Porilaine

Porilainen Joni ajaa huippukuskeja vastaan olohuoneessaan

Porista löytyy osaamista myös simulaattoriajon puolella.

Hanna Laasanen
Porilainen Joni ajaa huippukuskeja vastaan olohuoneessaan

Blancpain Endurance -sarjassa kilpaileva Joni Hagner kertoo lajin vaativan omistautumista ja paljon työtä.

Markus Viljanen

Ratti, polkimet, vaihdekeppi ja legendaarinen Nürburgringin moottorirata. Näkymä ja tunnelma on kuin autenttisella radalla, mutta suurin ero on se, ettei kuskin paikalla istuva Joni Hagner ole konkreettisesti Saksassa, vaan kotonaan. iRacing, eli simulaattoriajaminen on ollut porilaiselle Hagnerille rakas harrastus jo noin kymmenen vuoden ajan.

–Pienestä pitäen isäni vei minua kaikkiin lähialueen autokilpailuihin, eikä niistä lähdetty kotiin ennen kuin palkintojenjako oli ohi. Jossain vaiheessa löysin sitten Live for Speed -onlinesimulaattoripelin, jota ajoin nelisen vuotta. Kehityin siellä sen verran paljon, että siirryin iRacingin puolelle, jossa nykyäänkin kilpailen, hän muistelee.

–iRacing on ollut pystyssä nyt ainakin seitsemisen vuotta. Viimeisen viiden vuoden aikana olemme järjestäneet suomalaisyhteisön kanssa yhteisiä kokoontumisia muutaman kerran vuodessa, Hagner kertoo.

Lajissa SM-kisat ovat vielä suhteellisen tuore tapaus, ja niitä on järjestetty nyt kahtena vuonna. Osanottajia riittää, eikä titteli irtoa helpolla.

–Viime vuonna osallistujia oli yhteensä noin 60 ja 20 heistä pääsi Assembly-pelitapahtumassa järjestettävään finaaliin. Tämän vuoden kisat jäivät itseltäni väliin, sillä ei ollut aikaa treenata SM-kisoihin tarpeeksi muiden kisojen rinnalla, Hagner analysoi.

Suomalaiset ovat monessa lajissa lahjakkaita, eikä ajosimulaattorien maailma tee asiassa poikkeusta.

–Suomen kärkitaso on samalla myös koko maailman kärkipäätä ja moni suomalaiskuski on omassa ajoluokassaan maailman parhaimmistoa. Viiden parhaan joukko on omassa sarjassani itselleni se realistinen tavoite.

Hagner panostaa tällä hetkellä energiansa Blancpain Endurance -kestävyysajoluokkaan. Monet kyseisen luokan kisat ovat varsin pitkiä, ja ne ovat joukkuekilpailuja. Porilaiskuski kuuluu suomalaiseen Glacier Racing -joukkueeseen, jonka riveissä hän kisoja ajaa.

–Sarjassa ajetaan GT3-autoilla, joita on viisi erilaista: Mercedes GT, BMW Z4, Ford GT, McLaren MP4-12 ja Audi R8, Hagner luettelee nopeasti ja tarkasti ulkomuistista.

–Kunkin kisan aloitusaika ilmoitetaan, kun sarja luodaan. Se voi olla vaikka puoli vuotta ennen kisan alkua. Yksi kuski tarvitaan aloittamaan ja toinen kuski voi tulla vaikka tunnin päästä jatkamaan. Pisimmät kisat ovat 24 tunnin mittaisia, joten niissä on tärkeää vaihdella tiimin kuljettajaa ajoittain. Jokainen ajaa kotikoneeltaan käsin, joten vuorojen sopiminen on tärkeää.

Itse ajamiskokemus on saatu jo todella lähelle aitoa ja niin radat kuin autotkin on mallinnettu tarkasti.

– Kehitys vie iRacingia koko ajan realistisempaan suuntaan. G-voimien vaikutusta ei toki saa, ainakaan vielä. Entinen F1-kuski Rubens Barrichello on vähän risuja antanut, mutta hän onkin ollut ammattilainen, Hagner kuvailee.

–Kisassa tehdään varikkokäynnit kuten aidossakin kilpailussa, mutta siellä toimiminen kestää vain sekunnin pari. Varikolle sisään ja ulos ajaminen ovat niitä hetkiä, joissa saa revittyä eroa muihin. Ajaessa kuulee muiden kuskien puhetta kuulokkeista ja kyllä siellä kirosanoja lentelee, jos vastoinkäymisiä, kuten kolareita tulee.

Hagner on lähellä sarjansa kärkeä, mutta kehitettäviä osa-alueita piisaa vielä.

–Kehittyminen vaatisi paljon enemmän omistautumista ja työtunteja lajin eteen. Pärjään kyllä hyvin, mutta vauhti ei ole ihan korkeinta tasoa. Aika lähellä kuitenkin jo ollaan. Auton säätöjen opettelussa on aina kehitettävää, eikä niissä ole ikinä täydellinen. Myös ajolinjojen ja vastaavien osa-alueiden hiominen vie aikansa.

Joni Hagner

Syntynyt 1.9.1989

iRacing-kuski.

Ajaa iRacingia eli realistista ajosimulaattoripeliä.

Autot käyttäytyvät kuten oikeat kilpa-autot. Lisäksi radat on mallinnettu oikeita vastaavia mukaisiksi laser-skannauksella. Tämä tekee ajokokemuksesta erittäin realistisen.

Hagner kilpailee nykyisin Blancpain Endurance -sarjassa, jossa kilpailut ovat usein pitkiä, jopa vuorokauden mittaisia. Kisat ovat joukkuekilpailuita, joissa kuljettajia vaihdetaan välillä.

Hagner oli mukana ajamassa vuonna 2015, kun Glacier Racing voitti iRacingin ensimmäisessä koskaan järjestetyssä 24 tunnin kilpailussa oman autoluokkansa.

Kilpailuihin osallistuu kuskeja ympäri maailman, ja taso on hurja. Lajin aloittaminen on kuitenkin helppoa, sillä tietokoneella, ratilla ja poljinsetillä pääsee hyvin alkuun.


Kommentit (3)

  • Nimetön

    Huippukuski!
    Mahtaa grid girlejä pyöriä ympärillä pilvin pimein? Toivottavasti pärjää paremmin, kuin F1-kuskit viime kisassa.

  • Simuilija75

    Hakke suomalaiseen tyyliin vetää vähän Helmisen tyyliin, joten korjataan pari asiaa. 1) Suomi ei ole pelkästään kärkimaiden tasoa, vaan ihan omalla levelillä. Joukkuemaailmanmestaruuskisat joka vuosi on täysin suomen showdown joka kerta.
    2) Hakke on itsekin ihan kärkipäätä suomen omissa kapinoissa, eli samalla myös koko maailman mittakaavassa.

    Hieno artikkeli. Simuilu on tulevaisuuden suurimpia juttuja. Aivan mahtava harrastus.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös