Älyautoilubisneksen odotetaan kasvavan lähivuosina kovaa vauhtia

Palin Oy toi älyautoilupalvelunsa S-Driven markkinoille torstaina.

Hanna Laasanen / SK
Älyautoilubisneksen odotetaan kasvavan lähivuosina kovaa vauhtia

Palin Oy:n toimitusjohtaja Petri Arvo kertoo käyttäneensä S-Drive Sovellusta vuodesta 2015 saakka, jolloin palvelua alettiin pilotoida.

Harri VallinPori

Autoilun digitalisoitumisen odotetaan luovan lähitulevaisuudessa valtavia liiketoimintamahdollisuuksia. Porissa torstaina vieraillut Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa kertoo, että autoilun digitaalisten palvelujen arvioidaan tuovan vuoteen 2020 mennessä maailmanlaajuisesti yli 140 miljardia euroa uutta tulovirtaa.

Suomalaisilla yrityksillä on Rissan arvion mukaan hyvät edellytykset päästä osalliseksi näistä euroista, sillä Suomi on ideatasolla edelläkävijöitä kuluttajapuolelle suunnatuista älyautoilupalveluista. Se edellyttää kuitenkin, että autoista kerätty data on palveluntarjoajien käytössä.

– Autoteollisuus haluaa, että data liikkuisi vain auton ja autoteollisuuden välillä. Itse olen sitä mieltä, että datan pitää olla avointa, kunhan tietoturva-asiat varmistetaan.

Älyautoilun seuraavat merkittävät harppaukset liittyvät Rissan arvion mukaan liikenneturvallisuuden paranemiseen ja autoilijoiden arjen helpottumiseen.

– Uudet autot tulevat sisältämään mielettömän määrän turvavarusteita, jotka parantavat turvallisuutta valtavasti.

Seuraava suuri turvallisuuspuolen harppaus lienee autojen automaattinen hätäviestipalvelu eCall, joka tulee pakolliseksi kaikkiin 31. maaliskuuta 2018 jälkeen tyyppihyväksyttyihin uusiin henkilö- ja pakettiautoihin koko EU:n alueella.

– Jos auto joutuu kolariin, eCall soittaa automaattisesti yleiseen hätänumeroon.

Rissan toi Poriin Palin Oy:n tilaisuus, missä se esitteli Elisan kehittämän S-Drive-älyautoilupalvelun. Palvelun tarkoituksena on Palinin toimitusjohtaja Petri Arvon mukaan helpottaa asiakkaan arkea niin pienissä kuin isoissakin asioissa.

– S-Drive on kuluttajapuolella uraa uurtava palvelu Suomessa. Maailmalla Opel on lanseerannut samantyyppisen, mutta rajoitetumman palvelun, Rissa sanoo.

Suomalaisen Helpten Oy:n etädiagnostiikkaa käyttävä palvelu koostuu etädiagnostiikkalaitteesta, eli niin sanotusta mustasta laatikosta, pilvipalvelusta ja mobiilisovellusta.

Musta laatikko kytkekään auton OBD-II-porttiin, joka löytyy kaikista vuoden 2001 ja sitä uudemmista autoista. Se on se liitäntä, jonka kautta korjaamot lukevat autojen vikakoodit.

Suunnilleen älypuhelimen kokoinen musta laatikko kerää ajoneuvotietoja, kuten mahdolliset vikakoodit, sekä auton sijaintitiedot. Laite tallentaa tiedot mobiiliverkon kautta pilvipalveluun.

Hanna Laasanen / SK
Palvelun tarvitsemat tiedot kerää etädiagnostointilaite eli niin sanottu musta laatikko.

Palvelun tarvitsemat tiedot kerää etädiagnostointilaite eli niin sanottu musta laatikko.

Palvelun käyttöliittymänä on älypuhelinsovellus, jonka kautta käyttäjä voi esimerkiksi varata huollon tai korjauksen, tarkastella auton huoltohistoriaa, tehdä ajopäiväkirjan tai tarkastaa seuraavan määräaikaishuollon ajankohdan.

– Myös korjaamo näkee muistutuksen tulevasta määräaikaishuollosta, jolloin se voi tarjota autoilijalle huoltoaikaa, kertoo Helpten Oy:n toimitusjohtaja Rauno Toivonen. Jos autoon tulee vika kesken ajon, huoltokorjaamo voi arvioida, voiko ajamista jatkaa.

– Jollei voi, paikalle tulee hinausauto, Toivonen sanoo.

Jos paljon esillä olleet kaavailut teiden käyttömaksuista toteutuvat, ja niitä aletaan kerätä autojen sijaintitietojen avulla, pystyy Helptenin musta laatikko Toivosen mukaan keräämään siihen tarvittavat tiedot. Hän kuitenkin painottaa, ettei se ole laitteen tarkoitus.

– Asiakas omistaa laitteen keräämän tiedon. Esimerkiksi asiakkaan ajopäiväkirjan tietoja ei luovuteta kenellekään muulle.

S-Drive

S-ryhmään kuuluvan Palin Oy:n torstaina 12. tammikuuta markkinoille tuoma älyautoilupalvelu.

Ajoneuvon OBD-II-porttiin yhdistettävä etädiagnostiikkalaite kerää ajoneuvotietoja sekä tiedot auton sijainnista.

Etädiagnostiikkalaitteen keräämät tiedot tallennetaan suomalaisissa konesaleissa sijaitsevaan pilvipalveluun.

Asiakkaat käyttävät palvelua älypuhelinsovelluksella.

Palvelusta on tarjolla versiot sekä kuluttajille, että yrityksille. Yritysversion nimi on S-Drive Business.

LähiTapiola tuo jatkossa vahinko- ja henkivakuutuspalvelut osaksi sovellusta.

Palvelua myyvät Palinin lisäksi Satakunnan Karla-liikkeet.


Kommentit (3)

  • Nimetön

    Kyllä maakunnassa liikkuu ylimääräista rahaa, kun kaikkiin ”vekottimiin” on varaa !

  • Orwell1984

    Ei minun autooni

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös

Sammio