälle saattaa laskeutua ilmavoimien kalustoa ympäri vuorokauden.

Varsinainen taisteluvaihe harjoituksessa on 4.–8. lokakuuta. Taisteluvaiheessa lennot ajoittuvat aikavälille kello 8–22.

Osion uusimmat

Luitko jo nämä?

Mainos